Poliisi kehottaa tekemään sähköiset lupahakemukset huolellisesti

Julkaisuajankohta 25.3.2024 11.59
Uutinen
Kuvan on ottanut Paula Tavasti.

Aselupia on voinut hakea sähköisesti maaliskuun alusta alkaen. Poliisi on kuitenkin havainnut sähköisissä hakemuksissa paljon puutteita.

Yksityiset henkilöt ovat voineet tehdä poliisille aseasioihin liittyviä lupahakemuksia ja ilmoituksia sähköisesti 1. maaliskuuta 2024 alkaen. Samalla poliisi avasi sähköisen palvelun myös asealan elinkeinonharjoittajille elinkeinolupaan liittyvien muutosten ilmoittamiseen. Uudistus ei ole sujunut aivan ongelmitta:

– Aseluvan hakijat ovat ottaneet uudistuksen myönteisesti vastaan, ja olemme saaneet sähköisiä aselupahakemuksia runsaasti. Valitettavasti olemme havainneet sähköisissä hakemuksissa paljon puutteita. Se on aiheuttanut meille merkittävästi lisätyötä, sillä hakemusten täydentämiseksi olemme joutuneet ottamaan yhteyttä luvan hakijoihin, kertoo ylikomisario Antero Aulakoski Oulun poliisilaitoksesta.

Jotta lupahakemuksen käsittely olisi sujuvaa, asiakkaan kannattaa tehdä lupahakemus huolellisesti vastaamalla kaikkiin lomakkeella oleviin kysymyksiin ja liittämällä hakemukseen tarpeelliset liitteet. Täydennyspyyntöjä aiheuttavat muun muassa hakemukset, joihin ei ole liitetty kuvaa metsästyskortista, joka on vähimmäisvaatimus metsästysharrastusta osoitettaessa. Myös rinnakkaislupahakemuksista puuttuu usein aseen omistajan suostumus.

Sähköisesti poliisille on mahdollista

  • tehdä lupahakemuksia, jotka liittyvät aseihin, kaasusumuttimiin ja ampumatarvikkeihin,
  • tehdä rinnakkaislupahakemus,
  • ilmoittaa aseluvalla hankitun aseen ja sen osan yksilöintitietoja,
  • ilmoittaa aseen osan, tehokkaan ilma-aseen tai deaktivoidun aseen hankkimisesta, 
  • ilmoittaa aseen tai sen osan tai tehokkaan ilma-aseen lainaamisesta sekä tilapäisestä säilyttämisestä ja palauttamisesta.
Kainuu Oulun poliisilaitos Pohjois-Pohjanmaa Poliisin lupapalvelut Uutinen