Näin haet passia selkokielellä

Näin haet passia (selkokielellä)

Voit hakea tavallista passia verkossa tai poliisiasemalla. Helpointa on asioida verkossa eli tehdä sähköinen hakemus.

  1. Käy passikuvassa. Valokuvaamo lähettää kuvasi sähköisesti poliisille. Sinä saat kuvatunnuksen tekstiviestinä tai sähköpostilla. 
     
  2. Täytä hakemus verkossa. Liitä kuvatunnus hakemukseen. Valitse, kuinka nopeasti haluat passin. Valitse paikka, josta haet valmiin passin. Järjestelmä kertoo, jos sinun täytyy käydä poliisiasemalla. Maksa hakemus verkossa. Voit myös seurata verkossa, kuinka hakemus etenee. Hae passia verkossa (yleiskieliset sivut).
     
  3. Varaa aika verkossa, jos hakemus vaatii käynnin poliisiasemalla. Muista ottaa mukaan passi tai henkilökortti, jos sinulla on sellainen. Varaa aika poliisiasemalle (yleiskieliset sivut). 
     
  4. Hae valmis passi, kun saat noutoilmoituksen. Saat ilmoituksen tekstiviestinä, sähköpostilla tai kirjeenä. Passi saapuu paikkaan, jonka valitsit. 

Voit myös tehdä hakemuksen poliisiasemalla. Voit itse valita aseman, jolla käyt. Huomaa, että verkkohakemus on halvempi ja nopeampi. 

Voit hakea verkossa tavallista passia ja merimiespassia. Väliaikaista passia ei voi hakea verkossa.

Passia ei voi hakea paperisella lomakkeella.

Näin haet passia selkokielellä haitari

Näin haet passia selkokielellä 2

Milloin sinun täytyy käydä poliisiasemalla 

Kun haet passia verkossa, joskus tarvitaan käynti poliisiasemalla. Asemalla lupavirkailija tunnistaa sinut ja ottaa sinulta sormenjäljet. Järjestelmä kertoo, jos sinun täytyy käydä asemalla. 

Sinun ei tarvitse käydä poliisiasemalla, jos nämä ehdot täyttyvät:  

  • Olet käynyt asemalla tunnistuksessa ja antanut sormenjäljet enintään 6 vuotta sitten.
  • Sinulla on sama nimi kuin aiemmassa passissa.
  • Lupavirkailija tunnistaa, että uudessa ja vanhassa passikuvassasi on sama henkilö.

Kaikkien kolmen ehdon pitää täyttyä. Ei siis riitä, että sormenjäljet on otettu 6 vuoden sisällä, vaan lisäksi sinulla täytyy olla sama nimi kuin aiemmassa passissa.

Usein tämä tarkoittaa, että saat joka toisen passin ilman käyntiä poliisiasemalla. Aiemman passin ei tarvitse olla voimassa, kun haet uutta passia.

Jos ehdot eivät täyty: Jos kolme ehtoa eivät täyty, voit silti hakea passia verkossa. Poliisi käsittelee hakemuksesi vasta, kun käyt poliisiasemalla tunnistuksessa. Samalla sinulta otetaan uudet sormenjäljet. Sähköisen hakemuksen pienempi maksu pysyy voimassa, vaikka sinun täytyy käydä asemalla.

Näin asioit poliisiasemalla

Asiointipaikka: Voit käydä millä tahansa poliisiasemalla riippumatta siitä, missä asut. Ainoa poikkeus on Helsinki-Vantaan lentoaseman poliisin toimipiste. Se ottaa vastaan lentomatkustajien passihakemuksia, joilla on kiire.

Voit myös käydä poliisin lupapalveluautossa ja yhteispalvelun asiointipisteessä, joka tarjoaa poliisin palveluja.

Ajanvaraus: Varaa aika verkossa tai soita poliisin neuvontaa 0295 419 800. Voit soittaa arkipäivinä kello 8.00–16.15. Jos soitat matkapuhelimesta, puhelun hinta määräytyy puhelinliittymäsi perusteella. Jos soitat lankapuhelimesta, sinulta veloitetaan paikallisverkkomaksu. 

Voit myös tulla poliisiasemalle ilman ajanvarausta. Asemalla voi olla ruuhkaa, etenkin kesällä.

Henkilöllisyyden todistaminen: Kun asioit poliisiasemalla, sinun täytyy todistaa, kuka olet. Voit todistaa henkilöllisyytesi passilla tai henkilökortilla, joka on voimassa. Jos niitä ei ole, poliisi voi tunnistaa sinut silti, mutta se vie aikaa. 

Ota silloin mukaan esimerkiksi

  • vanhaksi mennyt passi tai henkilökortti 
  • ajokortti 
  • muita asiakirjoja, joita voi käyttää apuna tunnistuksessa.

Lue, kuinka alaikäinen hakija tunnistetaan: Passi alaikäiselle.

Jos verkossa tehty hakemus vaatii käynnin poliisiasemalla, tarvitset mukaan

  • aiemman passin tai henkilökortin. Lue lisää yläpuolelta kohdasta Henkilöllisyyden todistaminen.
  • liitteet, jos järjestelmä kertoo, että tarvitset liitteitä.

Jos teet hakemuksen kokonaan poliisiasemalla, tarvitset mukaan

  • yhden passikuvan. Ota mukaan paperikuva tai kuvatunnus, jonka saat valokuvaamosta. Lue lisää sivulta Passikuvan toimittaminen poliisille.
  • aiemman passin tai henkilökortin. Lue lisää yläpuolelta kohdasta Henkilöllisyyden todistaminen.
  • maksukortin tai käteistä rahaa. Lue lisää kohdasta Maksutaulukko (yleiskielinen sivu).

Alaikäisen passi, asevelvollisen passi ja kaksoispassi:

  • Jos passi tulee alle 18-vuotiaalle, tarvitset mukaan lisäksi kaikkien huoltajien suostumuksen. Jos huoltaja ei ole itse mukana, hän antaa kirjallisen suostumuksen. Lue lisää sivulta Passi alaikäiselle.
  • Jos olet 23–30-vuotias asevelvollinen, tarvitset mukaan lisäksi todistuksen esteettömyydestäsi. Lue lisää alta kohdasta Passin myöntäminen asevelvolliselle.
  • Jos haet kaksoispassia, ota mukaan lisäksi tarvittavat todistukset. Kaksoispassi tarkoittaa, että aiempaa passiasi ei peruuteta, kun saat uuden passin. Lue lisää alta kohdasta Passin myöntäminen aiempaa passia peruuttamatta.
     

Hinnasto - haitari

Näin haet passia selkokielellä 3

Passin hakeminen alaikäiselle

Myös pieni lapsi tarvitsee matkalla oman matkustusasiakirjan. Se voi olla passi tai henkilökortti. Voit hakea lapselle passia verkossa, mutta lapsen täytyy yleensä käydä poliisiasemalla tunnistuksessa. Alaikäinen tarkoittaa lasta, joka on alle 18 vuotta.

Lue lisää sivulta Passi alaikäiselle.

Näin haet passia selkokielellä haitari 2

Näin haet passia selkokielellä 4

Passin myöntäminen asevelvolliselle

Asevelvollisuus voi estää passin saamisen. Asevelvollisuus voi myös lyhentää aikaa, jonka passi on voimassa. Asevelvollisia ovat 18‒60-vuotiaat miehet. Asevelvollisuuden suorittaminen tarkoittaa armeijan tai siviilipalveluksen suorittamista.

Jos et ole suorittanut asevelvollisuuttasi, voit saada passin enintään sen vuoden loppuun, jolloin täytät 28 vuotta. Asia ei koske sinua, jos olet saanut vapautuksen palveluksesta.  

Esteettömyys: Esteettömyys tarkoittaa asevelvollisuuden suorittamista. Kun olet suorittanut armeijan tai siviilipalveluksen, olet esteetön ja voit saada passin normaalisti. Olet myös esteetön, jos sinut on vapautettu palveluksesta. 

Sinulta ehkä kysytään todistusta esteettömyydestä, kun haet passia. Aina todistusta ei tarvita.  

Voit todistaa esteettömyyden 

  • sotilaspassilla
  • siviilipalvelustodistuksella
  • esteettömyystodistuksella, jonka sotilasviranomainen on antanut
  • kutsuntatodistuksella, josta ilmenee, että olet vapautettu asepalveluksesta.

Olet siis esteetön, kun olet suorittanut asevelvollisuuden. Silloin voit saada passin normaalisti.

Jos henkilötietosi muuttuvat

Et voi käyttää passia, jossa on vanhoja tietoja. Jos nimesi tai henkilötunnuksesi muuttuu, sinun täytyy hakea uutta passia. 

Voit kuitenkin todistaa henkilöllisyytesi vanhalla passilla, kun haet uuden passin. Ehtona on, että passi on mennyt vanhaksi enintään vuosi sitten.

Hae uutta passia heti, kun nimen tai henkilötunnuksen muutos on vahvistettu.

Erilaiset passit

Passeja on useita erilaisia. Eri passityypit kerrotaan alla. Passeja myöntävät poliisi, Maahanmuuttovirasto ja ulkoministeriön edustustot. Edustusto tarkoittaa esimerkiksi suurlähetystöä ja konsulaattia. 

Poliisin myöntämät passit: Poliisi myöntää tavallisia passeja, väliaikaisia passeja ja merimiespasseja. Ahvenanmaan poliisi myöntää lisäksi Ahvenanmaan passeja.

Maahanmuuttoviraston myöntämät passit: Maahanmuuttovirasto myöntää muukalaispasseja, väliaikaisia muukalaispasseja ja pakolaisen matkustusasiakirjoja.

Ulkoministeriön myöntämät passit: 
Ulkoministeriö ja sen edustustot myöntävät 

  • tavallisia passeja
  • väliaikaisia passeja
  • merimiespasseja
  • diplomaattipasseja
  • virkapasseja
  • muukalaispasseja 
  • hätäpasseja.

Näin haet passia selkokielellä haitari 3

Näin haet passia selkokielellä 5

Milloin et saa passia

Tietyt asiat estävät passin saamisen. Viranomainen selvittää ennen passin myöntämistä, onko sinulla esteitä saada passi.

Et saa passia seuraavissa tilanteissa: 

  • Sinua epäillään rikoksesta, josta seuraa vähintään vuoden vankeusrangaistus.
  • Sinut on tuomittu ehdottomaan vankeusrangaistukseen, ja et ole suorittanut sitä.
  • Olet 28 vuotta täyttänyt mies, ja et ole mennyt armeijaan tai siviilipalvelukseen. Tällöin voit saada passin vasta, kun täytät 31 vuotta. Asia ei koske sinua silloin, jos olet saanut vapautuksen palveluksesta.
  • Sinut on määrätty matkustuskieltoon tai maastapoistumiskieltoon, jotka perustuvat pakkokeinolakiin ja konkurssilakiin. 

Näin haet passia selkokielellä infolaatikko

Passi alaikäiselle

Myös pieni lapsi tarvitsee matkalla oman matkustusasiakirjan. Se voi olla passi tai henkilökortti. Voit hakea alle 18-vuotiaalle passia verkossa, mutta lapsen täytyy yleensä käydä poliisiasemalla tunnistuksessa.

Lue lisää sivulta Passi alaikäiselle.