Murupolku

Poliisi - Yhteystiedot - Poliisiasema ja poliisilaitos

Poliisin valtakunnallinen neuvontapalvelu

Poliisin neuvontapalvelu neuvoo kiireettömissä asioissa, jotka liittyvät lupa-asioihin, ajanvaraukseen sekä sähköiseen asiointiin.
Vastaamme myös automaattisen liikennevalvonnan sekä liikenne- rikosilmoitus- ja löytötavara-asioiden yleisiin kysymyksiin. Jos asiasi koskee jo tehtyä rikosilmoitusta tai vireillä olevaa passin tai luvan hakua, ole yhteydessä suoraan asiaa hoitavaan poliisilaitokseen. Annamme neuvoja suomeksi ja ruotsiksi.

Käyntiosoite

Pasilanraitio 11, 00240 HELSINKI

Puhelinnumerot

  • Vaihde
    0295 470 011
  • Valtakunnallinen neuvonta ja ajanvarauksen tuki
    0295 419 800
    ma–pe 8.00–16.15

Navigointivalikko

Poliisin neuvontapalvelu

Poliisin valtakunnallinen neuvonta ja ajanvaraus

Poliisin neuvontapalvelusta saat yleisneuvontaa kiireettömissä asioissa, jotka liittyvät passeihin, henkilökortteihin, poliisin muihin lupa-asioihin, ajanvaraukseen ja sähköiseen asiointiin.

Neuvontapuhelin 0295 419 800

Palvelemme
ma–pe 8.00–16.15, la–su suljettu

Autamme sinua myös automaattisen liikennevalvonnan asioissa sekä liikenne-, rikosilmoitus- ja löytötavara-asioissa.

Chat-ikkuna näkyy verkkosivuilla silloin, kun asiantuntija on saatavilla.

Hätätapauksessa soita aina 112.

Ennen yhteydenottoa

Ennen kuin otat yhteyttä palveluumme, tutustu huolellisesti Poliisi.fi -sivustoon. Tutustu myös usein kysyttyihin kysymyksiin, jotka löydät tämän sivun alaosasta. 

Annamme neuvoja suomeksi ja ruotsiksi.

Neuvontapalvelumme ei ole auki virallisina juhlapäivinä. 

Palveluaika ja tilastot

Palveluumme tulee päivittäin keskimäärin 1 200 yhteydenottoa. Keskimääräinen jonotusaika puhelun yhdistymiseen on noin 5 minuuttia. Huomioithan soittaessasi, että alkuviikon päivinä, erityisesti maanantaina, ja lounasaikaan on ruuhkaisinta. 

Puhelun hinta

Puhelu neuvontapalvelunumeroon maksaa

  • paikallisverkkomaksun (pvm), kun soitat kiinteästä verkosta
  • matkapuhelinmaksun (mpm), kun soitat matkapuhelimesta
  • ulkomaanpuhelumaksun, kun soitat ulkomailta.

Maksat puhelusta oman operaattorisi hinnaston mukaan (kyseessä on lisämaksuton palvelu). Myös jonottaminen maksaa.

Kysy lupa-asioista chatissa

Chat-kuvake näkyy virka-aikana niillä lupa-asioiden sivuilla, joissa chat on käytössä. Näet chat-ikkunan vain silloin, kun asiantuntija on saatavilla. Chatin avulla saat helposti yleisneuvontaa ja ohjeistusta seuraavista aiheista:

  • passin hakeminen
  • henkilökortin hakeminen
  • ampuma-aseluvat
  • yksityisen turvallisuusalan luvat
  • ajanvaraus ja sähköinen asiointi.

Chat palvelee arkisin klo 8.00–16.00 välisenä aikana. 

Pyrimme vastaamaan sinulle noin 30 sekunnin kuluessa chatin aloittamisesta.  

Huom! Lupa-asioiden Chat-palvelu on tarkoitettu ainoastaan yleisneuvontaan. Älä syötä Chat-palveluun omia tai muiden henkilötietoja. Tietoturva- ja tietosuojasyistä emme voi antaa vastauksia tai käsitellä henkilökohtaisen asian vireilläoloon tai luvan voimassaoloaikaan liittyviä asioita. 

Tutustu tietosuojaan ja henkilötietojen käsittelyyn poliisissa

Poliisin neuvontapalvelu UKK otsikko

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Poliisin neuvontapalvelusta kysyttyjä ajankohtaisia kysymyksiä UKK

Neuvontapalvelun UKK alaotsikko1

Passi

Näin käytät passia - haitarit

Suomen passien ominaisuudet - haitarit fi

Passin peruuttaminen - haitarit

Näin haet passia - haitarit

Passikuvan toimittaminen - haitarit

Neuvontapalvelun UKK alaotsikko2

Henkilökortti

Näin käytät henkilökorttia - haitarit

Neuvontapalvelun UKK alaotsikko3

Liikenne

Liikenneturvallisuus ja valvonta - UKK haitari

Sisältöjulkaisija

null Asiakaskäyntejä poliisiasemilla rajoitetaan koronapandemian vuoksi

Hämeen poliisilaitoksen asiakaspalvelut koronapandemian aikana
Asiakaskäyntejä poliisiasemilla rajoitetaan koronapandemian vuoksi

Julkaisuajankohta 7.1.2021 14.37
Uutinen

Hämeen poliisilaitoksen poliisiasemilla on vuoden alkupäivinä jouduttu käännyttämään asiakkaita ovelta pois, koska he eivät ole varanneet aikaa etukäteen. Lupapalvelut on toiminut ajanvarauksella jo joulukuun alusta lähtien, mutta nyt vuoden alusta ihmiset ovat selvästi aktivoituneet hakemaan passeja ja henkilökortteja. Valitettavasti näitä asiakkaita ei ole pystytty palvelemaan, vaan heitä on pyydetty varaamaan aika netin kautta tai valtakunnallisesta neuvontanumerosta.

Koronapandemian hillitsemiseksi Hämeen poliisilaitoksella pyritään minimoimaan kaikkia asiakaskontakteja sekä rajoittamaan poliisiasemien asiakastilojen henkilömäärää. Tämän vuoksi poliisiasemilla tulisi asioida vain siinä tapauksessa, että asiaa ei pysty hoitamaan sähköisessä asioinnissa. Ja tällöinkin aika tulee varata aina etukäteen. 

Tällä hetkellä Heinolan poliisiasema on kokonaan suljettu asiakkailta. Heinolan asemalla ei ole lupapalveluiden eikä rikosilmoitusten vastaanottoa lainkaan. Tämän hetken tiedon mukaan Heinolan asema on suljettuna tammikuun loppuun saakka. Muilla asemilla lupapalveluissa on palvelua, mutta pääsääntöisesti vain ajanvarauksella. Ilman ajanvarausta asemille voi tulla ainoastaan kiireellisissä asioissa. 

Hämeenlinnan poliisiaseman asiakaspalvelutiloissa tehdään myös parhaillaan muutostöitä, jotka vaikuttavat talossa asiointiin. Remontin aikana erityisesti asiointia poliisiasemalla tulisi välttää. Jos kuitenkin on tultava paikan päälle, asiakkaita pyydetään seuraamaan opasteita ja pitämään huolta turvaväleistä.  

Poliisin sähköinen asiointi löytyy osoitteesta: asiointi.poliisi.fi
Palvelussa on mahdollista varata aika, hakea passia tai henkilökorttia, tehdä rikosilmoitus, hakea mm. vartija- ja järjestyksenvalvojakorttia jne. 
Ajanvarauksen voi tehdä myös valtakunnallisesta neuvontanumerosta 0295 419 800 (arkisin kello 8 – 16.15).


 

Hämeen poliisilaitos Kanta-Häme Poliisin lupapalvelut Päijät-Häme Uutinen