Murupolku

Hae passia selkokielellä hero

Passi (selkokielellä)

Näillä sivuilla kerrotaan selkokielisesti, kuinka saat passin ja kuinka passia käytetään. 

Tarvitset yleensä passin, kun matkustat ulkomaille. Passin avulla voit myös todistaa henkilöllisyytesi, kun asioit esimerkiksi pankissa.

Passi on tavallisesti voimassa 5 vuotta. 

Poliisin lupatyöntekijä ojentaa passin asiakkaalle.

Passi selkokielellä

Passin tietojen täytyy olla ajan tasalla eli oikein, kun käytät passia. Lisäksi on tärkeää, että sinut tunnistaa kuvasta. Ilmoita poliisille heti, jos passisi katoaa tai varastetaan. 

Voit hakea passia verkossa tai poliisiasemalla. Joskus pelkkä verkkohakemus ei riitä, vaan lisäksi täytyy käydä poliisiasemalla.

Katso videolta ohjeet, kuinka haet passia.

Hae passia selkokielellä haitari

Näin haet passia prosessikaavion otsikko

Näin haet passia

Näen haet passia prosessikaavio selkokielellä

  1. Käy passikuvassa valokuvaamossa

    Valokuvaamo lähettää kuvasi sähköisesti poliisille.

    Sinä saat kuvatunnuksen tekstiviestinä tai sähköpostilla. 

  2. Täytä hakemus verkossa

    Täytä hakemus verkossa (yleiskieliset sivut).  Liitä kuvatunnus hakemukseen. Valitse, kuinka nopeasti haluat passin. Valitse paikka, josta haet valmiin passin. Järjestelmä kertoo, jos sinun täytyy käydä poliisiasemalla.

    Maksa hakemus verkossa. Voit myös seurata verkossa, kuinka hakemus etenee.

    Voit tehdä hakemuksen myös poliisiasemalla. Huomaa, että verkkohakemus on halvempi ja nopeampi.

  3. Varaa aika

    Jos hakemus vaatii käynnin poliisiasemalla, varaa aika verkossa (yleiskieliset sivut).

    Ota mukaan asemalle aiempi passi tai henkilökortti, jos sinulla on sellainen.

  4. Hae valmis passi

    Kun saat noutoilmoituksen, hae passi paikasta, jonka valitsit. 

    Saat ilmoituksen tekstiviestinä, sähköpostilla tai kirjeenä.