- Poliisi
- fi
- Ajankohtaista
- Uutinen
Alkuvuoden tulos: Ylinopeuksien määrä liikenteessä laskussa Helsingissä
Automaattilaitteiden kuvaamat ylinopeudet liikenteessä ovat vähentyneet tämän vuoden tammi-maaliskuussa Helsingissä. Seuraamukset ovat liikennevirhemaksuja ja päiväsakkoja.
Asia ilmenee Liikenneturvallisuuskeskuksen automaattisen liikennevalvonnan tilastoista tammi-maaliskuulta 2021. Automaattivalvonta sisältää kiinteät valvontapisteet eli liikenneturvallisuustolpat sekä liikuteltavat valvontapisteet eli liikenneturvallisuusautot.
Kun vuonna 2020 tammi-maaliskuussa kiinteistä valvontapisteistä kirjattiin ylinopeudesta johtuvia seuraamuksia Helsingissä 4405 kappaletta, niin tämän vuoden tammi-maaliskuussa seuraamuksia kirjattiin 1957 kappaletta.
–Valvonnalla ja viestinnällä on saatu aikaan hyviä tuloksia, sillä ylinopeuksien määrä liikenteessä on laskussa Helsingissä. Alkuvuoden laskeviin tilastoihin on vaikuttanut myös koronapandemia, sillä liikennemäärät ovat vähentyneet 15-20 prosenttia Helsingissä, ylikomisario Jari Kaikko Helsingin poliisilaitokselta kertoo.
Alkuvuoden tilastoihin vaikuttaa myös tilastointimuutos, sillä nykyään automaattivalvonnasta ei kirjata niin sanottuja huomautuksia lainkaan. Lisäksi uusi liikennevirhemaksujen käsittelyjärjestelmä on hidastanut jonkin verran maksujen käsittelyä.
Alkuvuonna liikenteessä loukkaantuneiden määrä laskenut Helsingissä
Myös liikuteltavista yksiköistä eli liikenneturvallisuusautoista tulleet ylinopeudesta johtuvat seuraamukset liikenteessä ovat vähentyneet tämän vuoden tammi-maaliskuussa Helsingissä. Kun vuonna 2020 tammi-maaliskuussa seuraamuksia kirjattiin Helsingissä 7528 kappaletta, niin tämän vuoden tammi-maaliskuussa seuraamuksia kirjattiin 2433 kappaletta.
–Sama suuntaus näkyy liikuteltavissa yksiköissä kuin edellä mainituissa kiinteissä valvontapisteissä. Huomioitavaa on, että olemme käyttäneet liikenneturvallisuusautoja laajasti ympäri kaupunkia ja noin 75 prosenttia valvontapaikoista on ollut kouluteiden varsilla, joilla liikkuu jalankulkijoita ja pyöräilijöitä, Kaikko avaa.
Liikenneturvallisuuskeskuksen alkuvuoden tilastojen mukaan liikenteessä loukkaantuneiden määrä on laskenut noin 40 prosenttia Helsingissä. Kun vuonna 2020 tammi-maaliskuussa Helsingin liikenteessä loukkaantui 82 ihmistä, niin tämän vuoden tammi-maaliskuussa loukkaantuneita oli 48.
–Helsingin kaupunki on määrätietoisesti rakentanut liikenneympäristöä turvallisempaan suuntaan. Tällä on vaikutusta turvallisuuden kohenemiseen, Kaikko sanoo.
Liikennevirhemaksuja ja päiväsakkoja eniten Ruoholahdessa
Tämän vuoden tammi-maaliskuussa automaattivalvonnan seuraamuksia on Helsingissä tullut eniten Ruoholahdenkatu 18:ssa sijaitsevasta uudesta liikenneturvallisuustolpan kamerasta, josta Liikenneturvallisuuskeskus kirjasi liikennevirhemaksuja ja päiväsakkoja yhteensä 619 kappaletta.
Toiseksi eniten automaattivalvonnan seuraamuksia on tullut niin ikään uudesta Mäkelänkadulla, Sofianlehdonpuistossa sijaitsevasta liikenneturvallisuustolpan kamerasta, josta Liikenneturvallisuuskeskus kirjasi liikennevirhemaksuja ja päiväsakkoja yhteensä 257 kappaletta.
–Autoilijat eivät ole oppineet tunnistamaan näiden kameroiden sijaintia, sillä molemmat ovat vasta helmikuussa käyttöön otettuja liikenneturvallisuustolppia, Kaikko sanoo.
Kolmanneksi eniten automaattivalvonnan seuraamuksia on alkuvuonna tullut Mechelininkadulla Eteläisen Hesperiankadun risteyksessä sijaitsevasta liikenneturvallisuustolpan kamerasta, josta Liikenneturvallisuuskeskus kirjasi liikennevirhemaksuja ja päiväsakkoja yhteensä 254 kappaletta.
Aiemman 11 liikenneturvallisuustolpan lisäksi Helsingissä otetaan tänä vuonna käyttöön 12 uutta liikenneturvallisuustolppaa. Osa näistä 12 liikenneturvallisuustolpasta on jo käytössä. Kaikkiaan Helsingin kaupunki on suunnitellut 70 uutta liikenneturvallisuustolppaa asennettavaksi Helsingin taajama-alueelle lähivuosina.