Poliisi - Yhteystiedot - Poliisiasema ja poliisilaitos

Loviisa police station

One of the police stations of Eastern Uusimaa Police Department We are closed until 31.3.2021.

Lovisa police station is located in city center close to the bus station. Police service is available on Thursdays 9.00-15.00. On booked time on Thursdays you can apply for passports, identity cards and security sector licenses. License Service is closed between 11:30-12:30. We recommend that you use our internet services.
Police station on map
Näet karttakuvan poliisin verkkosivuilla. Jos klikkaat karttakuvaa, siirryt toisen palveluntarjoajan palveluun ja sen käyttöehtojen piiriin.

Contact info

Department of this station Eastern Uusimaa Police Department

Mannerheiminkatu 12, 07900 LOVIISA

Automatic surveillance, traffic penalty fees and requests for review (mon-fri 8.30-12.00) 0295 417 917
Crime reports, customer service (mon-fri 8.30-12.00) 0295 435 100
Driving rights (mon-fri 9.00-11.00) 0295 434 900
License services (mon-fri 9.00-11.00) 0295 434 900
Lost Property 0295 413 711
Nationwide helpline and appointment booking 0295 419 800
Telephone exchange 0295 430 291
Tips line 0295 413 636
Traffic monitoring (mon-fri 8.30-12.00) 0295 435 100

Driving ban matters [email protected]
Licence services [email protected]
Prevention of criminal offences [email protected]
Registry office [email protected]
Tips via email [email protected]
Traffic response [email protected]

Opening hours

Opening hours until 28.3.2021

Switchboard 0295 430 291

In emergency call 112.

 

Asiakirjojen katoamisilmoitukset

Poliisin myöntämien asiakirjojen katoamisilmoitukset

Poliisin myöntämien asiakirjojen katoamisilmoitukset tehdään poliisin lupahallintoon. Tämä koskee esimerkiksi passia ja henkilökorttia. Muiden asiakirjojen katoamisesta ilmoitetaan joko sähköisesti tai paikan päällä poliisilaitoksella ilmoitusten vastaanottoon.

Ilmoituksen voi tehdä joko sähköisesti tai lupakansliassa täytettävällä lomakkeella. Sähköisellä rikosilmoituksella voit myös ilmoittaa kadonneesta tai anastetusta henkilökortista, passista ja ajokortista. Poliisi harkitsee annettujen tietojen perusteella kirjataanko asiassa rikosilmoitus vai muu ilmoitus. Sähköisen rikosilmoituksen tekeminen vaatii tunnistautumisen ennen lomakkeen täyttämistä. Tunnistautuminen voidaan tehdä joko pankkitunnuksilla, sirullisella henkilökortilla tai mobiilivarmenteella. Ilmoitus kirjataan tunnistautumisen jälkeen avautuvalle sähköiselle rikosilmoituslomakkeelle. Lomakkeen yhteydessä on tarkemmat ohjeet lomakkeen täyttämisestä sekä vaadittavista tiedoista. Väärän ilmoituksen tekeminen poliisille on rikos, josta on säädetty rikoslaissa rangaistus. Ilmoituksia käsitellään pääasiassa virka-aikana ja tarvittaessa poliisi tiedustelee lisätietoja ilmoituksen tekijältä.


Foreigner’s identity card

The police can issue identity cards to foreign citizens who reside in Finland permanently.

The police can issue identity cards to foreign citizens who reside in Finland permanently, whose details have been entered in the Population Information System, and who have a valid residence permit or residence card or whose right of residence has been registered. Additionally, it must be possible to verify the person’s identity reliably. A foreigner’s identity card is issued for a period of five years or until the expiry of the applicant’s residence permit or residence card, whichever is sooner. Foreigner’s identity cards cannot be used as travel documents.


Identity card

An identity card is a photographic proof of its holder’s identity. An identity card is also a valid travel document with limited rights.

An identity card is a document with a photo that is issued to prove the identity of a Finnish citizen or a foreigner who is permanently resident in Finland. An identity card issued to a Finnish citizen is also a limited travel document, in compliance with the provisions pursuant to the Passport Act. In addition to this, the identity card has a chip that enables access to electronic services. You can apply for an identity card either online or by visiting a police service point in person. You can only travel with a valid personal identity card. This applies to children as well. An expired, broken or damaged identity card will not get you through border control. If you are planning on using an identity card as a travel document, you should check the validity of the card well in advance, as well as what requirements your destination country has for identity cards. When calculating the delivery time, remember to allow time for the application process.

Applying for an identity card is easiest through the police e-service. The application can also be made in at a police station or at a police service point. 1. Have your photograph taken at a photography studio that can send your passport photograph to the police electronically. 2. Fill in the application on the police e-service. Attach the photograph retrieval code you received from the photographer to your application. Pay the application fee online. 3. In certain cases, only the electronic application is required. In other cases, in addition to the application, the applicant must visit a police licence services point in order to be identified prior to processing the application. When you fill in your application, the system will tell you whether you need to visit the police licence services point. If a visit is required, your application will only be processed after the visit. You can avoid queuing by booking an appointment in the police e-service. 4. Written consent of all the guardians of an applicant under the age of 18 is required (a minor’s identity card without travel rights can be applied for without consent). 5. A certificate showing that conscription is not an impediment to issuing an identity card is required from men aged 18–30. Once the new identity card is ready, it will be delivered to a Matkahuolto office or an office of their subcontractor of your choice in a sealed envelope. To collect your identity card, you need to present proof of identity and the tracking number. You can show the tracking number, for example, from the screen of your phone, a printout of the notification, or a hand-written note. For more information on how to apply for regular identity cards, identity cards for minors, temporary identity cards, and foreigner’s identity cards, visit the police website.


Todistus ensitunnistuksesta

Hakemus tunnistamisesta tunnistamisasiakirjaa varten täytetään tunnistusvälineen tai laatuvarmenteen hakemiseksi.

Tunnistuspalvelun tarjoajalla tarkoitetaan palveluntarjoajaa, esimerkiksi pankkia, joka myöntää asiakkaalleen verkkopankissa käytettävät pankkitunnisteet. Jos tunnisteet on myönnetty tunnistuslain edellytysten mukaisesti, on kyseessä sähköinen tunnistusväline, jonka avulla voidaan tehdä vahva sähköinen tunnistaminen. Jotta voidaan varmistua siitä, että laissa tarkoitettu tunnistusväline tai laatuvarmenne myönnetään oikealle henkilölle, on palveluntarjoajan tehtävä tunnistuslain 17 §:n tarkoittama hakijan huolellinen ensitunnistaminen. Jos tunnistuspalvelun tarjoaja ei voi luotettavasti todentaa hakijan henkilöllisyyttä, hakemukseen liittyvän ensitunnistamisen tekee poliisi. Vahvalla sähköisellä tunnistamisella tarkoitetaan menettelyä, jolla yksilöidään henkilö luotettavaa sähköistä menetelmää käyttäen sekä samalla todennetaan tunnisteen aitous ja oikeellisuus.

Hakemus tunnistamisesta täytetään valmiiksi etukäteen palveluntarjoajan avustuksella ennen poliisilaitokselle tuloa. Hakemukseen kirjattu palveluntarjoajan osoitetiedon oikeellisuus on syytä tarkistaa. Tunnistettavalla henkilöllä tulee olla mukanaan voimassa oleva passi tai henkilökortti sekä kaksi keskenään samanlaista passivalokuvaa, joista hänet voi tunnistaa hyvin. Poliisin tekemästä ensitunnistamisesta peritään hakijalta hakemuksen jättöhetkellä poliisin suoritteiden maksullisuudesta annetun asetuksen mukainen maksu siitä riippumatta, kyetäänkö hakija tunnistamaan vai ei. Jos poliisi kykenee tunnistamaan hakijan, henkilön tunnistamisesta annetaan todistus, joka postitetaan kirjattuna kirjeenä suoraan tunnistuspalvelun tarjoajalle hakijan ilmoittamaan osoitteeseen. Kirjaamismaksu sisältyy tunnistuksesta perittävään maksuun. Todistus toimitetaan palveluntarjoajalle myös niissä tapauksissa, joissa poliisi ei ole kyennyt hakijaa tunnistamaan. Tällöin palveluntarjoajalle ilmoitetaan, ettei luotettavaa tunnistusta ole kyetty tekemään.


Passihakemus

Passi on Suomen kansalaiselle myönnettävä matkustusasiakirja. Passi on myös todistus haltijansa henkilöllisyydestä.

Matkustusoikeuden osoittamiseksi Suomen kansalaiselle myönnetään hakemuksesta passi, jollei laista muuta johdu. Passia haetaan sähköisesti tai henkilökohtaisesti poliisin palvelupisteessä asioimalla. Vain voimassa olevalla henkilökohtaisella passilla voi matkustaa. Pienikin lapsi tarvitsee oman passin. Vanhentuneella, rikkinäisellä tai turmeltuneella passilla ei pääse läpi rajatarkastuksesta. Alaikäisen hakemuksen voi täyttää verkossa samalla tavalla kuin täysi-ikäisenkin, mutta hänen on useimmissa tapauksissa käytävä poliisin lupapalvelupisteessä tunnistettavana. Passin voi saada lisämaksusta nopeutetusti, mikäli pika- tai express-toimituksen valtakunnallisessa päiväkiintiössä on tilaa. Matkalle lähtijän kannattaa hyvissä ajoin tarkistaa passin voimassaolo ja tarkistaa kohdemaan passia koskevat vaatimukset. Passin toimitusaikaa laskettaessa myös asioinnin vaatima aika tulee ottaa huomioon.

Ohje: Tavallista passia on helpointa hakea poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. Hakemuksen voi tehdä myös poliisiasemalla tai poliisin palvelupisteessä. 1. Käy kuvattavana valokuvaamossa, joka lähettää passikuvasi sähköisesti poliisille. 2. Täytä hakemus poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. Liitä hakemukseen kuvatunnus, jonka sait valokuvaamosta. Maksa hakemus verkossa. 3. Sähköinen hakemus riittää joissakin tapauksissa sellaisenaan. Osassa tapauksista pelkkä hakemus ei riitä, vaan hakijan täytyy käydä lisäksi poliisin lupapalvelupisteessä tunnistettavana, ennen kuin hakemus voidaan käsitellä. Järjestelmä kertoo sinulle hakemusta täyttäessäsi, tarvitaanko tunnistuskäynti. Jos käynti tarvitaan, hakemus käsitellään vasta, kun tulet palvelupisteeseen. Vältyt jonottamiselta varaamalla ajan poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. 4. Alle 18-vuotiaalta vaaditaan kaikkien huoltajien kirjallinen suostumus. 5. 18-30 -vuotiaalla miehellä pitää olla todistus siitä, että asevelvollisuus ei ole passin myöntämisen esteenä Valmis passi toimitetaan suljetussa kirjekuoressa valitsemaasi Matkahuollon tai sen alihankkijan toimipisteeseen. Valmista passia noutaessasi sinun on todistettava henkilöllisyytesi ja esitettävä lähetystunnus. Voit näyttää lähetystunnuksen esimerkiksi puhelimesi näytöltä, noutoilmoituksen tulosteesta tai käsin itse kirjoittamaltasi lapulta. Lisätietoja tavallisen passin, alaikäisen passin, pika- ja express-passin, väliaikaisen passin ja merimiespassin hakemisesta poliisin verkkosivuilta. Poliisin verkkosivuilla löytyy tarkempia tietoja myös ns. kaksoispassista sekä Suomen sotiin osallistuneiden passista.


Report of criminal wrongdoing

A person who is a victim of an offence should file a report of criminal wrongdoing with the police as soon as possible.

In order to start the investigation the police needs, as soon as possible, a specific description of what, where, and when has happened and who are involved. The persons involved are the complainant and the suspect/suspects. The police shall enter the information regarding the report of criminal wrongdoing in the investigation and administrative assistance system of the police information system.

The report of criminal wrongdoing can be filed at the police station or electronically on the website of the police. The report should include, as accurately as possible, a description of what has happened and where and when as well as the persons involved (the complainant, possible suspect and witnesses). It is important to describe in detail the looks of the victim and the suspect. Also the contact information (telephone and e-mail) of the person filing the report must be filled in Information necessary for filing a report of criminal wrongdoing: - description of what has happened and how - exact time and place of the events - name of the suspect, if known - identifying characteristics of the suspect (age, hight, body, specific facial characteristics, colour of the eyes, teeth, speech, hands, moving, clothes) - in which direction the suspect fled and how - if the wrongdoer used a vehicle, the registration number and other characteristics of the vehicle (mark, colour, model) - dangerousness of the wrongdoer (weapons, state of mind, threats, use of intoxicants etc.) - the identifying characteristics of any stolen or lost property (colour, mark, model, serial number or other) A report of wrongdoing can be filed with the police anywhere, irrespective of the place of event.


Turvatarkastajaksi hyväksyminen

Poliisin hyväksymät ja tehtävään koulutetut henkilöt voivat suorittaa turvatarkastuksia.

Poliisin hyväksymiä ja turvatarkastuskoulutuksen suorittaneita turvatarkastajia voi olla poliisilaitoksissa ja muissa poliisin toimitiloissa, Rajavartiolaitoksen toimitiloissa tai alueella, tuomioistuimissa, satamissa tai Maahanmuuttoviraston tiloissa. Edellä mainituissa toimitiloissa ja alueilla voidaan järjestää turvatarkastuksia turvallisuudesta huolehtimiseksi, järjestyksen turvaamiseksi ja omaisuuden suojelemiseksi. Turvatarkastajaksi hyväksyminen on voimassa toistaiseksi, mutta kuitenkin enintään niin pitkäksi ajaksi kuin hyväksytty toimii ilmoitetussa turvatarkastustehtävässä. Edellä tarkoitetut turvatarkastajat eivät ole oikeutettuja suorittamaan tarkastuksia kotirauhan piiriin kuuluvissa tiloissa.

Turvatarkastajaksi hyväksymistä voi hakea turvatarkastuksen suorittamispaikan sijaintipaikkakunnan poliisilta henkilö itse, työnantaja tai turvatarkastuspaikan haltija tai omistaja. Hakemukseen tulee liittää turvatarkastuspaikasta riippuen hyväksyttäväksi esitettävien henkilöiden koulutustietoja ja muita turvatarkastustehtävään liittyviä selvityksiä. Poliisilaitos harkitsee tapauskohtaisesti selvitystarpeet. Lisätietoja turvatarkastajaksi hyväksymisestä ja turvatarkastajaksi hyväksymisen muuttamisesta saat poliisin verkkosivuilta.


Approval as a guard

A person who is performing security guard duties is required to have a valid guard licence.

A guard is a person who performs guard duties in the service of the holder of a security sector business licence. However, a person applying for a guard licence does not need to be working for a holder of a security sector business licence. Should the requirements be met, the licence must be granted to all applicants. Guard duties include, for example, guarding property, protecting a person, detecting and preventing crimes against the property or the client, bodyguard duties, transport of valuables, and dispatch duties performed from a unit maintained by a private security company. The police department grants the guard licences.

You can submit an application for the guard licence at the police e-service. However, the applicant must visit the police department in person if this is necessary for a specific reason. The application can also be made in person at a police station or at a police service point. The following must be attached to the application: - A report (copy of the certificate) on the satisfactory completion of basic guard training (a minimum of 120 lessons - temporary guard training comprising a minimum of 40 lessons forms a component of guard training) - A report (copy of the certificate) on the satisfactory completion of user training on forcible means equipment, and the obedience test for any dog that will accompany the guard during assignments (if performed at the time of first approval; otherwise, include a duplicate in the application) - A photograph of the applicant that meets the requirements of the provisions of the Passports Act For more information on becoming a guard, changing details for a guard application, obtaining a duplicate guard licence, and details on training requirements and approvals, see the police website.


Approval as a temporary guard

A temporary guard licence is required for a person who is performing guard duties for up to four months.

A temporary guard is a person who carries out guard duties for a maximum period of four months. Guard duties include, for example, guarding property, protecting a person, detecting and preventing crimes against the property or the client, bodyguard duties, transport of valuables, and dispatch duties performed from a unit maintained by a private security company. The police department grants temporary guard licences. The licence period for a temporary guard is of a one-time nature and is no longer tied to the calendar year. If, after four months, the guard intends to continue working as a guard, he or she must complete the training required for a full guard licence.

You can submit an application for the temporary guard licence through the police e-service. However, the applicant must visit a police department in person if this is necessary for a specific reason. The application can also be made in person at a police station or at a police service point. The following must be attached to the application: - A report (copy of the certificate) on the satisfactory completion of temporary guard training (a minimum of 40 lessons) Temporary guard training confirmed by the Ministry of the Interior – Basics of guard work (a minimum of 40 lessons) – shall be deemed equivalent to the training courses specified above - A photograph of the applicant meeting the requirements of the provisions of the Passports Act The police department may ask the applicant to present additional documentation related to the approval. More information on how to apply for a temporary guard licence is available on the police website.


Approval of security stewards

A person who performs security stewarding duties is required to have a valid security steward identity card.

A security steward is a person who carries out security stewarding duties, either in the service of a holder of a security sector business licence or otherwise. These tasks include upholding order and security as well as prevention of crime and accidents within the duty area. The duty area means the area appointed for the security steward. Security stewards are approved by a police department.

You can submit an application through the police e-service. However, the applicant must visit a police department in person if this is necessary for a specific reason. The application can also be made in person at a police station or at a police service point. The following must be attached to the application: - report (copy of the certificate) of the satisfactory completion of basic security steward training (a minimum of 40 lessons) - when applying for a renewal of a security steward licence, a report (copy of the certificate) on the satisfactory completion of a security steward's refresher training course - report (copy of the certificate) on the satisfactory completion of a security steward's additional use-of-force training course, in accordance with Section 27 of the Private Security Services Act - photograph of the applicant that meets the requirements of Section 6(5) of the Passport Act - report (copy of the certificate) on the satisfactory completion of a basic guard training course, if the applicant does not have a valid guard licence and is seeking to work in security stewarding assignments to assist the police or the Finnish Border Guard - report (copy of the certificate) on the satisfactory completion of instruments of restraint user training (if completed prior to applying for the first approval; otherwise, include a duplicate in the application) - report (copy of the certificate) on the satisfactory completion of the obedience test of a dog accompanying the security steward during assignments (if completed prior to applying for the first approval; otherwise, include a duplicate in the application) More information about the approval of security stewards or amendment of license, obtaining a duplicate of a security steward identity card, comparability and recognition of training as well as approval of temporary security stewards can be found on the police website.


Security officer certification

A valid security officer licence is required when a person carries out security tasks for the purpose of earning income.

A security officer is a person who carries out security tasks that require certification in the service of a holder of a security sector business licence or a security protection supplier. Such tasks include the planning, installation, repair or alteration of structural protection or electronic surveillance systems, and the planning of other security arrangements. Security services refers to managing security on the basis of client contracts for the purpose of earning income. Police departments grant security officer certifications.

You can submit an application through the police e-service. However, the applicant must visit a police department in person if this is necessary for a specific reason. You can also make an application in person at a police station or at a police service point. The following must be attached to the application: - report on performing security tasks - report on whether the applicant works as an employee or as an independent entrepreneur - report on the applicant’s employer, if the applicant works as an employee - the employer’s name and business ID - photograph of the applicant that meets the requirements stipulated in the provisions under section 6, subsection 5 of the Passports Act. Visit the police website for more information on security officer certification, amending a certification, or how to order a duplicate copy of a security officer licence.


Ajokortin erityisehdot ja luokan alentaminen

Ajokorttiluokkaa voidaan alentaa ja ajokortin erityisehtoja voidaan muuttaa, mikäli siihen ilmenee syytä.

Poliisi voi alentaa ajokorttiluokkaa ja muuttaa ajokorttiin liitettyjä erityisehtoja ja rajoituksia, mikäli siihen ilmenee syytä.

Poliisi tekee ajokorttiluokan alentamista tai erityisehdon muuttamista koskevan päätöksen ja antaa tarvittaessa väliaikaisen kortin. Uutta korttia haetaan Ajovarma Oy:n palvelupisteestä. Maksu suoritetaan Ajovarman kanssa asioitaessa. Ajokorttilaki, http://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110386