Hae valmis passi selkokielellä

Hae valmis passi (selkokielellä)

Tällä sivulla kerrotaan, miten voit hakea valmiin passisi. Passi saapuu tavallisesti 5‒8 arkipäivässä noutopaikkaan, jonka olet valinnut. Kun haet passin, sinun täytyy näyttää lähetystunnus ja todistaa henkilöllisyytesi. Myös toinen henkilö voi hakea passin puolestasi, jos teet hänelle valtakirjan. 

Toimituksen nopeus: Normaalisti passi saapuu 5‒8 arkipäivässä. Jos maksat lisämaksun, voit saada passisi nopeammin.

Joskus uuden passin saaminen voi kestää kauemmin. Tarkista hyvissä ajoin ennen matkalle lähtöä, että passisi on voimassa. 

Jokainen passi on omassa kuoressa: Valmis passi saapuu suljetussa kirjekuoressa noutopisteeseen, jonka olet valinnut. Jos haet samaan aikaan myös henkilökorttia tai lapsesi passia, jokainen niistä on omassa kuoressaan.

Säilytysaika: Passia säilytetään noutopaikassa 14 päivää. Jos et hae passia, se lähetetään poliisiasemalle. Voit hakea passin sieltä noin viikon päästä.

Henkilöllisyyden todistaminen: Kun haet passisi, sinun täytyy todistaa henkilöllisyytesi suomalaisella passilla tai henkilökortilla. Myös vanhentunut passi tai henkilökortti kelpaa, jos se on mennyt vanhaksi alle vuosi sitten ja sinut tunnistaa kuvasta. Ajokortti ei kelpaa. 

Lähetystunnus mukaan: Ota mukaasi lähetystunnus, jonka sait noutoilmoituksen mukana. 
Lapsen passin hakeminen: Voit hakea lapsesi passin samalla tavalla kuin omasi.

Hakijan valtuuttaminen: Voit myös valtuuttaa toisen henkilön hakemaan passin. Silloin sinun täytyy tehdä hakijalle valtakirja, johon löydät mallin alta. Lisäksi hakija tarvitsee lähetystunnuksen ja Suomen passin tai henkilökortin, joka on voimassa. Ajokortilla ei voi todistaa henkilöllisyyttä, kun hakee passin.

Tee hakijalle valtakirja: Lataa tästä valtakirjapohja

Nopea toimitus

Jos sinulla on kiire matkalle, voit valita pikapassin tai express-passin. Niistä täytyy maksaa lisämaksu. Aina ei ole mahdollista saada nopeaa toimitusta. 

Päiväkiintiöt: Pikapasseja ja express-passeja valmistetaan tietty kiintiö eli määrä joka päivä. Joskus kiintiö on täynnä, ruuhkaa on etenkin kesällä.

Huomaa nämä asiat, kun haet passia verkossa: Joskus järjestelmä ilmoittaa, että sinun täytyy käydä poliisiasemalla tunnistuksessa. Silloin et voi valita nopeaa toimitusta. Voit kuitenkin vaihtaa toimituksen nopeaksi poliisiasemalla. Maksat silloin hintaeron, joka on normaalilla toimituksella ja nopealla toimituksella. 

Passien toimitusajat  

Toimitusaika tarkoittaa aikaa, joka kuluu hakemuksen käsittelyyn sekä passin valmistamiseen ja toimittamiseen.

  • Tavallisen passin saa 5–8 arkipäivässä.
  • Pikapassin saa 3 arkipäivän sisällä, jos tilauspäivän kiintiössä on tilaa. Tilauspäivää ei lasketa mukaan näihin 3 päivään.
  • Express-passin saa 0‒1 arkipäivässä, jos tilauspäivän kiintiössä on tilaa.
  • Väliaikainen passi annetaan heti mukaan. Passin saa vain, kun syy on erittäin painava.
  • Merimiespassi annetaan heti mukaan, jos passin ehdot täyttyvät.

Noutoilmoitus 

Saat ilmoituksen, kun voit hakea passisi. Ilmoitus sisältää lähetystunnuksen ja noutopaikan osoitteen.

Ilmoitustavat: Voit valita itse ilmoitustavan. Saat ilmoituksen tekstiviestinä, sähköpostilla tai kirjeenä. Pyydä aina noutoilmoitus tekstiviestinä ja sähköpostiviestinä. Silloin saat viestin varmemmin, vaikka toinen viesti ei tulisi.

Lähetystunnus: Säilytä lähetystunnus huolellisesti. Et saa passia ilman sitä.

Mitä noutopaikkaan täytyy ottaa mukaan

Lähetystunnus: Kun haet valmiin passin, tarvitset lähetystunnuksen. Voit näyttää lähetystunnuksen esimerkiksi puhelimesi näytöltä. Voit myös tulostaa noutoilmoituksen tai kirjoittaa lähetystunnuksen lapulle käsin. 

Henkilöllisyyden todistaminen: Kun haet passin, sinun täytyy todistaa, kuka olet. Ota mukaan Suomen passi tai henkilökortti. Myös vanhentunut passi tai henkilökortti kelpaa, jos se on mennyt vanhaksi alle vuosi sitten ja sinut tunnistaa kuvasta. Ajokortti ei kelpaa. 

Jos haluat valtuuttaa toisen henkilön hakemaan passisi

Valtakirja: Voit myös valtuuttaa toisen henkilön noutamaan valmiin passisi. Sinun täytyy tehdä hänelle valtakirja, johon löydät mallin alta. Lisäksi hakija tarvitsee lähetystunnuksen sekä Suomen passin tai henkilökortin, joka on voimassa. Ajokortti ei kelpaa.  

Tee hakijalle valtakirja: Lataa tästä valtakirjapohja

Alle 15-vuotiaat: Jos passi on lapselle, huoltaja valtuuttaa hakijan. Huoltaja ei tarvitse itse valtakirjaa, kun hän hakee lapsensa passin. Hänet tunnistetaan samalla tavalla kuin normaalisti.

Minulla ei ole passia eikä henkilökorttia, ja en halua valtuuttaa ketään. Miten toimin?

Voit hakea passin poliisiasemalta, jos sinulla ei ole passia tai henkilökorttia ja et halua valtuuttaa ketään. Sovi asiasta erikseen, kun käyt poliisiasemalla.

Kun haet passia verkossa, järjestelmä tarkistaa, onko sinulla passia tai henkilökorttia. Jos sinulla ei ole niitä, voit valita noutopaikaksi poliisiaseman.

Lisätietoa pikapassista

Pikapassi on tavallinen passi, jonka saat tavallista nopeammin. Pikapasseja valmistetaan rajallinen määrä eli kiintiö päivässä. Hakemuksia käsitellään vain arkipäivinä.  

Toimitusaika: Saat pikapassin 3 arkipäivän sisällä, jos tilauspäivän kiintiössä on tilaa. Ehtona on, että jätät hakemuksen verkossa arkipäivänä viimeistään kello 9. Aikaraja on kello 11, jos teet hakemuksen poliisiasemalla tai verkkohakemus vaatii käynnin asemalla. Tilauspäivää ei lasketa mukaan näihin 3 päivään. 

Saat pikapassin 4 arkipäivän sisällä, jos jätät hakemuksen kello 11 jälkeen tai tilaa on vasta seuraavan päivän kiintiössä. Tilauspäivää ei lasketa mukaan näihin 4 päivään.

Pikapassin hakeminen verkossa: Jos haet passia verkossa, joskus järjestelmä ilmoittaa, että sinun täytyy käydä poliisiasemalla tunnistuksessa. Silloin et voi valita pikapassia. Voit kuitenkin vaihtaa toimituksen nopeaksi poliisiasemalla. Maksat silloin hintaeron, joka on normaalilla ja nopealla toimituksella. 

Huomaa: Väliaikainen passi ei ole sama kuin pikapassi. Saat väliaikaisen passin heti mukaan poliisiasemalta, mutta vain kun syy on erittäin painava. Väliaikaisella passilla et pääse kaikkiin maihin. Pikapassi taas on aivan tavallinen passi. 

Lisätietoa express-passista

Express-passi on tavallinen passi, jonka saat hyvin nopeasti. Express-passeja valmistetaan rajallinen määrä eli kiintiö päivässä.

Hakemuksia käsitellään vain arkipäivinä.  

Toimitusaika: Voit hakea valmiin passin samana päivänä kello 16, jos jätät hakemuksen verkossa arkipäivänä viimeistään kello 9 ja päivän kiintiössä on tilaa. Aikaraja on kello 11, jos teet hakemuksen poliisiasemalla tai verkkohakemus vaatii käynnin asemalla. 

Voit hakea passin seuraavana arkipäivänä kello 16, jos jätät hakemuksen kello 11 jälkeen tai tilaa on vasta seuraavan päivän kiintiössä. 

Toimituspaikat: Voit hakea valmiin express-passin vain näistä paikoista: 

  • Matkahuollon Kampin terminaali, Kampin keskus Narinkka 1, Helsinki
  • Lentoaseman R-kioski, Terminaali 2, Helsinki-Vantaan lentoasema
  • Verkkokauppa.comin 24 tunnin kioski, Tyynenmerenkatu 11, Helsinki

Express-passin hakeminen verkossa: Jos haet passia verkossa, joskus järjestelmä ilmoittaa, että sinun täytyy käydä poliisiasemalla tunnistuksessa. Silloin et voi valita express-passia. Voit kuitenkin vaihtaa toimituksen nopeaksi poliisiasemalla. Maksat silloin hintaeron, joka on normaalilla ja nopealla toimituksella.

Tarkista passisi kunto ja tiedot

Saat uuden passisi mukana ohjeet, kuinka voit tarkastaa passin kunnon ja sisällön. Tutustu ohjeeseen huolella.

Muista tarkistaa uudesta passista seuraavat asiat:

  • Passikirja on ehjä: kannet, sisäsivut ja sidonta.
  • Henkilötiedot ovat oikein ja täydelliset: koko nimi, kansalaisuus, syntymäaika, sukupuoli, henkilötunnuksen loppuosa ja syntymäpaikka.
  • Passissa on nimikirjoitus: Jos passin omistaja ei osaa kirjoittaa, passissa on nimikirjoituksen sijasta viiva.
  • Passin on tarpeelliset tiedot: passissa lukee passin tyyppi ja numero, maa, myöntämispäivä, viimeinen voimassaolopäivä ja viranomaisen nimi, joka on myöntänyt passin.
  • Valokuvassa ei näy mitään epätavallista.

Käy poliisiasemalla, jos haluat tarkistaa passin sisällön ja että passin siru toimii. Passin mikrosiru sisältää kuvasi, sormenjälkesi ja muita tietoja.

Jos huomaat passissa virheitä tai puutteita, mene näyttämään passia poliisiasemalle. Saat uuden passin ilmaiseksi, jos virhe johtuu passin valmistajasta tai myöntäjästä.

Muista, että voit matkustaa vain ehjällä passilla, jonka tiedot ovat oikein. 

Hävitä vanha passi oikein

Saat uuden passin mukana ohjeen, mitä vanhalle passille täytyy tehdä. Lue ohje tarkkaan.

Kun sinulle luovutetaan uusi passi, vanha passi raukeaa automaattisesti. Et voi enää matkustaa vanhalla passilla, vaikka voimassaoloaikaa olisi vielä jäljellä.

Hävitä vanha passi näin

  • Leikkaa passin siru halki: Passin tietosivulla on pieni mikrosiru. Siru on neliön muotoinen, ja siinä näkyy kuvasi heikosti. Siru sisältää myös sormenjälkesi ja muita tietoja. Leikkaa sivu niin, että siru leikkautuu kahteen osaan.  
  • Leikkaa passin kansi: Leikkaa passin etukannesta yksi kulma pois.

On erittäin tärkeää turvallisuutesi takia, että tuhoat vanhan passin näiden ohjeiden mukaan. Muuten rikolliset voivat käyttää henkilöllisyyttäsi väärin, jos he saavat passisi. Varminta on, kun tuhoat passin ohjeiden mukaan ja lisäksi hävität passin kappaleet kokonaan. Huomaa, että passin siru on erittäin kestävä. Siru ei vahingoitu, vaikka poltat passin.

Jos haluat, voit myös palauttaa vanhan passin poliisille. Matkahuollon toimipisteet eivät ota vastaan vanhoja passeja.