Poliisi - Yhteystiedot - Poliisiasema ja poliisilaitos

Huvudpolisstationen i Helsingfors, vapentillståndsärenden

För att minimera smittorisken ber vi att du besöker polisstationen endast om det är nödvändigt.

På grund av coronaläget behöver vi begränsa antalet kunder i väntrummen. Huvudpolisstationen i Helsingfors ligger i de två polishusen i Böle. Polishus 1 inrymmer jouren, som tar emot brottsanmälningar och sköter hittegodsärenden. Polishus 2 står till tjänst i ärenden som gäller pass, identitetskort och vapen. Alla tjänster och öppettider nedan.
Visa polisstationen på kartan
Näet karttakuvan poliisin verkkosivuilla. Jos klikkaat karttakuvaa, siirryt toisen palveluntarjoajan palveluun ja sen käyttöehtojen piiriin.

Kontaktuppgifter

Polisinrättning, till vilken polistationen hör Polisinrättningen i Helsingfors

Böletået 11, 00240 HELSINGFORS

Asetarkastajat 0295 473 165
Asetarkastajat 0295 473 114
Växeln 0295 470 011

Vapentillståndsärenden [email protected]

Öppettider

Måndag 08.00–16.15
Tisdag 08.00–16.15
Onsdag 08.00–16.15
Torsdag 08.00–16.15
Fredag 08.00–16.15

Växeln 0295 470 011

Vid nödsituation, ring alltid 112.

Polisens riksomfattande rådgivningstjänst hjälper i icke brådskande ärenden.

nätttjänsten kan du boka en tid på förehand, söka pass och identitetskort eller göra en brottsanmäla i flesta fall. Läs anvisningar först.

Godkännande som säkerhetskontrollör

Säkerhetskontroller kan utfärdas av personer som har godkänts av polisen och utbildats.

Säkerhetskontrollörer som godkänts av polisen och genomgått säkerhetskontrollutbildningen får arbeta i polisinrättningar och andra polislokaler, gränsbevakningsväsendets lokaler eller område, domstolar, hamnar eller Migrationsverkets lokaler. I ovan nämnda lokaler och områden kan säkerhetskontroller ordnas för att trygga säkerheten och ordningen samt skydda egendom. Godkännande som säkerhetskontrollör gäller tillsvidare men ändå högst så länge som den godkända är verksam inom den anmälda säkerhetskontrolluppgiften. Ovan nämnda säkerhetskontrollörer har inte rätt att utföra kontroller i hemfridsskyddade lokaler.

Godkännande som säkerhetskontrollör kan ansökas hos polisen på den ort där säkerhetskontrollen ska utföras av personen själv, arbetsgivaren eller innehavaren av eller ägaren till platsen för säkerhetskontrollen. Beroende på var säkerhetskontrollen ska utföras ska till ansökan fogas uppgifter om utbildning i fråga om personerna som söker godkännande och andra utredningar i anslutning till säkerhetskontrolluppgiften enligt vad som framgår nedan. Polisinrättningen prövar behovet av utredning från fall till fall. Ytterligare information om godkännande som säkerhetskontrollör och ändring av godkännande som säkerhetskontrollör hittas på polisens webbplats.


Tillstånd att utse ordningsvakter

För att utse ordningsvakter som ska bistå polisen eller gränsbevakningsväsendet behövs tillstånd.

Om det inte är ändamålsenligt att upprätthålla ordning och säkerhet på något annat sätt och upprätthållandet av ordning och säkerhet kräver det av grundad anledning, kan polisinrättningen på den ort där ett område eller en plats finns eller från vilken ett trafikmedel avgår bevilja tillstånd att utse ordningsvakter som ska bistå polisen eller gränsbevakningsväsendet: - vid ett verksamhetsställe för hälso- och sjukvården, med undantag för skolhem och barnskyddsanstalter, på ansökan av den som innehar verksamhetsstället; - vid Folkpensionsanstaltens verksamhetsställen på ansökan av Folkpensionsanstalten; - vid en arbets- och näringsbyrå på ansökan av arbets- och näringsbyrån; - i ett köpcentrum på ansökan av köpcentrumets innehavare, vid en trafikstation på ansökan av trafikstationens innehavare; - i en hamn på ansökan av hamnens innehavare; - på en flygplats på ansökan av flygplatsens innehavare; - i kollektiva trafikmedel på ansökan av den som innehar trafikmedlet; eller - i sådana förläggningar eller flyktingslussar som avses i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd och om identifiering av och hjälp till offer för människohandel (746/2011) på ansökan av förläggningens eller flyktingslussens innehavare eller Migrationsverket.

På polisens webbplats finns en blankett som kan skrivas ut. Ansökan kan även skickas till polisinrättningen eller polisens serviceställen. Tillståndet att utse ordningsvakter är i kraft högst fem år. Ytterligare information om att utse ordningsvakter och om ändringar i villkoren finns på polisens webbplats.


Godkännande som väktare

Den som utför väktaruppgifter ska ha ett giltigt väktarkort.

Med en väktare avses en person som utför bevakningsuppgifter som anställd hos en innehavare av näringstillstånd för säkerhetsbranschen. Den som ansöker om väktarkort behöver dock inte vara anställd hos en innehavare av näringstillstånd för säkerhetsbranschen, utan alla sökande som uppfyller villkoren ska godkännas. Bevakningsuppgifter är till exempel bevakning av egendom, skyddande av en persons integritet, avslöjande av brott som riktat sig mot bevakningsobjektet eller uppdragsgivaren, livvaktsuppdrag, värdetransportuppdrag och nödcentralsuppdrag vid en nödcentral som sköts av ett bevakningsföretag. En sökande godkänns som väktare av en polisinrättning.

Den sökande kan lämna sin ansökan via polisens elektroniska tjänst. Den sökande ska emellertid personligen infinna sig på polisinrättningen om det är nödvändigt av någon särskild orsak. Ansökan kan också lämnas in personligen på polisstationen eller vid polisens serviceställe. Till ansökan ska fogas följande: - en utredning (kopia av intyg) av godkänd grundutbildning för väktare (minst 120 lektioner – utbildning för tillfällig väktare minst 40 lektioner ingår i utbildningen för väktare) - en utredning (kopia av intyg) av godkänd utbildning i användning av maktmedel och godkänd lydnadskontroll för hund som ska medföras vid uppdrag (om denna har avklarats vid ansökan om första godkännande, annars vid ansökan om dubblettexemplar) - ett foto på den sökande som uppfyller kraven i passlagen Ytterligare information om godkännande som väktare, ändring av godkännande som väktare, anskaffning av dubblettexemplar av väktarkort samt tillgodoräknande av utbildningar och utbildningars motsvarigheter finns på polisens webbplats.


Godkännande som tillfällig väktare

Ett tillfälligt väktarkort krävs av en person som utför bevakningsuppgifter i högst fyra månader.

Med tillfällig väktare avses en person som utför bevakningsuppgifter i högst fyra månader. Bevakningsuppgifter är till exempel bevakning av egendom, skyddande av en persons integritet, avslöjande av brott som riktat sig mot bevakningsobjektet eller uppdragsgivaren, livvaktsuppdrag, värdetransportuppdrag och nödcentralsuppdrag vid en nödcentral som sköts av ett bevakningsföretag. En sökande godkänns som tillfällig väktare av polisinrättningen. Tiden som godkänd tillfällig väktare fastställs på engångsbasis och är inte bunden till kalenderåret. Om den tillfälliga väktaren fortsätter verksamheten efter fyra månader måste han eller hon genomgå den utbildning som krävs för att bli godkänd som väktare.

Den sökande kan lämna sin ansökan via polisens elektroniska tjänst. Den sökande ska emellertid personligen infinna sig på polisinrättningen om det är nödvändigt av någon särskild orsak. Ansökan kan också lämnas in personligen på polisstationen eller vid polisens serviceställe. Till ansökan ska fogas följande: - en utredning (kopia av intyg) av godkänd utbildning för tillfällig väktare (minst 40 lektioner) som ovan nämnda utbildning betraktas utbildningen för tillfällig väktare som har fastställs av inrikesministeriet – Grunder för väktararbete (minst 40 lektioner) - ett foto på den sökande som uppfyller kraven i passlagen. Polisinrättningen kan kräva att den sökande lämnar in även andra utredningar som gäller förutsättningarna för godkännande. Mer information om godkännande som tillfällig väktare finns på polisens webbplats.


Godkännande som utförare av säkerhetsskyddsuppgifter

Den som i förvärvssyfte utför säkerhetsskyddsuppgifter ska ha ett giltigt kort för utförare av säkerhetsskyddsuppgifter.

Med utförare av säkerhetsskyddsuppgifter avses en person som är anställd hos en innehavare av näringstillstånd för säkerhetsbranschen eller en utövare av säkerhetsskyddande verksamhet som utför säkerhetsskyddsuppgifter som kräver godkännande. Med säkerhetsskyddsuppgift avses planering, installation, reparation eller ändring av konstruktionsmässigt skydd eller elektroniska övervakningssystem samt planering av andra säkerhetsarrangemang. Säkerhetsskyddande verksamhet är utförande av säkerhetsskyddsuppgifter i förvärvssyfte enligt uppdragsavtal. En sökande godkänns som utförare av säkerhetsskyddsuppgifter av polisinrättningen.

Den sökande kan lämna sin ansökan via polisens elektroniska tjänst. Den sökande ska emellertid personligen infinna sig på polisinrättningen om det är nödvändigt av någon särskild orsak. Ansökan kan också lämnas in personligen på polisstationen eller vid polisens serviceställe. Till ansökan ska fogas följande: - utredning av utförande av säkerhetsskyddsuppgifter, - utredning av om den sökande är en anställd arbetstagare eller en självständig yrkesutövare, - utredning av den sökandes arbetsgivare, om den sökande är en anställd arbetstagare, - arbetsgivarens namn och FO-nummer, - ett foto på den sökande som uppfyller kraven i bestämmelserna enligt 6 § 5 mom. i passlagen. Ett godkännande som utförare av säkerhetsskyddsuppgifter gäller i fem år. Mer information om godkännande som utförare av säkerhetsskyddsuppgifter, ändring av godkännande som utförare av säkerhetsskyddsuppgifter eller ansökan om duplettexemplar av kort för utförare av säkerhetskyddsuppgifter finns på polisens webbplats.


Uppvisande av vapen

En skjutvapen visas upp som regel vid ägarbyte eller när tillståndet förändras. Polisen kan också be om att vapnet visas upp av olika skäl.

Vapnet visas upp genom att ta det till polisstationen antingen under dagar som polisinrättningen har anmält eller genom att boka tid på förhand. Syftet för uppvisandet är att försäkra att rätt information matas in i polisens register när vapnet registreras till den nya ägaren eller tillståndet förändras. Ofta förekommer det fel till exempel i vapennummer. Polisen kan också be om att vapnet visas upp om det finns skäl att misstro informationen i registret

Polisinrättningen kan förutsätta tidsbokning för uppvisandet via polisen tidsbokningssystem. Det är också möjligt att polisinrättningen har på förhand bestämt vissa uppvisningstider. Då behövs tidsbokning inte. Polisinrättningarna informerar om förfaranden i sina webbsidor. Om vapnet önskas visas upp utanför dessa tider, måste polisinrättningen alltid kontaktas först för att komma överens om detta. När ett skjutvapen visas upp, ska tillståndet som berättigar att förvärva eller tillverka ett vapen (vapentillstånd med antingen förvärvs- eller tillverkningsrätt). Granskaren kontrollerar att det skaffade eller tillverkade vapnet motsvarar tillståndet och registrerar vapnets identifieringsuppgifter till vapenregistersystemet. Tillståndet att inneha vapnet kan ges först när vapnet har visats upp.


Skjutvapentillstånd

Polisen beviljar tillstånd att skaffa och inneha skjutvapen och vapendelar.

Polisen beviljar tillstånd att skaffa och inneha skjutvapen och vapendelar. Tillstånd att skaffa och inneha skjutvapen och gassprayer kan också beviljas en sammanslutning eller stiftelse som är registrerad i Finland eller som sköter offentliga uppdrag.

Tillståndsansökningar enligt skjutvapenlagen med vissa undantag anhängiggörs genom en muntlig ansökan som den tjänsteman som mottar ansökan registrerar i polisens vapenregistersystem. Sökanden ska dock alltid motivera sin ansökan skriftligen. Vid ansökan om vapentillstånd behövs: - pass eller identitetskort (körkortet är inte en officiell identitetshandling) - skriftliga motiveringar till ansökan och övriga dokument som behövs för att motivera ansökan - militärpass, intyg över fullgjord civiltjänst, uppbådsintyg eller ett beslut om befrielse från tjänstgöring - betyg enligt användningssyftet för skjutvapnet Förvärvsrätt för vapen ges i regel för ett år, med särskilda skäl motiverat i högst två år. Ett skjutvapen eller en vapendel som förvärvats med stöd av vapentillståndet ska visas upp vid polisinrättningen inom 30 dagar från det skjutvapnet eller vapendelen förvärvades, dock senast inom förvärvsrättens giltighetstid. Innehavsrätten som anknyter till vapentillståndet kan vara i kraft antingen en bestämd tid eller tills vidare. Mer information om ansökningar enligt skjutvapenlagen, såsom parallella tillstånd, gemenskapstillstånd, vapenhanteringstillstånd, ansökningar om duplettexemplar, privata införsel- och överföringstillstånd eller det europeiska skjutvapenpasset finns på polisens webbplats.


Skjutvapentillstånd

Polisen beviljar tillstånd att skaffa och inneha skjutvapen och vapendelar.

Polisen beviljar tillstånd att skaffa och inneha skjutvapen och vapendelar. Tillstånd att skaffa och inneha skjutvapen och gassprayer kan också beviljas en sammanslutning eller stiftelse som är registrerad i Finland eller som sköter offentliga uppdrag.

Tillståndsansökningar enligt skjutvapenlagen med vissa undantag anhängiggörs genom en muntlig ansökan som den tjänsteman som mottar ansökan registrerar i polisens vapenregistersystem. Sökanden ska dock alltid motivera sin ansökan skriftligen. Vid ansökan om vapentillstånd behövs: - pass eller identitetskort (körkortet är inte en officiell identitetshandling) - skriftliga motiveringar till ansökan och övriga dokument som behövs för att motivera ansökan - militärpass, intyg över fullgjord civiltjänst, uppbådsintyg eller ett beslut om befrielse från tjänstgöring - betyg enligt användningssyftet för skjutvapnet Förvärvsrätt för vapen ges i regel för ett år, med särskilda skäl motiverat i högst två år. Ett skjutvapen eller en vapendel som förvärvats med stöd av vapentillståndet ska visas upp vid polisinrättningen inom 30 dagar från det skjutvapnet eller vapendelen förvärvades, dock senast inom förvärvsrättens giltighetstid. Innehavsrätten som anknyter till vapentillståndet kan vara i kraft antingen en bestämd tid eller tills vidare. Mer information om ansökningar enligt skjutvapenlagen, såsom parallella tillstånd, gemenskapstillstånd, vapenhanteringstillstånd, ansökningar om duplettexemplar, privata införsel- och överföringstillstånd eller det europeiska skjutvapenpasset finns på polisens webbplats.


Europeiskt skjutvapenpass

Europeiska skjutvapenpasset underlättar för utövare av skytte och jägare att röra sig mellan EU-länder med sina vapen.

Europeiska skjutvapenpasset underlättar för utövare av skytte och jägare att röra sig mellan EU-länder med sina vapen. Det europeiska skjutvapenpasset beviljas av polisinrättningen.

Ansökan om ett skjutvapenpass görs med en muntlig ansökan. Då man ansöker om ett europeiskt skjutvapenpass ska man ha med sig: - ett tillståndsbevis som bevisar innehavsrätten (vapentillstånd, innehavstillstånd eller parallelltillstånd) - 2 fotografier - pass eller identitetskort Skjutvapenpasset gäller under giltighetstiden för vapentillstånden som ingår i skjutvapenpasset, dock högst fem år.