Polisen övervakar säkerheten vid övergångsställen de kommande två veckorna

Utgivningsdatum 14.4.2022 14.17
Nyhet

Polisen fortsätter sitt arbete för att förbättra säkerheten för oskyddade trafikanter och övervakar i hela landet säkerheten på övergångsställen och iakttagandet av reglerna om övergångsställen under två veckor 18.4–1.5.

Det huvudsakliga föremålet för övervakningen av övergångsställen är hur förare av motordrivna fordon och spårvagnar som använder körbanan beter sig när de närmar sig övergångsställen och vid övergångsställen. 

– Förseelser i dessa fall handlar i allmänhet om äventyrande av trafiksäkerheten, eftersom underlåtenhet att följa reglerna om övergångsställen ofta kan leda till olyckor, säger polisinspektör Heikki Kallio vid Polisstyrelsen. 

Övervakningen av övergångsställen gäller också cyklister och andra förare av motorlösa fordon. Vid överträdelse av reglerna för förare av motordrivna fordon är det ofta fråga om en administrativ trafikförseelse som behandlas med en avgift för trafikförseelse.

Samarbete med den kommunala parkeringsövervakningen

På övervakningsdagar ingriper polisen också i samarbete med den kommunala parkeringsövervakningen i stannande och parkering för nära övergångsställen. 

Målet är att öka den övergripande säkerheten på övergångsställen och samtidigt påminna fordonsförarna om deras skyldigheter på övergångsställena, säger Kallio. 
Enligt Kallio ingriper man i samband med övervakningen främst i sådana fall där föraren av ett fordon inte ger fri passage till en fotgängare som redan gått eller just ska gå ut på ett övergångsställe. 

– Fri passage innebär att fotgängare kan passera ett övergångsställe utan att behöva gå långsammare eller snabbare än sin ursprungliga gånghastighet, säger Kallio.

Vid övervakningen ingriper man också i fall där ett fordon eller en spårvagn har stannat framför ett övergångsställe och ett annat fordon kör om utan att stanna. Dessutom koncentrerar sig övervakningen på fall där sikten på övergångsstället är begränsat på något annat sätt men ett fordon inte saktar in hastigheten eller stannar före övergångsstället.

Kallio påminner om att ett övergångsställe är en del av vägen som anges med trafikmärke eller vägmarkering och som används för korsning av körbana, cykelbana eller spårväg. Enligt den nya vägtrafiklagen, som trädde i kraft 2020, är det också tillåtet att köra med fordon, bl.a. cykel, längs en övergångsställe men så att det inte medför fara eller olägenhet för fotgängare. 

Andelen gående av dödsoffren i vägtrafiken är 10 procent

Enligt statistik som Trafikskyddet har publicerat var en av tio av alla dem som omkom i vägtrafiken och sju procent av alla skadade gående. Under de senaste tre åren har i genomsnitt 21 personer dött varje år och 360 personer skadats. Av offren omkom vart femte på ett övergångsställe. I 60 procent av fallen skadades gångaren på ett övergångsställe.

– Två åldersgrupper sticker ut i olycksstatistiken: unga och åldringar. Därför ska förare av fordon vara särskilt uppmärksamma vid övergångsställen när de ser barn, ungdomar och äldre, säger Kallio.