Poliisi valvoi tehostetusti nuorten päihteiden käyttöä koulujen päättymisviikonloppuna 2.-4.6.2017. Valvontateemasta tiedotettiin etukäteen viime vuosien tapaan esimerkiksi poliisilaitosten sosiaalisessa mediassa. Tarkoituksena oli ennalta estää tapaturmia, häiriöitä ja rikoksia.
Tähän valtakunnalliseen teemaan panostettiin Länsi-Uudenmaan alueella noin 15 ihmisen yhden työvuoron mittainen työpanos, joka käytettiin pääosin partioimalla niillä alueilla, joille nuorison tiedettiin kokoontuvan. Yhteistyössä poliisin kanssa valvontaan osallistui myös Suomenlahden merivartiosto. Tämän lisäksi nuorten joukossa liikkui nuorten auttamisoperaatioon osallistuvia viranomaisia sekä vapaaehtoisjärjestön edustajia.
Lohjan ja Raaseporin alueilla koulujen lopetusviikonloppu nuorison osalta meni varsin rauhallisesti. Ehkä jopa odotettua rauhallisemmin.
Espoossa nuoriso kokoontui totutusti Mellstenin rantaan sekä Laaksolahteen, johon kohdennettiin valvontaa.
Poliisilaitoksen alueella kirjoitettiin 42 rikesakkovaatimusta alaikäisille alkoholin luvattomasta hallussapidosta. Tämän lisäksi paljastui kolme alkoholin välitystä alaikäiselle sekä viime vuoden tapaan muutama huumejuttu.
Poliisi toivoo, että kesän alkaessa vanhemmat kiinnittävät huomiota nuorten vapaa-ajan käyttöön ja sopivat nuorten kanssa yhteisistä vapaa-ajanvieton pelisäännöistä.