- Poliisi
- fi
- Uutishuone
- Uutinen
Kesä tulee pärinällä joka vuosi
Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen kolumni 7.8.2015
Jos muistellaan kevättä, niin varmat kesän merkit olivat kauniin kasvillisuuden lisäksi opetus- ja harjoitusluvanhakijat. Opetus kun keskittyy molempien osalta ainakin osittain kesään. Kuuluvathan moottoripyörät muutenkin pääasiallisesti kesän menopeleihin.
Monelle nuorelle on selvää suorittaa harjoitusluvalla kevarikortti, kun sopivasti ikäkin riittää. "Olenhan melkein aikuinen, olenhan jo 16 -vuotias. Saan itsenäisesti harjoitella ja kulkea kavereiden kanssa, kuten mopoaikanakin." Eikä tarvitse opettajankaan olla aina kintereillä.
Usein nuori ajattelee mopon kulkevan liian hiljaa. Varsinkin, kun kaverilla on käytössään kevytmoottoripyörä. Välimatkasta syntyy liian pitkä tai vauhdin hurmaa halutaan muuten vaan kokeilla laittomasti.
Viritetty mopo on liikenteessä yhä yleinen menopeli. Virittäminen on valitettavasti suhteellisen helppoa eivätkä osatkaan kaada nuoren taloutta. Valitettavasti osa vanhemmista jopa auttaa asiaa ja vauhdittaa virittämistä. Menopeli vaan alle ja nopeuden kasvu on taattu. Varmasti alitajunnassa kytee pieni pelko kiinnijäämisestä, mutta eihän se voi omalle kohdalle osua?
Virkavallan silmä on kuitenkin tarkkana liikenteessä. Pysäytysmerkki, mopon koeajo, sakko. Sakko kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta, koska ajokortin kirjaimet eivät riitä viritetyn mopon kuljettamiseen. Saattaapa nuori ajaa jopa päihtyneenä, vaikka alaikäisellä ei päihdyttäviä aineita saisi edes olla hallussaan. Toinen taas saattaa vaarantaa liikenteen törkeästi. Tekotapoja valitettavasti löytyy ja seuraamukset ovat myös teon mukaiset.
Jossain vaiheessa ikää on karttunut ja olisi A1-luokan harjoitusluvan aika, että menopelin nopeus saataisiin laillisesti kasvamaan. Liikennerikkomuksilla on kuitenkin usein kauaskantoiset seuraukset nuoren elämässä ja tässä vaiheessa tulee osalle heistä katkera takaisku: Harjoituslupaa ei voi myöntää, jos hakija on ajokiellossa tai lupapäätöstä edeltäneen viiden vuoden aikana ollut ajokiellossa. Pykälä on tiukka, mutta niin sen pitääkin, koska nuorena jokainen opettelee liikenteen aakkoset. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää tuolloin autokoulu tai opetuslupa ajokortin saamiseen.
Sama asia tulee eteen opetuslupaa hakevien opettajien osalta. Nuoren kanssa on saatettu jo sopia moottoripyörä- tai auto-opetuksen antamisesta, ja nuori odottaakin varmasti opetusta innolla. Opettaja ei kuitenkaan ole välttämättä selvittänyt kaikkia luvan saannin edellytyksiä ja opetusluvan epääminen on nuorelle varmasti melkoinen pettymys. Opettaja kun saattaa täyttää muuten luvan saannin edellytykset, mutta on unohtanut vanhojen tekojen vaikuttavan opetusluvan saantiin.
Opetusluvan saanti ei ole siis mahdollista, mikäli opettaja opetusluvan myöntämistä edeltävän viiden vuoden aikana ollut ajokiellossa rattijuopumuksesta, törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta tai vakavasta piittaamattomuudesta liikenneturvallisuutta kohtaan, tai syyllistynyt edellä mainittuihin tekoihin niin, että ajokieltoon määräämisen perusteet täyttyvät.
Mikäli tekojen seurauksia ei ajatella tapahtumahetkellä, elämässä tulee pettymyksiä. Tällaisissa tapauksissa tilanne on käyty kertaalleen tapahtumahetken jälkeen läpi ja mietitty niiden vaikutusta joka päiväseen elämään. Haettaessa harjoitus- tai opetuslupaa tulee asia kuitenkin uudelleen eteen. Lisäksi usein pettymyksen kohteena on vielä perheen toinenkin jäsen.
Poliisi on vielä tänä vuonna näiden molempien lupien myöntäjä. Ensi vuonna edellä mainittujen lupien myöntäminen on kuitenkin jo yksi osa Trafille siirtyvistä asioista.
Keskittymistä ja välittämistä siis liikenteeseen, niin vähennämme omia ja toisten murheita. Kaahaamisella ei loppujen lopuksi paljon voiteta.
Hannele Juusela
Tarkastaja
Itä-Uudenmaan poliisilaitos
socialShareGray