Huijarit esiintyivät pankin työntekijöinä ja poliiseina – pankki tai poliisi ei koskaan kysy verkkopankkitunnuksia

Julkaisuajankohta 25.4.2024 9.51
Uutinen

Helsingin poliisilla on tutkinnassa kolme tapausta, joissa epäillyt huijasivat tuhansia euroja iäkkäiltä ihmisiltä.

Huijaussoittajat osaavat puhua vakuuttavasti ja herättävät luottamuksen puhelun vastaanottajassa. Poliisi ja pankit eivät kuitenkaan koskaan kysy asiakkaan verkkopankkitunnuksia puhelimessa tai esimerkiksi sähköpostitse.

– Jos puhelusta, tekstiviestistä tai sähköpostista herää pienikin epäilys, että jotain on vialla, puhelu on syytä lopettaa välittömästi eikä viesteihin kannata vastata. Jos on antanut tietoja itsestään yhteydenottajalle, on oltava heti yhteydessä pankkiin, sanoo rikoskomisario Kari Martikainen.

Helsingin poliisilla on parhaillaan käynnissä useita esitutkintoja, joissa asianomistajille on soitettu poliisin tai pankin nimissä ja huijattu suuria summia rahaa.

Epäillyt siirsivät kymmeniätuhansia euroja asianomistajan tililtä

Ensimmäisessä tapauksessa noin 80-vuotias mies sai puhelun, jossa soittaja väitti olevansa Bank Norwegianista.

Soittaja kertoi asianomistajalle, että puhelu siirrettäisiin Osuuspankkiin. Hänelle sanottiin, että joku oli murtautunut hänen tililleen ja hakenut hänen nimissään lainoja eri luottolaitoksista. Soittaja kertoi, että hän kuolettaa lainahakemukset ja tilisiirrot. Tähän hän tarvitsi asianomistajan verkkopankkitunnukset.

Puhelu ja sen jälkeinen viestittely kestivät noin tunnin.

–  Miehen tililtä ehdittiin viedä 30 000 euroa, vaikka hän soitti pian puhelun jälkeen korttien sulkupalveluun, kertoo tutkinnanjohtaja Kari Martikainen.

Henkilötietoja ja pankkitunnuksia tarvittiin "rahojen palauttamiseen"

Toisessa tapauksessa noin 70-vuotias nainen sai soiton, jonka mukaan hänen tililtään oltiin siirtämässä rahoja Osuuspankkiin. Soittajan mukaan kyse oli lainan takuusta. Mies uskotteli, että naisen tili oli vaarassa ja pyysi tätä kirjoittamaan ylös asiakasnumeron.

Soittaja sanoi yhdistävänsä puhelun Nordean turvaosastolle, jossa kysyttiin asianomistajan syntymäaikaa ja pankkitunnuksia. Väitetyn turvaosaston työntekijä lupasi palauttaa asianomistajan rahat.

Nainen hyväksyi puhelimeensa tulleet tapahtumat tunnusluvullaan. Häneltä vietiin 3 000 euroa.

Soittajat esiintyivät poliiseina

Kolmannessa tapauksessa noin 70-vuotiaalle miehelle soitettiin useita puheluita yhden illan aikana. Soittajat esittivät, että he olivat poliiseja. Soittajien mukaan asianomistajan tiedoilla oli otettu useita lainoja.

Epäillyt väittivät, että he olivat olleet yhteydessä Bank Norwegianiin ja asianomistaja yhdistettäisiin Osuuspankkiin.

–  Soittajat puhuivat hyvää suomea ja olivat muutenkin vakuuttavia, sanoo tutkinnanjohtaja Kari Martikainen.

Asianomistaja antoi käyttäjätunnuksensa ja salasanansa. Kesken puhelun hänelle tuli tunne, että kaikki ei ollut kohdallaan. Hän keskeytti puhelun ja sulki tilinsä sekä korttinsa. Seuraavana aamuna hänelle selvisi, että hänen tililtään oli siirretty 7 000 euroa ja yritetty nostaa saman verran käteistä rahaa.

 

Toimi näin, jos saat huijausyhteydenoton

  • Poista heti epäilyttävältä vaikuttava sähköpostiviesti.
  • Älä vastaa viestiin tai avaa viestin linkkejä tai liitteitä. 
  • Lopeta puhelu, jos se herättää epäilyksiä.

Toimi näin, jos olet jo antanut tietojasi

  • Ole välittömästi yhteydessä omaan pankkiisi.
  • Tee sen jälkeen rikosilmoitus poliisille. Rikosilmoituksen voi tehdä sähköisesti osoitteessa poliisi.fi/asiointi tai millä tahansa poliisiasemalla.
  • Asiasta ei tarvitse soittaa hätäkeskukseen tai poliisille.
Helsingin poliisilaitos Helsinki Rikokset ja tutkinta Uutinen