Näin käytät passia (selkosuomi)

Tarvitset yleensä passia, kun matkustat ulkomaille. Voit myös todistaa henkilöllisyytesi passilla.

Ota huomioon nämä asiat, kun käytät passia: 

  • Myös pieni lapsi tarvitsee oman passin.
  • Passin tietojen täytyy olla ajan tasalla eli oikein. Jos nimesi muuttuu, et voi matkustaa passilla, jossa on vanha nimi.
  • Passin täytyy olla voimassa ja ehjä. Et voi matkustaa passilla, joka on vanhentunut tai vahingoittunut. 
  • Passi täytyy uusia, jos sinua ei enää tunnista passin kuvasta. Tämä koskee myös lapsia. 
  • Suojele henkilöllisyyttäsi. Ilmoita heti poliisille, jos passisi katoaa tai varastetaan .

Mitä teen, jos passini katoaa tai se varastetaan?

Suojaa henkilöllisyytesi ja ilmoita asiasta poliisille: Jos passisi katoaa tai varastetaan, sinun täytyy ilmoittaa siitä poliisille. Tee rikosilmoitus heti. Tämä on erittäin tärkeää, jotta kukaan ei käytä passiasi väärin. 

Tee rikosilmoitus verkossa tai poliisiasemalla. Selitä ilmoituksessa tarkasti, miten passi katosi. 
Jos passisi katoaa ulkomailla, voit tehdä ilmoituksen Suomen edustustoon, kuten suurlähetystöön tai konsulaattiin. Ne auttavat Suomen kansalaisia ulkomailla. 

Voit hakea normaalisti uutta passia, kun olet tehnyt ilmoituksen.

Poliisi peruuttaa ja etsintäkuuluttaa passin: Poliisi kirjaa ilmoituksesi ja peruuttaa passin. Poliisi etsintäkuuluttaa passin Suomessa ja ulkomailla.

Peruutus on pysyvä: Et voi enää käyttää kadonnutta passia, vaikka se löytyisi. 

Ilmoita kadonnut passi: tee rikosilmoitus verkossa (yleiskieliset sivut) 

Passia on vaikea väärentää

On tärkeää, että passi on aito. Passin aitouden takaavat erikoispaperi, vesileimat ja muut turvatekijät, joita on vaikea väärentää. Passeja on erilaisia, koska turvatekijöitä ja passin ulkonäköä muutetaan jatkuvasti. Vanhat passimallit ovat voimassa, vaikka julkaistaan uusi passimalli.  

Tutustu tavallisen Suomen passin ominaisuuksiin

Tutustu suomalaisten passien ominaisuuksiin (13.3.2023 alkaen myönnetyt passit)

Passin peruuttaminen

Poliisi peruuttaa passin aina, jos ilmoitat, että passi on kadonnut tai varastettu. Passi voidaan peruuttaa myös muista syistä, jotka kerrotaan alla. 

Passin peruuttaa poliisilaitos tai viranomainen, joka on myöntänyt passin. Viranomainen ottaa itselleen peruutetun passin.

Sinulla voi olla vain yksi passi, joka on voimassa. Kun saat uuden passin, vanha passisi raukeaa eli et voi enää käyttää sitä.

Lupasihteeri ojentaa passia asiakkaalle. Molempien kädet ja passi näkyvät.
 

Miksi Suomen passi on voimassa vain viisi vuotta?

Näin voidaan varmistaa passin turvallisuus. Sinut olisi myös vaikeampi tunnistaa kuvasta, jos passi olisi voimassa pidempään.