Bedragare utgav sig för att vara bankanställda och poliser – varken banken eller polisen frågar någonsin efter kundens nätbankskoder
Polisen i Helsingfors utreder tre fall där de misstänkta lurat åldringar på tusentals euro.
Bedragarna som ringer upp talar övertygande och inger förtroende hos mottagaren av samtalet. Polisen och bankerna ber dock aldrig om kundens nätbankskoder per telefon eller till exempel per e-post.
– Om ett telefonsamtal, sms eller e-postmeddelande väcker även en liten misstanke om att något är fel ska du avsluta samtalet omedelbart och inte svara på meddelandena. Om du har lämnat uppgifter om dig själv till den som kontaktar dig, ska du omedelbart kontakta banken, säger kriminalkommissarie Kari Martikainen.
Polisen i Helsingfors har för närvarande flera pågående förundersökningar där målsägandena har blivit uppringda i polisens eller bankens namn och lurade på stora summor pengar.
De misstänkta förde över tiotusentals euro från målsägandens konto
I det första fallet fick en man i 80-årsåldern ett telefonsamtal där uppringaren påstod sig vara från Bank Norwegian.
Uppringaren berättade för målsäganden att samtalet skulle kopplas vidare till Andelsbanken. Han fick höra att någon hade brutit sig in på hans konto och ansökt om lån från olika kreditinstitut i hans namn. Uppringaren sade att hen skulle skriva av låneansökningarna och gireringarna. För detta behövde hen målsägandens nätbankskoder.
Samtalet och de efterföljande meddelandena varade i ungefär en timme.
– Bedragarna hann ta 30 000 euro från mannens konto, trots att han ringde kortspärren kort efter samtalet, berättar utredningsledare Kari Martikainen.
Personuppgifter och bankkoder behövdes för att betala tillbaka pengar
I ett annat fall fick en 70-årig kvinna ett samtal om att pengar skulle överföras från hennes konto till Andelsbanken. Enligt uppringaren handlade det om en lånegaranti. Mannen lät påskina att kvinnans konto var i fara och bad henne skriva ner kundnumret.
Uppringaren sa att han skulle koppla samtalet till Nordeas säkerhetsavdelning, där man bad om målsägandens födelsedatum och bankkoder. Den anställda på den påstådda säkerhetsavdelningen lovade att återbetala målsägandens pengar.
Kvinnan godkände transaktionerna på sin telefon med sin PIN-kod. Bedragarna tog 3 000 euro från hennes konto.
Uppringarna utgav sig för att vara poliser
I det tredje fallet blev en man i 70-årsåldern uppringd flera gånger under en kväll. Uppringarna utgav sig för att vara poliser. Enligt uppringarna hade flera lån tagits med målsägandens uppgifter.
De misstänkta påstod att de hade varit i kontakt med Bank Norwegian och att målsäganden skulle kopplas vidare till Andelsbanken.
– Uppringarna talade bra finska och var även i övrigt övertygande, säger utredningsledare Kari Martikainen.
Målsäganden gav sitt användarnamn och lösenord. Mitt under samtalet fick han en känsla av att allt inte stod rätt till. Han avbröt samtalet och spärrade sitt konto och kort. Nästa morgon upptäckte han att 7 000 euro hade överförts från hans konto och ett försök hade gjorts att ta ut samma summa kontanter.
Gör så här, om du blir kontaktad av en bedragare
- Om du får ett e-postmeddelande som verkar suspekt, ska du radera det utan att öppna bilagorna.
- Svara inte på meddelandet.
- Öppna inte länkar eller bilagor i meddelandet.
- Om du får ett misstänkt samtal ska du inte svara på det eller avsluta det omedelbart.
- Om du har hunnit svara på samtalet, ska du avsluta det omedelbart.
- Det är allt du behöver göra.
Gör så här om du redan har gett dina uppgifter
- Kontakta din bank omedelbart.
- Gör därefter en brottsanmälan till polisen. Du kan göra en brottsanmälan elektroniskt på nätet på poliisi.fi eller på vilken polisstation som helst.
- Du behöver inte ringa nödcentralen eller polisen.