6 - Vastuullista kuluttamista ja ilmastotekoja
Poliisi on sitoutunut sisäministeriön hallinnonalan tavoitteeseen pienentää hallinnonalan hiilijalanjälkeä 75 prosenttia vuoteen 2035 mennessä. Tähän pyrimme välitavoitteen kautta, joka on 50 prosentin pienennys hiilijalanjälkeen vuoteen 2027 mennessä. Toimintaympäristön muutoksista ja julkisen talouden haastavasta tilanteesta johtuen olemme kuitenkin pystyneet tekemään vuosina 2022–2023 hiilijalanjäljen pienentämisen osalta vain toimenpiteitä, joilla ei ole ollut kustannuksia nostavia vaikutuksia.
Vuoden 2023 loppuun mennessä poliisin hiilijalanjälki on pienentynyt n. 8 prosenttia vuoden 2018 tasosta, kun mukana ovat myös hankinnat. Kun hankinnat jätetään laskennasta pois, poliisin hiilijalanjälki on pienentynyt noin 19 prosenttia vuosina 2018–2023.
Olemme tunnistaneet keskeisiksi päästölähteiksemme:
- ajoneuvot
- energia
- jätteet
- virkamatkustus
- hankinnat
Olemme laatineet poliisin hiilijalanjäljen pienentämisen tiekartan vuosille 2020-2027. Tähtäämme määrätietoisesti tiekartan mukaisiin tavoitteisiin niin, että poliisin ydintoiminta ei vaarannu.
Sisäministeriölle raportoimme vuosittain ministeriön käyttämällä laskentamallilla. Laskelmassa huomioidaan suorat päästöt polttoaineen kulutuksesta, päästöt energian hankinnasta, hankitun energian epäsuorat päästöt, itselle vuokratun omaisuuden päästöt, hankintojen päästöt sekä virkamatkustuksen päästöt lentojen osalta (taulukko 7). Sisäministeriön hallinnonalan laskenta noudattaa kansainvälistä Greenhouse Gas Protocol (GHG) -standardia. Poliisin merkittävimmät päästölähteet tämän laskentamallin perusteella ovat kiinteistöjen energia, ajoneuvojen polttoaineet sekä hankinnat.
Hankintojen osalta vuosien 2018–2023 laskentatapa perustuu hankintoihin käytettyihin euroihin ja keskimääräisiin päästökertoimiin. Laskentatapa tuottaa suuntaa-antavia tuloksia, mutta tuloksissa eivät näy yksittäiset valinnat, esimerkiksi vastuullisten tuote- ja palveluvaihtoehtojen hankinnat. Kalliimpi tuote ja palvelu kasvattaa laskennallista päästöä, vaikka todellinen vaikutus olisi päästöä vähentävä. Näin ollen poliisissa seurataan tarkemmin hiilijalanjäljen kehittymistä ilman hankintoja, joskin myös hankinnoille asetamme kilpailutuksissa vastuullisuuskriteerejä.
Poliisi on jatkanut keskeisten kansallisten ja kansainvälisen sidosryhmien kanssa selvitystyötä poliisin tavara- ja palveluhankintojen päästöjen mittaamiseksi.
Poliisin hiilijalanjälki on pienentynyt noin 8 prosenttia vuoden 2018 tasosta, kun mukana laskennassa ovat myös hankinnat edellä olevin päästöjen laskentaa koskevin huomioin. Kun hankinnat jätetään laskennasta pois, poliisin hiilijalanjälki on pienentynyt noin 19 prosenttia vuosina 2018-2023.
Merkittävä osa poliisin palveluista tuotetaan maalla ja vedessä kulkevien ajoneuvojen avulla. Niiden polttoainepäästöt kattoivat noin 14 prosenttia laskennassa mukana olevien lähteiden kokonaispäästöistä vuonna 2023. Olemme ryhtyneet hillitsemään päästöjen kasvua sähköistämällä ajoneuvokantaa ja kokeilimme vuonna 2021 uusiutuvaa dieselpolttoainetta. Vuonna 2021 poliisille tuli ensimmäinen täyssähköinen pakettiautorunkoinen partioauto eli ”maija”. Lisäksi yleiskäyttöautoista jo merkittävä osa on täyssähkö- ja hybridimalleja. Poliisin suorat päästöt polttoaineiden kulutuksesta ovat kuitenkin kasvaneet noin 2,4 prosenttia vuosina 2018-2023 johtuen kasvaneista ajokilometrimääristä. Polttoaineiden hiilijalanjäljen pienentämiseen poliisissa vaikuttavat oleellisesti perinteisten fossiilisten polttoaineiden korvaavien käyttövoimien (esimerkiksi sähkö ja uusiutuvat polttoaineet) saatavuus ja soveltuvuus poliisitoimintaan, käyttövoimien hinta sekä poliisin latausasemaverkoston laajuus.
Poliisin toimitilojen ja muiden kiinteistöjen energian hiilijalanjälki muodostaa noin 5,4 prosenttia poliisin kokonaishiilijalanjäljestä. Suurin osa poliisin toimitiloista hyödyntää sähköenergian osalta Hansel Oy:n yhteishankintasopimusta Senaatti-kiinteistöjen kautta. Hansel Oy:n yhteishankintasopimuksen kautta hankittu sähkö tuotetaan 100 prosenttisesti uusiutuvilla tuotantomuodoilla. Kokonaisuudessaan poliisin toimitilojen ja muiden kiinteistöjen energianhankinnan hiilijalanjälki on pienentynyt noin 22,4 prosenttia vuosina 2018–2023.
Sisäministeriön laskennassa huomioidaan virkamatkustuksessa vain lentomatkustuksen aiheuttamat päästöt. Koronapandemia vähensi virkamatkustamista merkittävästi sekä lisäsi etätyötä ja osallistumisia tapahtumiin videon välityksellä. Vielä vuonna 2021 lentomatkustuksen päästöt poliisissa olivat noin 75 prosenttia pienemmät kuin vuonna 2018. Vuosina 2022–2023 lentomatkustus lisääntyi koronavuosien jälkeen lähes vuoden 2018 tasolle. Lentomatkustuksen hiilijalanjälki oli vuonna 2023 noin 3,3 prosenttia pienempi verrattuna vuoteen 2018.