- Poliisi
- fi
- Uutishuone
- Uutinen
Viranomaiset valvoivat taksiliikennettä Lahdessa
Lahdessa toteutettiin perjantaina 12.12.2025 taksiliikenteen yhteisvalvonta, jonka aikana tarkastettiin yhteensä 35 taksia. Eniten puutteita havaittiin ajopäiväkirjan pidossa sekä hintatietojen esittämisessä. Valvonnassa tavattiin myös yksi pimeä taksi.
Valvontaiskussa tarkastettiin 35 taksia. Poliisi kirjoitti 5 sakkoa. Lisäksi määrättiin 7 liikennevirhemaksua.
Valvontaiskun suorittivat yhteistyössä Hämeen poliisi, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Etelä-Suomen Aluehallintovirasto (ESAVI) ja Verohallinto.
Valvontaa suoritettiin poimimalla ajoneuvoja tarkastukseen muun liikenteen joukosta.
Havaitut rikkeet tai puutteet:
- Kuljettajan nimi ei ollut matkustajan nähtävillä 1
- Luvanhaltijan nimi ja yhteystiedot eivät olleet matkustajan nähtävillä 1
- Hintatietojen esittämisessä puutteita 5
- Taksiliikennöintiin oikeuttavaa asiakirjaa ei ollut esittää 2
- Ajopäiväkirjaa ei ollut esittää/oli puutteellinen 6
- Ajoneuvovero maksamatta 1
- Ajoneuvo katsastamatta 2
- Luvaton taksiliikenteen harjoittaminen 1
- Taksivalaisin puuttui 1
- Ylimääräinen matkustaja
Osassa takseista oli useampia puutteita.
Poliisilla päävastuu taksiliikenteen valvonnassa
Monen viranomaisen yhteisvalvonta on osoittautunut tehokkaaksi tavaksi valvoa taksiliikennettä. Kuljettajat, joilla asiat ovat kunnossa, pääsevät jatkamaan matkaa ilman viivytystä.
Sakkoja määrättiin pääosin siitä, että työntekijänä toimivalla kuljettajalla ei ollut esittää ajopäiväkirjaa tai se oli täytetty puutteellisesti. Liikennevirhemaksuja annettiin pääosin siitä, että kuljettajan nimi tai liikenneluvan haltijan nimi ja yhteystiedot ei ollut nähtävillä matkustamossa. Yksi taksinkuljettaja katsoi jalkapalloa ajaessaan ja yhdellä taksinkuljettajalla oli kuljettajan jalkatilassa nippu papereita, pahvilaatikko, tyhjä tölkki, lasipullo ja tyhjä muovipullo kommentoi ylikonstaapeli Petri Molander valvonnan tuloksista.
– Liikenneturvallisuuden näkökulmasta todettuna ajoneuvokalusto oli hyväkuntoista ja liikennekelpoista. Puutteita havaittiin silti yllättävän paljon siihen nähden, että kyse on luvanvaraisesta ammattiliikenteestä, Molander toteaa.
Traficom muistuttaa: Taksimatkustajalla on oikeus selkeään tietoon
Valvonnassa havaittiin puutteita tietojen esittämisessä.
-Kun asiakas nousee taksiin, hänen näkyvillä tulee olla tiedot siitä, mikä yritys palvelua tarjoaa ja kuka autoa kuljettaa, muistuttaa Traficomin erityisasiantuntija Tiina-Liisa Ruotsalainen.
Hintatietojen esittämisessä havaittiin myös puutteita. Taksimatkan hinnasta tai hinnan määräytymisen perusteista on sovittava nimenomaisesti, jos esimerkkimatkan hinta ylittää 47 euroa. Taksimatkustaja voi varmistaa hinnan kuljettajalta ennen matkan alkua, täsmentää Ruotsalainen.
Työsuojelu varmistaa reiluja pelisääntöjä työelämään
Työsuojeluviranomainen (ESAVI) valvoi valvontaiskussa työaikaa, palkkausta, vuosilomia työterveyshuollon järjestämistä ja miten työntekijöitä on ohjeistettu väkivallanuhan varalle. Valvonnan tavoitteena on reilun kilpailun ja reilujen työehtojen edistäminen sekä harmaan talouden ehkäiseminen. Lisäksi työsuojeluviranomainen keräsi tarkastuksilla tietoa, jota se tulee hyödyntämään valvontatoiminnassaan.
Valvontatapahtumassa tavattiin yrittäjiä sekä työsuhteessa olevia työntekijöitä. Työsuojelun tekemässä tarkastuksessa löytyi 11 työsuhteista kuljettajaa, joista 6 kuljettajaa ei ollut pitänyt ajopäiväkirjaa tai niissä oli huomautettavaa. Ajopäiväkirjan pitämistä edellytetään työsuhteisilta kuljettajilta. Taksivalvontaiskut ovat kehittäneet viranomaisyhteistyötä ja tiedonvaihdolla on saatu esimerkiksi lisää konkreettisia valvontakohteita työsuojeluviranomaiselle. Tarkastustoimintaa taksialan työnantajiin jatketaan valvontaiskuissa saatujen ja analysoitujen tietojen perusteella.
Verohallinto kerää tietoa verovalvonnan riskienhallintaan
Verohallinnon harmaan talouden torjuntaan erikoistuneet verotarkastajat keräsivät valvonnassa tietoja taksialalla toimivilta yrityksiltä ja kuljettajilta. Haastatteluilla pyrittiin selvittämään muun muassa palkanmaksuun, maksuliikenteeseen ja kalustoon liittyviä asioita.
Valvonnan yhteydessä kerätyt vertailutiedot tuottavat tietoa verovalvonnan riskienhallintaan. Tarvittaessa asiakkaita valvotaan tarkoituksenmukaisin tavoin. Käytännössä tämä tarkoittaa toimia asiakkaiden ohjaamisesta aina verotarkastuksiin riippuen siitä, onko kyse osaamattomuudesta vai tarkoituksellisesta verojen välttelystä. Johtaja Tarja Valsi Verohallinnosta toteaa yhteisvalvonnan muiden viranomaisten kanssa tehokkaaksi tavaksi toimia.
– Olemme oikein toimivien yrittäjien puolella, ja tavoitteemme on turvata yritysten reilu kilpailu puuttumalla epärehelliseen toimintaan alalla, sanoo Valsi.
socialShareGray