Poliisi - Yhteystiedot - Poliisiasema ja poliisilaitos

Helsingin pääpoliisiasema, aseasiat

Vältäthän käyntiä Helsingin poliisin asiointipisteissä, jos asiasi on kiireetön.

Koronatilanteen takia joudumme rajoittamaan odotustiloissa olevien asiakkaiden määrää. Aseasioiden erillinen sisäänkäynti Pasilanraition puolelta: Pasilanraitio 11 A. Aseiden esitykset ilman ajanvarausta. Tammikuu: 7.1., 13.1., 18.1. ja 28.1. klo 16-20. Lauantaina 23.1 klo 11-16. Helmikuu: 3.2., 8.2., 18.2. ja 24.2 klo 16-20. Lauantaina 3.2 klo 11-16.
Poliisiaseman sijainti kartalla
Näet karttakuvan poliisin verkkosivuilla. Jos klikkaat karttakuvaa, siirryt toisen palveluntarjoajan palveluun ja sen käyttöehtojen piiriin.

Yhteystiedot

Aseman laitos Helsingin poliisilaitos

Pasilanraitio 11, 00240 HELSINKI

Asetarkastajat 0295 473 165
Asetarkastajat 0295 473 114
Vaihde 0295 470 011

Aukioloajat

Maanantai 08.00–16.15
Tiistai 08.00–16.15
Keskiviikko 08.00–16.15
Torstai 08.00–16.15
Perjantai 08.00–16.15

Vaihde 0295 470 011

Hätätapauksessa soita aina 112.

Asioi verkossa ensisijaisesti. Varaa sieltä palveluaika ennalta, milloin mahdollista. Lue ohjeet ensin ennen passin, henkilökortin tai muun luvan hakua tai rikosilmoituksen tekoa.

Jo vireillä oleviin keskeneräisiin asioihin vastaa poliisilaitos, joka asiaasi käsittelee.

Kiireettömissä tapauksissa yleisneuvontaa antaa valtakunnallinen neuvontapalvelu puhelimessa ja chatissa. 

Aseen esittäminen

Ase esitetään poliisille pääsääntöisesti omistajanvaihdoksen tai luvan muuttamisen yhteydessä. Poliisi voi myös pyytää aseen esittämistä muusta syystä

Ase esitetään viemällä se poliisiasemalle joko poliisilaitoksen ilmoittamina päivinä tai ajanvarauksen perusteella. Esittämisen tarkoituksena on varmistua siitä, että kun ase rekisteröidään uudelle omistajalle tai olemassa olevaan lupaan tehdään muutoksia, rekisteriin päätyy varmasti oikeat tiedot. Esimerkiksi aseen numeroissa on usein virheitä. Poliisi voi myös pyytää aseen esittämistä, jos epäillään, että rekisterissä on virheellistä tietoa.

Poliisilaitos voi edellyttää esittämisajan varaamista ajanvarausjärjestelmässä. On myös mahdollista, että poliisilaitoksilla on ennalta määritellyt aseen esittämisajat, jolloin aseen voi viedä tarkastettavaksi poliisiasemalle ilman ennakkovarausta. Poliisilaitokset ilmoittavat omasta menettelystään verkkosivuillaan. Jos ase halutaan esittää muina kuin ennalta ilmoitettuina aikoina, siitä pitää aina sopia poliisilaitoksen kanssa erikseen. Aseen esittämisen yhteydessä mukana on oltava aseen hankkimiseen tai valmistamiseen oikeuttava lupa (aselupa, johon on liitetty joko hankkimis- tai valmistamisoikeus). Asetarkastaja tarkistaa, että hankittu tai valmistettu ase vastaa lupaa ja kirjaa aseen yksilöintitiedot poliisin järjestelmään. Vasta kun ase on esitetty, sen hallussapitoon oikeuttava lupatodistus voidaan antaa.


Aselupa

Poliisi myöntää ampuma-aseiden ja aseen osien hankkimiseen ja hallussapitoon oikeuttavia lupia.

Poliisi myöntää ampuma-aseiden ja aseen osien hankkimiseen ja hallussapitoon oikeuttavia lupia. Ampuma-aseen ja kaasusumuttimen hankintaan ja hallussapitoon oikeuttava lupa voidaan antaa myös Suomessa rekisteröidylle tai julkista tehtävää hoitavalle yhteisölle ja säätiölle.

Ampuma-aselain mukaiset lupahakemukset joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta saatetaan vireille suullisella hakemuksella, jonka vastaanottava virkailija kirjaa poliisin asetietojärjestelmään. Hakijan on kuitenkin aina esitettävä hakemuksensa perustelut kirjallisesti. Aselupaa haettaessa on oltava mukana: - passi tai henkilökortti (ajokortti ei ole henkilöllisyyttä osoittava asiakirja) - hakemuksen perustelut kirjallisina ja muut hakemuksen perustelemiseen tarvittavat asiakirjat - sotilaspassi, siviilipalvelustodistus, kutsuntatodistus tai todistus palvelusta vapauttamisesta - ampuma-aseen käyttötarkoituksen mukaiset todistukset Aselupaan liitetty hankkimisoikeus on voimassa pääsääntöisesti yhden vuoden, erityisistä syistä enintään kaksi vuotta. Hankittu ampuma-ase tai aseen osa on esitettävä poliisilaitoksella 30 päivän kuluessa ampuma-aseen tai aseen osan hankkimisesta, mutta kuitenkin ennen hankkimisoikeuden voimassaolon päättymistä. Aselupaan liitettävä hallussapito-oikeus voi olla voimassa joko määräajan tai toistaiseksi. Lisätietoja ampuma-aselain mukaisista hakemuksista, kuten rinnakkaisluvista, yhteisöluvista, aseenkäsittelyluvista, kaksoiskappalehakemuksista, yksityisistä tuonti- ja siirtoluvista tai Euroopan ampuma-asepassista löytyy poliisin verkkosivuilta.


Aselupa

Poliisi myöntää ampuma-aseiden ja aseen osien hankkimiseen ja hallussapitoon oikeuttavia lupia.

Poliisi myöntää ampuma-aseiden ja aseen osien hankkimiseen ja hallussapitoon oikeuttavia lupia. Ampuma-aseen ja kaasusumuttimen hankintaan ja hallussapitoon oikeuttava lupa voidaan antaa myös Suomessa rekisteröidylle tai julkista tehtävää hoitavalle yhteisölle ja säätiölle.

Ampuma-aselain mukaiset lupahakemukset joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta saatetaan vireille suullisella hakemuksella, jonka vastaanottava virkailija kirjaa poliisin asetietojärjestelmään. Hakijan on kuitenkin aina esitettävä hakemuksensa perustelut kirjallisesti. Aselupaa haettaessa on oltava mukana: - passi tai henkilökortti (ajokortti ei ole henkilöllisyyttä osoittava asiakirja) - hakemuksen perustelut kirjallisina ja muut hakemuksen perustelemiseen tarvittavat asiakirjat - sotilaspassi, siviilipalvelustodistus, kutsuntatodistus tai todistus palvelusta vapauttamisesta - ampuma-aseen käyttötarkoituksen mukaiset todistukset Aselupaan liitetty hankkimisoikeus on voimassa pääsääntöisesti yhden vuoden, erityisistä syistä enintään kaksi vuotta. Hankittu ampuma-ase tai aseen osa on esitettävä poliisilaitoksella 30 päivän kuluessa ampuma-aseen tai aseen osan hankkimisesta, mutta kuitenkin ennen hankkimisoikeuden voimassaolon päättymistä. Aselupaan liitettävä hallussapito-oikeus voi olla voimassa joko määräajan tai toistaiseksi. Lisätietoja ampuma-aselain mukaisista hakemuksista, kuten rinnakkaisluvista, yhteisöluvista, aseenkäsittelyluvista, kaksoiskappalehakemuksista, yksityisistä tuonti- ja siirtoluvista tai Euroopan ampuma-asepassista löytyy poliisin verkkosivuilta.


Euroopan ampuma-asepassi

Euroopan ampuma-asepassi helpottaa ampumaurheilun harrastajien ja metsästäjien liikkumista aseineen EU-maasta toiseen.

Euroopan ampuma-asepassi helpottaa ampumaurheilun harrastajien ja metsästäjien liikkumista aseineen EU-maasta toiseen. Euroopan ampuma-asepassin myöntää poliisilaitos.

Ampuma-asepassia haetaan suullisella hakemuksella. Euroopan ampuma-asepassia haettaessa on oltava mukana: - hallussapito-oikeuden osoittava lupatodistus (aselupa, hallussapitolupa tai rinnakkaislupa) - 2 valokuvaa - passi tai henkilökortti Ampuma-asepassi on voimassa siihen sisältyvien aselupien voimassaoloajan, kuitenkin enintään viisi vuotta. Ampuma-aselaki, https://www.finlex.fi/fi


Turvatarkastajaksi hyväksyminen

Poliisin hyväksymät ja tehtävään koulutetut henkilöt voivat suorittaa turvatarkastuksia.

Poliisin hyväksymiä ja turvatarkastuskoulutuksen suorittaneita turvatarkastajia voi olla poliisilaitoksissa ja muissa poliisin toimitiloissa, Rajavartiolaitoksen toimitiloissa tai alueella, tuomioistuimissa, satamissa tai Maahanmuuttoviraston tiloissa. Edellä mainituissa toimitiloissa ja alueilla voidaan järjestää turvatarkastuksia turvallisuudesta huolehtimiseksi, järjestyksen turvaamiseksi ja omaisuuden suojelemiseksi. Turvatarkastajaksi hyväksyminen on voimassa toistaiseksi, mutta kuitenkin enintään niin pitkäksi ajaksi kuin hyväksytty toimii ilmoitetussa turvatarkastustehtävässä. Edellä tarkoitetut turvatarkastajat eivät ole oikeutettuja suorittamaan tarkastuksia kotirauhan piiriin kuuluvissa tiloissa.

Turvatarkastajaksi hyväksymistä voi hakea turvatarkastuksen suorittamispaikan sijaintipaikkakunnan poliisilta henkilö itse, työnantaja tai turvatarkastuspaikan haltija tai omistaja. Hakemukseen tulee liittää turvatarkastuspaikasta riippuen hyväksyttäväksi esitettävien henkilöiden koulutustietoja ja muita turvatarkastustehtävään liittyviä selvityksiä. Poliisilaitos harkitsee tapauskohtaisesti selvitystarpeet. Lisätietoja turvatarkastajaksi hyväksymisestä ja turvatarkastajaksi hyväksymisen muuttamisesta saat poliisin verkkosivuilta.


Järjestyksenvalvojan asettaminen

Järjestyksenvalvojien asettamiseen poliisin tai rajavartiolaitoksen avuksi tarvitaan lupa.

Jos järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäminen ei muulla tavalla ole tarkoituksenmukaista sekä järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäminen sitä perustellusta syystä edellyttää, alueen tai paikan tai kulkuneuvon lähtöpaikan poliisilaitos voi lisäksi antaa luvan asettaa järjestyksenvalvojia poliisin tai rajavartiolaitoksen avuksi: - terveyden- tai sosiaalihuollon toimipisteeseen koulukoteja tai lastensuojelulaitoksia lukuun ottamatta terveyden- tai sosiaalihuollon toimipisteen haltijan hakemuksesta; - Kansaneläkelaitoksen toimipisteeseen Kansaneläkelaitoksen hakemuksesta; - työ- ja elinkeinotoimistoon työ- ja elinkeinotoimiston hakemuksesta; - kauppakeskukseen kauppakeskuksen haltijan hakemuksesta; - liikenneasemalle liikenneaseman haltijan hakemuksesta; - satamaan sataman haltijan hakemuksesta; - lentopaikkaan lentopaikan haltijan hakemuksesta; - joukkoliikenteen kulkuneuvoon kulkuneuvon haltijan hakemuksesta; tai - kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta annetussa laissa (746/2011) tarkoitettuun vastaanotto- ja järjestelykeskukseen keskuksen haltijan tai Maahanmuuttoviraston hakemuksesta

Poliisin verkkosivulla on tulostettava lomake. Hakemuksen voi jättää myös poliisiasemalle tai poliisin palvelupisteeseen. Lupa asettaa järjestyksenvalvojia on voimassa enintään viisi vuotta. Lisätietoja järjestyksenvalvojien asettamisesta ja asettamisen muuttamisesta löytyy poliisin verkkosivuilta.


Vartijaksi hyväksyminen

Voimassaoleva vartijakortti vaaditaan henkilöltä, joka suorittaa vartioimistehtäviä.

Vartijalla tarkoitetaan henkilöä, joka turvallisuusalan elinkeinoluvan haltijan palveluksessa suorittaa vartioimistehtäviä. Vartijakorttia hakevan henkilön ei kuitenkaan tarvitse olla turvallisuusalan elinkeinoluvan haltijan palveluksessa, vaan edellytysten täyttyessä hyväksyminen on myönnettävä kaikille hakijoille. Vartioimistehtäviä ovat esimerkiksi omaisuuden vartiointi, henkilön koskemattomuuden suojaaminen, vartioimiskohteeseen tai toimeksiantajaan kohdistuneiden rikosten paljastaminen, henkivartijatehtävät, arvokuljetustehtävät sekä vartioimisliikkeen ylläpitämässä hälytyskeskuksessa suoritetut hälytyskeskustehtävät. Vartijaksi hyväksymisen myöntää poliisilaitos.

Hakija voi tehdä hakemuksen poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. Hakijan tulee kuitenkin saapua henkilökohtaisesti poliisilaitokselle, jos se on erityisestä syystä tarpeen. Hakemuksen voi tehdä myös henkilökohtaisesti poliisiasemalla tai poliisin palvelupisteessä. Hakemukseen on liitettävä: - selvitys (todistuskopio) vartijan peruskoulutuksen hyväksytystä suorittamisesta (vähintään 120 oppituntia - vähintään 40 oppitunnin pituinen väliaikaisen vartijan koulutus on osa vartijan koulutusta) - selvitys (todistuskopio) voimankäyttövälineiden käyttäjäkoulutusten ja tehtävissä mukana pidettävän koiran tottelevaisuustarkastuksen hyväksytystä suorittamisesta (mikäli suoritettu ensimmäistä hyväksymistä haettaessa; muutoin kaksoiskappalehakemukseen) - passilain säännöksissä säädetyt vaatimukset täyttävä valokuva hakijasta Lisätietoja vartijaksi hyväksymisestä, vartijaksi hyväksymisen muuttamisesta, vartijakortin kaksoiskappaleen hankkimisesta sekä koulutusten vastaavuuksista ja hyväksilukemisista löytyy poliisin verkkosivuilta.


Väliaikaiseksi vartijaksi hyväksyminen

Väliaikainen vartijakortti vaaditaan henkilöltä, joka toimii vartiointitehtävissä enintään neljän kuukauden ajan.

Väliaikaisella vartijalla tarkoitetaan henkilöä, joka suorittaa vartiointitehtäviä enintään neljän kuukauden ajan. Vartioimistehtäviä ovat esimerkiksi omaisuuden vartiointi, henkilön koskemattomuuden suojaaminen, vartioimiskohteeseen tai toimeksiantajaan kohdistuneiden rikosten paljastaminen, henkivartijatehtävät, arvokuljetustehtävät sekä vartioimisliikkeen ylläpitämässä hälytyskeskuksessa suoritetut hälytyskeskustehtävät. Väliaikaiseksi vartijaksi hyväksymisen myöntää poliisilaitos. Väliaikaiseksi vartijaksi hyväksymisaika on kertaluonteinen eikä sitä sidota kalenterivuoteen. Mikäli vartija jatkaa neljän kuukauden jälkeen toimintaansa, hänen on suoritettava vartijaksi hyväksyminen edellytyksenä oleva koulutus.

Hakija voi tehdä hakemuksen poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. Hakijan tulee kuitenkin saapua henkilökohtaisesti poliisilaitokselle, jos se on erityisestä syystä tarpeen. Hakemuksen voi tehdä myös henkilökohtaisesti poliisiasemalla tai poliisin palvelupisteessä. Hakemukseen on liitettävä: - selvitys (todistuskopio) väliaikaisen vartijan koulutuksen hyväksytystä suorittamisesta (vähintään 40 oppituntia sisäministeriön vahvistama väliaikaisen vartijan koulutus - Vartijan työn perusteet (vähintään 40 oppituntia) - katsotaan edellä mainituksi koulutukseksi) - passilain säännöksissä säädetyt vaatimukset täyttävä valokuva hakijasta Poliisilaitos voi vaatia hakijaa esittämään muitakin hyväksymisen edellytyksiä koskevia selvityksiä. Lisätietoja väliaikaiseksi vartijaksi hyväksymisestä on poliisin verkkosivuilla.


Turvasuojaajaksi hyväksyminen

Voimassaoleva turvasuojaajakortti vaaditaan henkilöltä, joka ansiotarkoituksessa suorittaa turvasuojaustehtäviä.

Turvasuojaajalla tarkoitetaan turvallisuusalan elinkeinoluvan haltijan tai turvasuojaustoiminnan harjoittajan palveluksessa olevaa henkilöä, joka suorittaa hyväksymistä edellyttäviä turvasuojaustehtäviä. Tällaisia tehtäviä ovat rakenteellisen suojauksen tai sähköisten valvontajärjestelmien suunnitteleminen, asentaminen, korjaaminen tai muuttaminen sekä muiden turvallisuusjärjestelyjen suunnitteleminen. Turvasuojaustoiminta on ansiotarkoituksessa suoritettavaa, toimeksiantosopimukseen perustuvaa turvasuojaustehtävien hoitamista. Turvasuojaajaksi hyväksymisen myöntää poliisilaitos.

Hakija voi tehdä hakemuksen poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. Hakijan tulee kuitenkin saapua henkilökohtaisesti poliisilaitokselle, jos se on erityisestä syystä tarpeen. Hakemuksen voi tehdä myös henkilökohtaisesti poliisiasemalla tai poliisin palvelupisteessä. Hakemukseen on liitettävä: - selvitys turvasuojaustehtävien hoitamisesta - selvitys siitä, toimiiko hakija työsuhteessa olevana työntekijänä vai itsenäisenä ammatinharjoittajana - selvitys hakijan työnantajasta, jos hakija toimii työsuhteessa olevana työntekijänä - työnantajan nimi ja y-tunnus - passilain 6 §:n 5 momentin nojalla annetuissa säännöksissä säädetyt vaatimukset täyttävä valokuva hakijasta Turvasuojaajaksi hyväksyminen on voimassa viisi vuotta. Laki yksityisistä turvallisuuspalveluista, https://www.finlex.fi/fi Lisätietoja turvasuojaajaksi hyväksymisestä, turvasuojaajaksi hyväksymisen muuttamisesta tai turvasuojaajakortin kaksoiskappaleen hankkimisesta poliisin verkkosivuilta.