- Poliisi
- fi
- Ajankohtaista
- Uutinen
Poliisin asetietojärjestelmän kehittämishankkeesta selvitys
Poliisin asetietojärjestelmän kehityshankkeesta käynnistetään selvitys. Selvityksen määräaika on kesäkuun 2025 loppuun mennessä.
Poliisihallitus asettaa selvitysryhmän vuoden 2025 alussa. Selvitysryhmän työ käynnistyy, kun ryhmä on nimetty. Selvityksen tarkoitus on arvioida hankkeen toteutustapa ja laajuus sekä eri vaihtoehdot ja niiden kustannukset päätösten pohjaksi.
Hankkeen ydintavoite, ampuma-aselainsäädännön vaatimusten täyttäminen, on toteutunut. Ampuma-aseiden ja niiden osien koko elinkaaren seuranta auttaa poliisia vakavan rikollisuuden ennalta estämisessä. Uusi asetietojärjestelmä parantaisi poliisin mahdollisuutta seurata, että luvanhaltijat noudattavat määräaikoja, ja puuttua välittömästi poikkeamiin. Sähköinen asiointi tarjoaa yhtäläiset palvelut aselupa-asioissa koko Suomessa ja vähentää tarvetta paikan päällä tapahtuvaan asiointiin.
Hanketta tarkastellaan nyt uudelleen erityisesti tuottavuuden näkökulmasta. Yhtenä poliisin tuottavuustavoitteena on hallita ICT-kulujen kasvua.
- Ampuma-aselainsäädännön vaatimuksia on toteutettu hankkeella. Tuottavuusohjelman alettua joudumme tarkastelemaan ICT-kuluja poliisissa erityisesti panos-tuotos -näkökulmasta. Selvitys esittää etenemisen vaihtoehdot viimeistään 30.6.2025. Poliisihallitus linjaa sitten jatkosta. Selvitämme myös, miten asetietojärjestelmää voisi ja tulisi kehittää tulevaisuudessa, teknologiajohtaja Tapio Aaltonen Poliisihallituksen teknologiayksiköstä kertoo.
Hanke on keskeytetty selvityksen ajaksi. Hankkeen toteutustyö ja ostot pysähtyvät selvityksen ajaksi, ICT-toimittajista riippumattomista syistä.
Poliisissa aselupa-asioiden käsittelyyn sitoutuu noin 135 henkilötyövuotta vuodessa. Poliisin asetietojärjestelmässä on tiedot muun muassa ampuma-aseista, aseluvista ja niiden haltijoista sekä asealan elinkeinonharjoittajien luvista ja ilmoituksista.
Hankkeen toteuttamat sähköisen asioinnin palvelut asiakkaille on jo otettu käyttöön. Poliisi on avannut henkilöille ja yrityksille suunnattuja sähköisiä palveluita portaittain 19.9.2023 alkaen.
Sekä henkilöasiakkaiden että yritysten ja yhteisöjen keskeiset aseisiin liittyvät hakemukset ja ilmoitukset voi hoitaa poliisin sähköisessä asioinnissa. Jo avattujen sähköisen asioinnin palveluiden käyttö jatkuu.