Båtpolisen övervakar sjötrafiken effektiviserat under midsommarhelgen

Utgivningsdatum 23.6.2021 9.33 | Publicerad på svenska 6.8.2021 kl. 9.09
Nyhet
Venepoliisi, ylikonstaapeli Jarmo Niininen partioveneessä.
Båtpolisen, överkonstapel Jarmo Niininen i patrullbåten.

Båtpolisen i Helsingfors övervakar effektiviserat trafiken på sjön och i huvudstadsregionens skärgård även denna midsommar. Under midsommaren patrullerar flera av polisens patrullbåtar.

Polisen övervakar under midsommaren framför allt sjötrafiken, men stiger även i land på de mest besökta utflyktsöarna.

– I övervakningen av sjötrafiken fokuserar vi på körsättet, såsom fortkörning, iakttagande av väjningsregler, utkik, utrustning samt förarens och befälhavarens skick. På utflyktsöarna försöker vi förhindra störningar av ordningen, berättar överkonstapel Jarmo Niininen vid polisinrättningen i Helsingfors.

– På midsommaraftonen stöter vi ofta på fortkörningar samt brister i registreringar och utrustning, senare under midsommaren roderfyllerier och slagsmål på öarna. Ju varmare väder, desto fler dumheter gör folk tyvärr sig skyldiga till på sjön och i skärgården, fortsätter Niininen.

Det varma vädret under början av sommaren har lockat ut fler båtförare på sjön än vanligt. Den egentliga båt- och stugsäsongen i Finland inleds traditionellt på midsommaren. Polisen riktar varje år samma önskan till midsommarfirarna: måtta och sunt förnuft i synnerhet i alkoholanvändningen.

– Alkoholen har sin andel i många olycksfall och skador. Om båtfolket bara skulle förstå att korka upp först när man är framme, skulle allt vara bättre.

Polisen: Båtföraren ska känna till befälhavarens ansvar

Enligt sjötrafiklagen, som trädde i kraft i juni i fjol, ska det på varje båt finnas en befälhavare som ansvarar för hur båten rör sig och de ombordvarandes säkerhet.

Enligt lagen ska båtlaget innan farkosten kastar loss avtala om vem som är dess befälhavare och detta kan inte ändras under färden efter vem som råkar sitta till rors. Farkostens befälhavare ska alltid vara nykter, även om hen inte själv sitter till rors. 

– Befälhavaren rör inte nödvändigtvis alls själv rodret och manöveranordningarna, utan kan exempelvis ge anvisningar till en förare som inte klarar av att styra självständigt.

– Endast en person som kan styra farkosten självständigt utan anvisningar från någon annan, till exempel farkostens ägare, kan vara befälhavare, påpekar Niininen.

I en fritidsbåt kan enligt lagen främst farkostens förare eller dess befälhavare göra sig skyldiga till fylleri i sjötrafik. Enligt strafflagen går gränsen för fylleri i anslutning till fritidsbåtar vid en promille. Enligt lagen kan en förare dock göra sig skyldig till brott trots att promillehalten är under promillegränsen, om hens körförmåga har försvagats.

Till sjöss ska god sjömanssed iakttas

Farkostens befälhavare ansvarar även för farkostens utrustning och att den används.

– Räddningsvästarna ska vara på eller åtminstone lättillgängliga. De får exempelvis inte finnas i en låst förvaringslåda från vilken de inte fås fram och på snabbt i ett nödläge. Samma regel gäller även för båtens brandsläckare.

Polisen hoppas att båtfolket iakttar god sjömanssed på sjön. Befälhavaren ansvarar också för att användningen av farkosten inte orsakar fara, olägenhet eller störningar för någon.

– God sjömanssed är saker man förstår med det sunda förnuftet, som relaterar till att ta hänsyn till andra. En hastighet anpassad efter förhållandena, tillräckligt tidigt väjande och utkik är särskilt viktiga saker så här under midsommaren när det finns många förare med olika grad av erfarenhet på sjön.

Den senaste tiden har polisen märkt att det rör sig fullständigt oerfarna förare med kraftfulla båtar som håller för höga hastigheter i förhållande till körskickligheten. I hamnområden, där man borde köra sakta, kör man med hastigheter som rör upp stora svallvågor.

Även med vattenskotrar kör man ofta fort nära stränder och i begränsningsområden utan att ta hänsyn till andra människor.

– Vattenskoterförare har redan i sommar orsakat många störningar och tillbud, för både andra och sig själva. Med vattenskotrar kör man utan att bry sig om hastighetsbegränsningar och orsakar därmed bullerstörningar och stora vågor, påpekar Niininen.

Båtpolisen samarbetar med de övriga myndigheter och organisationer som verkar till sjöss. I en nödsituation i vattenområdet och skärgården ring det allmänna nödnumret 112 (utan riktnummer med mobiltelefon) eller direkt till Sjöräddningens larmnummer 02941000.

Helsingfors Nyheter Polisinrättningen i Helsingfors Trafik