Länkstig

Poliisi - Yhteystiedot - Poliisiasema ja poliisilaitos

Polisens rådgivningstjänst

Polisens rådgivningstjänst ger råd i icke-brådskande ärenden som gäller tillståndsärenden, tidsbokning, e-tjänster och trafikövervakning.

Polisens rådgivningstjänst ger råd i icke-brådskande ärenden som gäller pass, identitetskort och andra tillståndsärenden, tidsbokning och e-tjänster. Vägledning ges också i frågor som gäller den automatiska trafikövervakningen samt trafiken överlag, polisanmälningar och hittegods. Kunderna betjänas på finska och svenska.
Hiiri-passien-päällä.jpg

Kontaktuppgifter



Polisens rådgivningstjänst
0295 41 9 800
mån–fre 8.00–16.15


Öppettider

Växeln 0295 470 011

Vid nödsituation, ring alltid 112.

Polisens riksomfattande rådgivningstjänst hjälper i icke brådskande ärenden.

nättjänsten kan du boka en tid på förehand, söka pass och identitetskort eller göra en brottsanmäla i flesta fall. Läs anvisningar först.

Navigeringsmeny

Poliisin neuvontapalvelu sv

Riksomfattande rådgivningstjänst och tidsbokning

I polisens rådgivningstjänst får du allmänna råd i icke-brådskande ärenden som gäller pass, identitetskort, andra tillståndsärenden som hör till polisen, tidsbeställning och e-tjänster. 

Rådgivningstelefon 0295 419 800

Vi betjänar
mån-fre 8.00-16.15, lör-sön stängt

Vi hjälper dig också i frågor som gäller den automatiska trafikövervakningen samt trafiken överlag, brottsanmälningar och hittegods. 

Ring alltid 112 i en nödsituation.

Innan du tar kontakt

Bekanta dig omsorgsfullt med webbplatsen Poliisi.fi innan du tar kontakt med vår tjänst. Bekanta dig också med vanliga frågor som du hittar nedan. 

Vi ger råd på finska och svenska.

Vår rådgivningstjänst är inte öppen under officiella högtider. 

Servicetid och statistik

Vår tjänst får i genomsnitt 1 200 samtal per dag. Den genomsnittliga väntetiden för att ansluta ett samtal är cirka 5 minuter. Observera då du ringer att det är mest rusning under veckans första dagar, speciellt på måndagar, och vid lunchtid. 

Samtalspris

För samtal till rådgivningsnumret betalar du

  • lokalnätsavgift (lna), när du ringer från ett fast telefonnät
  • mobilsamtalsavgift (msa), när du ringer från en mobiltelefon
  • avgift för utlandssamtal, när du ringer från utlandet.

Du betalar för samtalet i enlighet med din operatörs prislista (det är fråga om en tjänst utan tilläggsavgifter). Du betalar även för kötiden.

Fråga om tillståndsärenden i chatten

Chat-ikonen syns under kontorstid på sidorna för de tillstånds-ärenden som har chat-funktion. Med chatten får du enkelt allmänna råd och vägledning om följande ämnen:

  • att ansöka om pass
  • att ansöka om identitetskort
  • skjutvapentillstånd
  • tillstånd för den privata säkerhetsbranschen
  • tidsbokning och den elektroniska tjänsten.

Chatten betjänar vardagar kl- 8.00 -16.00. 

Vi strävar till att svara dig ungefär 30 sekunder efter att chatten inletts. Du ser chat-fönstret endast då en expert är tillgänglig. 

Obs! Av datasäkerhetsskäl kan vi inte besvara eller behandla frågor gällande inledandet av ett personligt ärende eller giltighet för tillstånd.

Poliisin neuvontapalvelu UKK otsikko sv

Vanliga frågor

Så använder du ditt pass - haitarit

Suomen passien ominaisuudet - haitarit sv

Indragning av pass - haitarit

Så ansöker du om pass - haitarit

Passfoto - haitarit

Så här använder du identitetskortet - haitarit

Liikenneturvallisuus ja valvonta - UKK haitari sv