- Poliisi
- fi
- Ajankohtaista
- Uutinen
Dödsfall i trafiken bland unga oroar polisen
Inför den kommande mopedsäsongen påminner polisen både unga mopedförare och deras vårdnadshavare om trafiksäkerheten.
Trafikolyckor bland unga är ett stort bekymmer över hela Finland, även i Sydöstra Finland. Mer än 250 unga personer har skadats i trafikolyckor i Sydöstra Finland mellan 2021 och 2024. I andra åldersgrupper är antalet skadade runt hundra, alltså betydligt färre. Unga förare har också omkommit till följd av olyckor.
– Antalet skadade och döda unga i vägtrafiken är verkligen oroande. Att förebygga olyckor och undvika dem är framför allt de ungas ansvar som vägtrafikanter, men också vårt gemensamma ansvar. Vårdnadshavarnas omtanke om de unga och de fordon de använder i trafiken är en viktig faktor i detta, säger kommissarie Juha Hassel.
Unga är inte fullt utbildade förare, även om de har ett körkort i fickan
Bakom ungas olyckor ligger ofta oerfarenhet och ouppmärksamhet.
– Unga människor är inte ännu fullärda och färdiga vägtrafikanter ens efter att ha fått körkort. Deras färdigheter utvecklas fortfarande, och de har ännu inte lärt sig att känna igen risker och sina egna färdigheters begränsningar. Därför är det oerhört viktigt att prata om risker och trafiksäkerhet hemma, säger kommissarien.
När en ung person är med om en trafikolycka ligger det ofta bakom både fortkörning och ett riskfyllt körsätt. Att strunta i trafikregler och säkerhet är en stor risk, inte bara för den unga utan också för andra trafikanter. Föraren ansvarar för sitt eget trafikbeteende.
Polisen övervakar trafiksäkerheten på vägarna och ingriper vid förseelser, men grunden för säker färd läggs hemma. Det är viktigt för vårdnadshavare att hålla ett öga på de unga även i trafiken och vägleda unga förare i ansvarsfullt och säkert körande.
– De viktigaste sakerna är egentligen ganska enkla. Genom att följa trafikregler, ha rätt attityd och bemöta medtrafikanter på ett bra sätt i trafiken kommer man långt, sammanfattar Hassel.
Vårdnadshavaren måste se till att den ungas moped är laglig och säker
Kommissarie lyfter fram körning med en trimmad moped som en av polisens största bekymmer. Varje vårdnadshavare kan åtminstone se till att mopedens lampor och bromsar fungerar. Ansvaret för fordonets skick ligger hos den unga själv, men i slutändan är det vårdnadshavarens uppgift att regelbundet se till att den ungas fordon är i gott skick, är lagligt och har nödvändig säkerhetsutrustning.
– Varje vårdnadshavare kan åtminstone se till att mopedens lampor och bromsar fungerar. Om man inte själv vet hur man tar hand om en moped, finns det ofta någon i närkretsen som kan kolla mopedens skick då och då. Man kan också låta en professionell granska mopedens skick och laglighet.
I många hem ser man på trimning ganska neutralt och till och med likgiltigt, och det uppfattas som en del av ungdomars sysselsättningar. Det är inte heller ovanligt att mopeden trimmas tillsammans med en förälder.
– Det är oroande hur likgiltigt man ser på att trimma mopeder, trots att man vet hur många unga förare som har skadats eller till och med förlorat livet i dessa olyckor. Ungdomar och föräldrar förstår inte alltid att mopedens konstruktion, särskilt bromsarna, inte är gjorda för höga hastigheter. Mopeden har en högsta tillåtna hastighet på 45 km/h och dess konstruktion, bromsar och annan utrustning är planerade därefter. Speciellt bromsarnas effektivitet är långt ifrån tillräcklig när man använder en snabbgående moped i trafiken, säger Hassel och fortsätter:
– Det är ytterst viktigt att föräldrar tar sitt ansvar och säkerställer att mopeden de köper till sitt barn är laglig och säker.
socialShareGray
