Passikuvan toimittaminen poliisille (selkosuomi)

Passikuva otetaan valokuvaamossa. Yleensä valokuvaamo lähettää passikuvasi poliisille suoraan. Kuvaamo lähettää kuvan sähköisesti, kuva ei ole paperilla. Sinä saat kuvatunnuksen, jonka liität passihakemukseen.  

Tarvitset passihakemukseen yhden passikuvan. Kuva saa olla enintään 6 kuukautta vanha. Voit myös käyttää paperikuvaa, jos haet passia poliisiasemalla.

Lista kuvaamoista: Näet valokuvaamoluettelosta (yleiskielinen sivusto) kuvaamot, jotka lähettävät passikuvat poliisille sähköisesti. Huomaa, että kuvaamolla ei ole lupaa lähettää itse ottamiasi kuvia poliisille. 

Kuvatunnus: Saat tunnuksen tekstiviestinä tai sähköpostiviestinä. Kirjoita tunnus hakemukseen, jos haet passia verkossa. Voit käyttää sähköistä kuvaa myös poliisiasemalla. Anna silloin kuvatunnus lupavirkailijalle.

Passikuvien ohjeet: tutustu passikuvaohjeeseen (yleiskielinen ohje).