Konsumenter varnas för olaglig telefonmarknadsföring av penningspel

Utgivningsdatum 30.3.2021 9.00

Konsumenter har fått samtal från utländska bolag där de uppmuntras att delta i lottodragningar. Samtalen är lagstridiga eftersom endast Veikkaus får anordna och marknadsföra penningspel på det finländska fastlandet. Polisstyrelsen och konsumentombudsmannen varnar för att delta i lottodragningar som marknadsförs per telefon.

KKV:s konsumentrådgivning och konsumentombudsmannen samt Polisstyrelsen har fått anmälningar om lottovadhållning som bjuds ut per telefon och som åtminstone har marknadsförts under produktnamnen 121Lotto och Lotto365. I samtalen har konsumenter erbjudits tidsbundna prenumerationer på penningspel som debiteras varje månad. Företagen bakom samtalen är utländska, men uppringarna pratar finska och en del av samtalen verkar också komma från Finlands riktnummer. 

Enligt konsumenterna är det svårt att bli av med de avtal som ingåtts. Under samtalen har de erbjudits 48 timmars ångerrätt, men enligt anmälningarna har företagen inte besvarat samtalen. Vissa konsumenter berättar att de fått en faktura även om de har avbokat tjänsten per e-post inom 48 timmar. Dessutom har inte alla fått en orderbekräftelse som utlovat.

Myndigheter kan inte hjälpa till i problemsituationer

Vadhållning och penningspel regleras i lotterilagen i Finland. I Fastlandsfinland har Veikkaus Ab ensamrätt att marknadsföra och anordna spel. Andra aktörer kan enligt lagen inte erbjuda penningspel på det finländska fastlandet.

Konsumentmyndigheterna kan inte hjälpa dem som spelat lagstridiga aktörers spel i eventuella problemsituationer som kan uppstå till exempel vid indragning av en tjänst eller utbetalning av vinster.  Vid eventuella problem kan konsumenterna göra en reklamation till säljaren. I reklamationen lönar det sig att tydligt berätta vad man kräver och motivera sin åsikt.

Konsumentombudsmannen är bekymrad över det olagliga spelfenomenet som landat i Finland. Utöver telefonmarknadsföring marknadsförs utländska penningspel allt oftare via influencermarknadsföring i sociala medier.

”Även om majoriteten av spelarna har penningspelandet under kontroll, kan överdrivet spelande orsaka ekonomiska, sociala och hälsomässiga problem. Marknadsförarna talar om lättförtjänta pengar, men håller tyst om avigsidorna och ekonomiska trångmål”, berättar konsumentombudsman Katri Väänänen.

Det är säkrast att inte spela

Polisstyrelsen övervakar att lotterilagen följs och en av dess uppgifter är att garantera rättsskyddet för dem som deltagit i lagliga penningspel. Polisstyrelsen ingriper i penningspel som erbjuds lagstridigt i Finland och ber att material om observationer skickas till arpajaishallinto(at)poliisi.fi. Polisstyrelsen kan dock inte hjälpa enskilda konsumenter som har spelat lagstridiga aktörers spel om det uppstår problem.

I Fastlandsfinland bedrivs ingen laglig telefonförsäljning av penningspel, eftersom Veikkaus inte använder telefonförsäljning.

”Därför ska man aldrig köpa penningspel som säljs per telefon. Dessa spel är lagstridiga i Finland. Allra säkrast är det att inte spela de här spelen, trots det lovordande säljsnacket”, påpekar Anna-Emilia Sirén, överinspektör vid Polisstyrelsen.

Nyheter Polisstyrelsen Tillsyn över penningspel