Utredning om utvecklingsprojekt för polisens vapenregistersystem

Utgivningsdatum 17.12.2024 9.59
Nyhet

En utredning om ett utvecklingsprojekt för polisens vapenregistersystem inleds. Utredningen ska vara färdig före utgången av juni 2025.

Polisstyrelsen tillsätter en utredningsgrupp i början av 2025. Utredningsgruppen inleder sitt arbete så fort den har utsetts. Syftet med utredningen är att bedöma hur och i vilken omfattning projektet ska genomföras samt olika alternativ och kostnaderna för dem som underlag för besluten. 

Projektets främsta mål, att uppfylla kraven i skjutvapenlagstiftningen, har uppnåtts. Uppföljning av hela livscykeln för skjutvapen och deras delar hjälper polisen att förebygga grov brottslighet. Det nya vapenregistersystemet förbättrar polisens möjligheter att övervaka att tillståndshavarna iakttar tidsfristerna och att genast ingripa mot avvikelser. E-tjänster erbjuder likvärdig service i vapentillståndsärenden i hela Finland och minskar behovet av fysiska besök.

Projektet granskas nu på nytt, i synnerhet ur ett produktivitetsperspektiv. Ett av polisens produktivitetsmål är att dämpa ökningen av IKT-kostnaderna.

- Kraven i skjutvapenlagstiftningen har genomförts genom projektet. Sedan produktivitetsprogrammet inleddes har vi varit tvungna att se över IKT-kostnaderna inom polisen, särskilt ur ett input-output-perspektiv. Utredningen presenterar olika alternativ för hur man ska gå vidare senast den 30 juni 2025. Polisstyrelsen drar sedan upp riktlinjer för fortsättningen. Vi utreder också hur vapenregistersystemet kan och bör utvecklas i framtiden, säger Tapio Aaltonen, teknologidirektör vid Polisstyrelsens teknologienhet.

Projektet har avbrutits så länge utredningen pågår. Arbetet med att genomföra projektet och inköpen upphör medan utredningen pågår, av orsaker som är oberoende av IKT-leverantörerna.

Inom polisen tar handläggningen av vapentillståndsärenden cirka 135 årsverken i anspråk per år. Polisens vapenregistersystem innehåller uppgifter om bland annat skjutvapen, vapentillstånd och deras innehavare samt om tillstånd och anmälningar för näringsidkare inom vapenbranschen.

De e-tjänster för kunderna som tagits fram inom projektet har redan tagits i bruk. Polisen har öppnat e-tjänster för personer och företag i etapper från och med den 19 september 2023.

Centrala vapenrelaterade ansökningar och anmälningar från såväl enskilda kunder som företag och sammanslutningar kan skötas i polisens e-tjänster. Användningen av de e-tjänster som redan öppnats fortsätter.

Nyheter Polisens verksamhet och utveckling Polisstyrelsen Tillståndtjänst