Polisen övervakar säkerheten vid övergångsställen

Utgivningsdatum 23.8.2021 13.27
Nyhet

Polisen fortsätter sitt arbete för att förbättra trafiksäkerheten för oskyddade vägtrafikanter och skärper tisdagen den 24 augusti 2021 övervakningen av säkerheten vid övergångsställen. Polisen övervakar i synnerhet hur reglerna som gäller övergångsställen följs.

Övervakningen är i huvudsak inriktad på förare och deras trafikbeteende vid övergångsställen. På övervakningsdagen ingriper polisen i samarbete med den kommunala parkeringsövervakningen också i stannande och parkering som stör och äventyrar oskyddade vägtrafikanter i trafiken. 

– Målet är att öka den övergripande säkerheten vid övergångsställen, säger polisinspektör Heikki Kallio vid Polisstyrelsen. 

Enligt Kallio ingriper polisen under övervakningen huvudsakligen i situationer där en förare inte lämnar fri passage till en gående som gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället. Polisen ingriper också i fall där ett fordon eller en spårvagn har stannat vid ett övergångsställe och ett fordon kör förbi utan att stanna. Under övervakningen fäster polisen dessutom uppmärksamhet vid fall där sikten till övergångsstället är begränsad på annat sätt och fordonet ändå inte saktar farten eller vid behov stannar före övergångsstället.

Motsvarande övervakning i våras resulterade i följande påföljder:

Flest påföljder, sammanlagt 85, ålades förare av motordrivna fordon som inte lämnade fri passage till gående. Dessutom ålades förarna sammanlagt 44 avgifter för trafikförseelse och böter för andra brott mot reglerna som gäller övergångsställen.  

57 anmärkningar och sex avgifter för trafikförseelse för försummelse av reglerna som gäller övergångsställen ålades cyklister och förare av lätta elfordon. Sju gående ålades en avgift för trafikförseelse och 16 en anmärkning för att de gått mot rött ljus.

Kallio påminner om att övergångsstället är en sådan del av en väg som är avsedd att användas av gående för att korsa en körbana, cykelbana eller spårväg och som anges med vägmärke eller vägmarkering. Enligt den nya vägtrafiklagen som trädde i kraft i fjol får även fordon, t.ex. en cykel, korsa körbanan på ett övergångsställe, men dock så att detta inte medför fara eller olägenhet för de gående. Förarna ska komma ihåg att de alltid är skyldiga att väja för andra vägtrafikanter vid infart på en körbana efter korsning av en gång- eller cykelbana.

De gående utgör en betydande andel av dödsoffren i vägtrafiken

Enligt Trafikskyddets statistik hade var tionde av alla som omkommit och sju procent av alla som skadats i vägtrafiken rört sig till fots. Under de tre senaste åren har i genomsnitt 21 gående omkommit per år (under de sex första månaderna i år var antalet 11) och antalet skadade var 360 (under de sex första månaderna i år var antalet 100).

Vart femte offer omkom på ett övergångsställe. 60 procent av de gående som blivit skadade hade skadats på ett övergångsställe.

– I olycksfallsstatistiken kan två åldersgrupper urskiljas: unga och äldre personer. Fyra av fem gående som omkommit och nästan var tredje som skadats på ett övergångsställe var 65 år eller äldre. Mer än en fjärdedel av de gående som skadats i vägtrafiken var under 25 år. Förarna ska vara särskilt uppmärksamma vid övergångsställen när de ser barn, unga och äldre personer, säger Kallio. 

Nyheter Polisstyrelsen Startsidans stor nyhet Trafik