Asioi verkossa korona-aikana

Asioi verkossa koronatilanteen vuoksi. Lupa-asiat ja rikosasiat voi usein hoitaa etänä tai asioimalla verkossa.

Jos asiasi vaatii henkilökohtaisen käynnin, varaathan ajan etukäteen. Poliisin tiloissa jonottaminen ei aina ole mahdollista.

Poliisi - Yhteystiedot - Poliisiasema ja poliisilaitos

Loviisan poliisiasema

Yksi Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen poliisiasemista. Olemme suljettu toistaiseksi 29.08.2021 asti.

Loviisan poliisiasema sijaitsee keskustassa linja-autoaseman vieressä.Meillä voi ajanvarauksella torstaisin hakea passia, henkilökorttia ja turvallisuusalan lupia. Lupapalvelupiste on suljettu kello 11:30-12:30 välisen ajan. Poliisipäivystys ottaa vastaan rikosilmoituksia torstaisin 9.00-15.00. Suosittelemme asiointia verkossa.
Poliisiaseman sijainti kartalla
Näet karttakuvan poliisin verkkosivuilla. Jos klikkaat karttakuvaa, siirryt toisen palveluntarjoajan palveluun ja sen käyttöehtojen piiriin.

Yhteystiedot


Mannerheiminkatu 12, 07900 LOVIISA

Sisäänkäynti Mannerheiminkadun puolelta.

Ajo-oikeudet
0295 434 900
ma–pe 9.00–11.00

Automaattinen nopeusvalvonta, liikennevirhemaksut ja oikaisupyynnöt
0295 417 917
ma–pe 8.30–12.00

Liikennevalvonta
0295 435 100
ma–pe 8.30–12.00

Lupapalvelut
0295 434 900
ma–pe 9.00–11.00

Löytötavarat
0295 413 711
ma–pe 8.00–16.15

Muut poliisiasiat
0295 435 100
ma–pe 8.30–12.00

Rikosilmoitukset, neuvonta
0295 435 100
ma–pe 8.30–12.00

Vaihde
0295 430 291
ma–pe 8.00–16.15

Valtakunnallinen neuvonta ja ajanvaraus
0295 419 800
ma–pe 8.00–16.15

Vihjepuhelin
0295 413 636


Ajokieltoasiat [email protected]
Liikennepalaute [email protected]
Lupapalvelut [email protected]
Pöytäkirjojen ja jäljennösten tilaus [email protected]
Rikostorjunta [email protected]

Aukioloajat

24.2.2021–1.9.2021
Toimipiste on suljettu tilapäisesti

Vaihde 0295 430 291

Hätätapauksessa soita aina 112.

Asioi ensisijaisesti verkossa. Varaa sieltä palveluaika ennalta, milloin mahdollista. Lue ohjeet ennen passin, henkilökortin tai muun luvan hakua tai rikosilmoituksen tekoa.

Jo vireillä oleviin keskeneräisiin asioihin vastaa poliisilaitos, joka asiaasi käsittelee. Tutkintapöytäkirjat ja rikosilmoituksen jäljennöksen voit tilata laitokselta tai asemalta. Katso kyseisen laitoksen tai aseman yhteystiedot.

Kiireettömissä tapauksissa  valtakunnallinen neuvontapalvelu neuvoo puhelimessa ja chatissa. 

Asiakirjojen katoamisilmoitukset

Poliisin myöntämien asiakirjojen katoamisilmoitukset

Poliisin myöntämien asiakirjojen katoamisilmoitukset tehdään poliisin lupahallintoon. Tämä koskee esimerkiksi passia ja henkilökorttia. Muiden asiakirjojen katoamisesta ilmoitetaan joko sähköisesti tai paikan päällä poliisilaitoksella ilmoitusten vastaanottoon.

Ilmoituksen voi tehdä joko sähköisesti tai lupakansliassa täytettävällä lomakkeella. Sähköisellä rikosilmoituksella voit myös ilmoittaa kadonneesta tai anastetusta henkilökortista, passista ja ajokortista. Poliisi harkitsee annettujen tietojen perusteella kirjataanko asiassa rikosilmoitus vai muu ilmoitus. Sähköisen rikosilmoituksen tekeminen vaatii tunnistautumisen ennen lomakkeen täyttämistä. Tunnistautuminen voidaan tehdä joko pankkitunnuksilla, sirullisella henkilökortilla tai mobiilivarmenteella. Ilmoitus kirjataan tunnistautumisen jälkeen avautuvalle sähköiselle rikosilmoituslomakkeelle. Lomakkeen yhteydessä on tarkemmat ohjeet lomakkeen täyttämisestä sekä vaadittavista tiedoista. Väärän ilmoituksen tekeminen poliisille on rikos, josta on säädetty rikoslaissa rangaistus.


Henkilökortti

Henkilökortti on kuvallinen todistus haltijansa henkilöllisyydestä. Henkilökortti kelpaa myös rajoitetusti matkustusasiakirjana.

Henkilökortti on Suomen kansalaiselle ja Suomessa oleskelevalle ulkomaalaiselle henkilöllisyyden osoittamiseksi myönnettävä kuvallinen asiakirja. Suomen kansalaiselle myönnettyä henkilökorttia voidaan käyttää rajoitetusti matkustusasiakirjana passilain nojalla annettujen säännösten mukaisesti. Henkilökortissa on lisäksi sähköisen asioinnin mahdollistava siru. Henkilökorttia haetaan sähköisesti tai henkilökohtaisesti poliisin palvelupisteessä asioimalla. Vain voimassa olevalla henkilökohtaisella henkilökortilla voi matkustaa. Tämä koskee myös lapsia. Vanhentuneella, rikkinäisellä tai turmeltuneella henkilökortilla ei pääse läpi rajatarkastuksesta. Mikäli henkilökorttia on tarkoitus käyttää matkustusasiakirjana, kannattaa matkalle lähtijän hyvissä ajoin tarkistaa henkilökortin voimassaolo ja kohdemaan henkilökorttia koskevat vaatimukset. Henkilökortin toimitusaikaa laskettaessa myös asioinnin vaatima aika tulee ottaa huomioon.

Henkilökorttia on helpointa hakea poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. Hakemuksen voi tehdä myös poliisiasemalla tai poliisin palvelupisteessä. 1. Käy kuvattavana valokuvaamossa, joka lähettää passikuvasi sähköisesti poliisille. 2. Täytä hakemus poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. Liitä hakemukseen kuvatunnus, jonka sait valokuvaamosta. Maksa hakemus verkossa. 3. Sähköinen hakemus riittää joissakin tapauksissa sellaisenaan. Osassa tapauksista pelkkä hakemus ei riitä, vaan hakijan täytyy käydä lisäksi poliisin lupapalvelupisteessä tunnistettavana, ennen kuin hakemus voidaan käsitellä. Järjestelmä kertoo sinulle hakemusta täyttäessäsi, tarvitaanko tunnistuskäynti. Jos käynti tarvitaan, hakemus käsitellään vasta, kun tulet palvelupisteeseen. Vältyt jonottamiselta varaamalla ajan poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. 4. Alle 18-vuotiaalta vaaditaan kaikkien huoltajien kirjallinen suostumus (alaikäisen matkustusoikeudetonta henkilökorttia voi hakea ilman suostumusta) 5. 18- 30-vuotiaalla miehellä on oltava todistus siitä, että asevelvollisuus ei ole esteenä henkilökortin myöntämiselle Valmis henkilökortti toimitetaan suljetussa kirjekuoressa valitsemaasi Matkahuollon tai sen alihankkijan toimipisteeseen. Valmista henkilökorttia noudettaessa on todistettava henkilöllisyys ja esitettävä lähetystunnus. Voit näyttää lähetystunnuksen esimerkiksi puhelimesi näytöltä, noutoilmoituksen tulosteesta tai käsin itse kirjoittamaltasi lapulta. Lisätietoja tavallisen henkilökortin, alaikäisen henkilökortin, väliaikaisen henkilökortin sekä ulkomaalaiselle myönnettävän henkilökortin hakemisesta poliisin verkkosivuilta.


Passihakemus

Passi on Suomen kansalaiselle myönnettävä matkustusasiakirja. Passi on myös todistus haltijansa henkilöllisyydestä.

Matkustusoikeuden osoittamiseksi Suomen kansalaiselle myönnetään hakemuksesta passi, jollei laista muuta johdu. Passia haetaan sähköisesti tai henkilökohtaisesti poliisin palvelupisteessä asioimalla. Vain voimassa olevalla henkilökohtaisella passilla voi matkustaa. Pienikin lapsi tarvitsee oman passin. Vanhentuneella, rikkinäisellä tai turmeltuneella passilla ei pääse läpi rajatarkastuksesta. Alaikäisen hakemuksen voi täyttää verkossa samalla tavalla kuin täysi-ikäisenkin, mutta hänen on useimmissa tapauksissa käytävä poliisin lupapalvelupisteessä tunnistettavana. Passin voi saada lisämaksusta nopeutetusti, mikäli pika- tai express-toimituksen valtakunnallisessa päiväkiintiössä on tilaa. Matkalle lähtijän kannattaa hyvissä ajoin tarkistaa passin voimassaolo ja tarkistaa kohdemaan passia koskevat vaatimukset. Passin toimitusaikaa laskettaessa myös asioinnin vaatima aika tulee ottaa huomioon.

Ohje: Tavallista passia on helpointa hakea poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. Hakemuksen voi tehdä myös poliisiasemalla tai poliisin palvelupisteessä. 1. Käy kuvattavana valokuvaamossa, joka lähettää passikuvasi sähköisesti poliisille. 2. Täytä hakemus poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. Liitä hakemukseen kuvatunnus, jonka sait valokuvaamosta. Maksa hakemus verkossa. 3. Sähköinen hakemus riittää joissakin tapauksissa sellaisenaan. Osassa tapauksista pelkkä hakemus ei riitä, vaan hakijan täytyy käydä lisäksi poliisin lupapalvelupisteessä tunnistettavana, ennen kuin hakemus voidaan käsitellä. Järjestelmä kertoo sinulle hakemusta täyttäessäsi, tarvitaanko tunnistuskäynti. Jos käynti tarvitaan, hakemus käsitellään vasta, kun tulet palvelupisteeseen. Vältyt jonottamiselta varaamalla ajan poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. 4. Alle 18-vuotiaalta vaaditaan kaikkien huoltajien kirjallinen suostumus. 5. 18-30 -vuotiaalla miehellä pitää olla todistus siitä, että asevelvollisuus ei ole passin myöntämisen esteenä Valmis passi toimitetaan suljetussa kirjekuoressa valitsemaasi Matkahuollon tai sen alihankkijan toimipisteeseen. Valmista passia noutaessasi sinun on todistettava henkilöllisyytesi ja esitettävä lähetystunnus. Voit näyttää lähetystunnuksen esimerkiksi puhelimesi näytöltä, noutoilmoituksen tulosteesta tai käsin itse kirjoittamaltasi lapulta. Lisätietoja tavallisen passin, alaikäisen passin, pika- ja express-passin, väliaikaisen passin ja merimiespassin hakemisesta poliisin verkkosivuilta. Poliisin verkkosivuilla löytyy tarkempia tietoja myös ns. kaksoispassista sekä Suomen sotiin osallistuneiden passista.


Rikosilmoitus

Rikoksen uhriksi joutuneen on syytä tehdä rikosilmoitus poliisille mahdollisimman pian.

Esitutkinnan käynnistämistä varten poliisi tarvitsee mahdollisimman pian tarkan kuvauksen siitä, mitä, missä ja milloin on tapahtunut ja ketkä ovat asianosaisia. Asianosaisia ovat asianomistaja ja rikoksesta epäilty henkilö/henkilöt. Poliisi kirjaa rikosilmoitustiedot poliisiasiain tietojärjestelmän tutkinta- ja virka-apujärjestelmään.

Rikosilmoituksen voi tehdä paikan päällä poliisilaitoksella tai sitten sähköisesti poliisin internet-sivuilla. Rikosilmoitusta tehtäessä tulee kuvailla mahdollisimman tarkasti, mitä, missä ja milloin on tapahtunut ja ketkä ovat osallisia (asianomistaja, mahdollinen rikoksesta epäilty ja todistaja/t). Tärkeää on myös kuvailla tarkasti, miltä rikoksen uhri sekä rikoksesta epäilty henkilö näyttivät. Lisäksi on merkittävä ilmoittajan yhteystiedot (puhelin ja sähköposti) Rikosilmoitusta varten tarvittavat tiedot: - kuvaus siitä, mitä on tapahtunut ja miten - tarkka tapahtuma-aika ja -paikka - rikoksesta epäillyn nimi, jos se on tiedossa - rikoksesta epäillyn tuntomerkit (ikä, pituus, vartalo, kasvojen erityispiirteet, silmien väri, hampaat, puhe, kädet, liikkuminen, pukeutuminen) - minne päin ja miten epäilty pakeni - jos tekijä liikkui jollain ajoneuvolla, ajoneuvon rekisterinumero ja muut tuntomerkit (merkki, väri, malli) - tekijän vaarallisuus (aseistautuminen, mielentila, uhkaukset, päihteiden käyttö jne.) - mahdollisesti anastetun / kadonneen omaisuuden tunnisteet (väri, merkki, malli, sarjanumero tms.) Rikoksesta voi ilmoittaa poliisille missä tahansa, rikoksen tapahtumapaikasta riippumatta.


Vartijaksi hyväksyminen

Voimassaoleva vartijakortti vaaditaan henkilöltä, joka suorittaa vartioimistehtäviä.

Vartijalla tarkoitetaan henkilöä, joka turvallisuusalan elinkeinoluvan haltijan palveluksessa suorittaa vartioimistehtäviä. Vartijakorttia hakevan henkilön ei kuitenkaan tarvitse olla turvallisuusalan elinkeinoluvan haltijan palveluksessa, vaan edellytysten täyttyessä hyväksyminen on myönnettävä kaikille hakijoille. Vartioimistehtäviä ovat esimerkiksi omaisuuden vartiointi, henkilön koskemattomuuden suojaaminen, vartioimiskohteeseen tai toimeksiantajaan kohdistuneiden rikosten paljastaminen, henkivartijatehtävät, arvokuljetustehtävät sekä vartioimisliikkeen ylläpitämässä hälytyskeskuksessa suoritetut hälytyskeskustehtävät. Vartijaksi hyväksymisen myöntää poliisilaitos.

Hakija voi tehdä hakemuksen poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. Hakijan tulee kuitenkin saapua henkilökohtaisesti poliisilaitokselle, jos se on erityisestä syystä tarpeen. Hakemuksen voi tehdä myös henkilökohtaisesti poliisiasemalla tai poliisin palvelupisteessä. Hakemukseen on liitettävä: - selvitys (todistuskopio) vartijan peruskoulutuksen hyväksytystä suorittamisesta (vähintään 120 oppituntia - vähintään 40 oppitunnin pituinen väliaikaisen vartijan koulutus on osa vartijan koulutusta) - selvitys (todistuskopio) voimankäyttövälineiden käyttäjäkoulutusten ja tehtävissä mukana pidettävän koiran tottelevaisuustarkastuksen hyväksytystä suorittamisesta (mikäli suoritettu ensimmäistä hyväksymistä haettaessa; muutoin kaksoiskappalehakemukseen) - passilain säännöksissä säädetyt vaatimukset täyttävä valokuva hakijasta Lisätietoja vartijaksi hyväksymisestä, vartijaksi hyväksymisen muuttamisesta, vartijakortin kaksoiskappaleen hankkimisesta sekä koulutusten vastaavuuksista ja hyväksilukemisista löytyy poliisin verkkosivuilta.


Väliaikaiseksi vartijaksi hyväksyminen

Väliaikainen vartijakortti vaaditaan henkilöltä, joka toimii vartiointitehtävissä enintään neljän kuukauden ajan.

Väliaikaisella vartijalla tarkoitetaan henkilöä, joka suorittaa vartiointitehtäviä enintään neljän kuukauden ajan. Vartioimistehtäviä ovat esimerkiksi omaisuuden vartiointi, henkilön koskemattomuuden suojaaminen, vartioimiskohteeseen tai toimeksiantajaan kohdistuneiden rikosten paljastaminen, henkivartijatehtävät, arvokuljetustehtävät sekä vartioimisliikkeen ylläpitämässä hälytyskeskuksessa suoritetut hälytyskeskustehtävät. Väliaikaiseksi vartijaksi hyväksymisen myöntää poliisilaitos. Väliaikaiseksi vartijaksi hyväksymisaika on kertaluonteinen eikä sitä sidota kalenterivuoteen. Mikäli vartija jatkaa neljän kuukauden jälkeen toimintaansa, hänen on suoritettava vartijaksi hyväksyminen edellytyksenä oleva koulutus.

Hakija voi tehdä hakemuksen poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. Hakijan tulee kuitenkin saapua henkilökohtaisesti poliisilaitokselle, jos se on erityisestä syystä tarpeen. Hakemuksen voi tehdä myös henkilökohtaisesti poliisiasemalla tai poliisin palvelupisteessä. Hakemukseen on liitettävä: - selvitys (todistuskopio) väliaikaisen vartijan koulutuksen hyväksytystä suorittamisesta (vähintään 40 oppituntia sisäministeriön vahvistama väliaikaisen vartijan koulutus - Vartijan työn perusteet (vähintään 40 oppituntia) - katsotaan edellä mainituksi koulutukseksi) - passilain säännöksissä säädetyt vaatimukset täyttävä valokuva hakijasta Poliisilaitos voi vaatia hakijaa esittämään muitakin hyväksymisen edellytyksiä koskevia selvityksiä. Lisätietoja väliaikaiseksi vartijaksi hyväksymisestä on poliisin verkkosivuilla.


Järjestyksenvalvojaksi hyväksyminen

Voimassaoleva järjestyksenvalvojakortti vaaditaan henkilöltä, joka suorittaa järjestyksenvalvontatehtäviä.

Järjestyksenvalvojalla tarkoitetaan henkilöä, jonka tehtävänä on turvallisuusalan elinkeinoluvan haltijan palveluksessa tai muutoin suorittaa järjestyksenvalvontatehtäviä. Tällaisia tehtäviä ovat järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäminen sekä rikosten ja onnettomuuksien estäminen järjestyksenvalvojan toimialueella. Järjestyksenvalvojan toimialueella tarkoitetaan aluetta, jolle järjestyksenvalvoja on asetettu. Järjestyksenvalvojaksi hyväksymisen myöntää poliisilaitos.

Hakija voi tehdä hakemuksen poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. Hakijan tulee kuitenkin saapua henkilökohtaisesti poliisilaitokselle, jos se on erityisestä syystä tarpeen. Hakemuksen voi tehdä myös henkilökohtaisesti poliisiasemalla tai poliisin palvelupisteessä. Hakemukseen on liitettävä: - selvitys (todistuskopio) järjestyksenvalvojan peruskoulutuksen (vähintään 40 oppituntia) hyväksytystä suorittamisesta - järjestyksenvalvojaksi hyväksymisen uudistamista haettaessa selvitys (todistuskopio) järjestyksenvalvojan kertauskoulutuksen hyväksytystä suorittamisesta - selvitys (todistuskopio) yksityisistä turvallisuuspalveluista annetun lain 27 §:ssä tarkoitetun järjestyksenvalvojan voimankäytön lisäkoulutuksen hyväksytystä suorittamisesta - passilain 6 §:n 5 momentin nojalla annetuissa säännöksissä säädetyt vaatimukset täyttävä valokuva hakijasta - selvitys (todistuskopio) vartijan peruskoulutuksen hyväksytystä suorittamisesta, jos hakijalla ei ole voimassaolevaa hyväksymistä vartijaksi ja on hakeutumassa järjestyksenvalvontatehtäviin poliisin tai rajavartiolaitoksen avuksi - selvitys (todistuskopio) voimankäyttövälineiden käyttäjäkoulutuksen hyväksytystä suorittamisesta (mikäli suoritettu ensimmäistä hyväksymistä hakiessa; muutoin kaksoiskappalehakemukseen) - selvitys (todistuskopio) järjestyksenvalvontatehtävissä mukana pidettävään koiraan liittyvän tottelevaisuustarkastuksen hyväksytystä suorittamisesta (mikäli suoritettu ensimmäistä hyväksymistä hakiessa; muutoin kaksoiskappalehakemukseen) Lisätietoja järjestyksenvalvojaksi hyväksymisestä, järjestyksenvalvojaksi hyväksymisen muuttamisesta, järjestyksenvalvojakortin kaksoiskappaleen hankkimisesta, koulutusten vastaavuuksista ja hyväksilukemisista sekä tilapäiseksi järjestyksenvalvojaksi hyväksymisestä löytyy poliisin verkkosivuilta.


Turvasuojaajaksi hyväksyminen

Voimassaoleva turvasuojaajakortti vaaditaan henkilöltä, joka ansiotarkoituksessa suorittaa turvasuojaustehtäviä.

Turvasuojaajalla tarkoitetaan turvallisuusalan elinkeinoluvan haltijan tai turvasuojaustoiminnan harjoittajan palveluksessa olevaa henkilöä, joka suorittaa hyväksymistä edellyttäviä turvasuojaustehtäviä. Tällaisia tehtäviä ovat rakenteellisen suojauksen tai sähköisten valvontajärjestelmien suunnitteleminen, asentaminen, korjaaminen tai muuttaminen sekä muiden turvallisuusjärjestelyjen suunnitteleminen. Turvasuojaustoiminta on ansiotarkoituksessa suoritettavaa, toimeksiantosopimukseen perustuvaa turvasuojaustehtävien hoitamista. Turvasuojaajaksi hyväksymisen myöntää poliisilaitos.

Hakija voi tehdä hakemuksen poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. Hakijan tulee kuitenkin saapua henkilökohtaisesti poliisilaitokselle, jos se on erityisestä syystä tarpeen. Hakemuksen voi tehdä myös henkilökohtaisesti poliisiasemalla tai poliisin palvelupisteessä. Hakemukseen on liitettävä: - selvitys turvasuojaustehtävien hoitamisesta - selvitys siitä, toimiiko hakija työsuhteessa olevana työntekijänä vai itsenäisenä ammatinharjoittajana - selvitys hakijan työnantajasta, jos hakija toimii työsuhteessa olevana työntekijänä - työnantajan nimi ja y-tunnus - passilain 6 §:n 5 momentin nojalla annetuissa säännöksissä säädetyt vaatimukset täyttävä valokuva hakijasta Lisätietoja turvasuojaajaksi hyväksymisestä, turvasuojaajaksi hyväksymisen muuttamisesta tai turvasuojaajakortin kaksoiskappaleen hankkimisesta poliisin verkkosivuilta.