Hyppää sisältöön

Kaupunkipyöräily lisääntynyt - onnettomuudet vähentyneet

Julkaisuajankohta 22.8.2014 0.00
Tyyppi:Uutinen
Pyöräily Helsingin seudulla on lisääntynyt 15 vuodessa puolitoistakertaiseksi. Pyöräilyonnettomuudet eivät kuitenkaan ole samassa suhteessa lisääntyneet, vaan niiden määrä on vähentynyt tässä ajassa parillakymmenellä. Vuonna 2000 pyöräilyonnettomuuksia Helsingissä tapahtui 196, vuonna 2010 186 kpl ja vuonna 2012 177 kpl.

- Pyöräilyn lisääntyminen Helsingissä luo edellytykset turvallisemmalle pyöräilylle. Kansainvälistenkin kokemusten mukaan pyörien ja autojen välisiä onnettomuuksia sattuu vähemmän, kun pyöriä on liikenteessä enemmän ja autoilijat tottuvat pyöräilijöihin osana liikennettä, sanoo Helsingin kaupungin liikennesuunnittelupäällikkö Ville Lehmuskoski.

Helsingin seudulla on viimeisen kahdeksan vuoden aikana menehtynyt yksi henkilö. Luku on Euroopan pienimpiä eli pyöräilijälle Helsinki on yksi Euroopan turvallisimmista kaupungeista.

- Kevyen liikenteen suunnittelu, turvallisuusviestintä ja poliisin valvonta on tässä suhteessa onnistunut. Helsingissä keskeinen syy pyöräilijöiden liikennekuolemien vähyyteen on myös se, että suurin osa pyöräilijöistä Helsingissä käyttää pyöräilykypärää, arvioi komisario Dennis Pasterstein Helsingin poliisilaitoksesta.

Pyöräilykypärän käyttämisellä pystytään estämään ennalta iso osa pyöräilijöiden liikennekuolemista. Helsingissä viime vuonna pyöräilykypärää käytti noin kolme viidestä (naisista 67 % ja miehistä 63 %). Työmatkaliikenteessä kuitenkin jopa 80 % käyttää pyöräilykypärää.

Poliisi muistuttaa, että lain mukaan polkupyöräilijän ja polkupyörän matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä asianmukaista suojakypärää (Laki tieliikennelain muuttamisesta 90 §).


Helsinki Euroopan turvallisuustilastojen kärjessä

Pyöräilijöiden turvallisuutta ajatellen Helsinki on Euroopan isojen kaupunkien kärkijoukossa. Myös monet muut pohjoismaiset kaupungit kipuavat näissä tilastoissa korkealle.

Tilastoissa pohjoisista suurkaupungeista lähimmäksi Helsinkiä yltää Göteborg, jossa vuosina 2001-2005 ei menehtynyt yhtään pyöräilijää. Viime vuosina Göteborgin liikenteessä on kuitenkin menehtynyt vuosittain keskimäärin yksi pyöräilijä.

Tilastojen mukaan Tukholmassa pyöräilijöitä menehtyy liikenteessä vuosittain 2-3, Oslossa keskimäärin yksi. Oslon osalta viime vuosi tosin tummensi tilastoja, kun liikenteessä menehtyi neljä pyöräilijää.

Kööpenhamina on viime vuosina petrannut pyöräilijöiden turvallisuudessa: Nykyään Kööpenhaminassa kuolee 2-3 pyöräilijää vuosittain, kun 2000-luvun alkupuolella luku oli vielä keskimäärin 6-7. Verrokkina pohjoismaisiin kaupunkeihin voidaan mainita esimerkiksi Amsterdam, jossa menehtyy liikennetilastojen mukaan keskimäärin 5-6 pyöräilijää vuosittain.

- Pyöräilyonnettomuuksien väheneminen on positiivista kehitystä, mutta yksikin liikenteessä menehtynyt on kuitenkin liikaa. Turvallisuus on jatkossakin liikennesuunnittelun keskeinen lähtökohta, liikennesuunnittelupäällikkö Ville Lehmuskoski toteaa.
Helsingin poliisilaitos Tiedote tuotu vanhoilta sivuilta Uutinen