Murupolku

Poliisi - Yhteystiedot - Poliisiasema ja poliisilaitos

Poliisin valtakunnallinen neuvontapalvelu

Poliisin neuvontapalvelu neuvoo kiireettömissä asioissa, jotka liittyvät lupa-asioihin, ajanvaraukseen sekä sähköiseen asiointiin.
Vastaamme myös automaattisen liikennevalvonnan sekä liikenne- rikosilmoitus- ja löytötavara-asioiden yleisiin kysymyksiin. Jos asiasi koskee jo tehtyä rikosilmoitusta tai vireillä olevaa passin tai luvan hakua, ole yhteydessä suoraan asiaa hoitavaan poliisilaitokseen. Annamme neuvoja suomeksi ja ruotsiksi.
  • Käyntiosoite
    Pasilanraitio 11, 00240 HELSINKI
  • Puhelinnumerot
    • Vaihde
      0295 470 011
    • Valtakunnallinen neuvonta ja ajanvarauksen tuki
      0295 419 800
      ma–pe 8.00–16.15

Navigointivalikko

Poliisin neuvontapalvelu

Poliisin valtakunnallinen neuvonta ja ajanvaraus

Poliisin neuvontapalvelusta saat yleisneuvontaa kiireettömissä asioissa, jotka liittyvät passeihin, henkilökortteihin, poliisin muihin lupa-asioihin, ajanvaraukseen ja sähköiseen asiointiin.

Neuvontapuhelin 0295 419 800

Palvelemme
ma–pe 8.00–16.15, la–su suljettu

Autamme sinua myös automaattisen liikennevalvonnan asioissa sekä liikenne-, rikosilmoitus- ja löytötavara-asioissa.

Chat-ikkuna näkyy verkkosivuilla silloin, kun asiantuntija on saatavilla.

Hätätapauksessa soita aina 112.

Ennen yhteydenottoa

Ennen kuin otat yhteyttä palveluumme, tutustu huolellisesti Poliisi.fi -sivustoon. Tutustu myös usein kysyttyihin kysymyksiin, jotka löydät tämän sivun alaosasta. 

Annamme neuvoja suomeksi ja ruotsiksi.

Neuvontapalvelumme ei ole auki virallisina juhlapäivinä. 

Palveluaika ja tilastot

Palveluumme tulee päivittäin keskimäärin 1 200 yhteydenottoa. Keskimääräinen jonotusaika puhelun yhdistymiseen on noin 5 minuuttia. Huomioithan soittaessasi, että alkuviikon päivinä, erityisesti maanantaina, ja lounasaikaan on ruuhkaisinta. 

Puhelun hinta

Puhelu neuvontapalvelunumeroon maksaa

  • paikallisverkkomaksun (pvm), kun soitat kiinteästä verkosta
  • matkapuhelinmaksun (mpm), kun soitat matkapuhelimesta
  • ulkomaanpuhelumaksun, kun soitat ulkomailta.

Maksat puhelusta oman operaattorisi hinnaston mukaan (kyseessä on lisämaksuton palvelu). Myös jonottaminen maksaa.

Kysy lupa-asioista chatissa

Chat-kuvake näkyy virka-aikana niillä lupa-asioiden sivuilla, joissa chat on käytössä. Näet chat-ikkunan vain silloin, kun asiantuntija on saatavilla. Chatin avulla saat helposti yleisneuvontaa ja ohjeistusta seuraavista aiheista:

  • passin hakeminen
  • henkilökortin hakeminen
  • ampuma-aseluvat
  • yksityisen turvallisuusalan luvat
  • ajanvaraus ja sähköinen asiointi.

Chat palvelee arkisin klo 8.00–16.00 välisenä aikana. 

Pyrimme vastaamaan sinulle noin 30 sekunnin kuluessa chatin aloittamisesta.  

Huom! Lupa-asioiden Chat-palvelu on tarkoitettu ainoastaan yleisneuvontaan. Älä syötä Chat-palveluun omia tai muiden henkilötietoja. Tietoturva- ja tietosuojasyistä emme voi antaa vastauksia tai käsitellä henkilökohtaisen asian vireilläoloon tai luvan voimassaoloaikaan liittyviä asioita. 

Tutustu tietosuojaan ja henkilötietojen käsittelyyn poliisissa

Poliisin neuvontapalvelu UKK otsikko

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Poliisin neuvontapalvelusta kysyttyjä ajankohtaisia kysymyksiä UKK

Näin käytät passia - haitarit

Suomen passien ominaisuudet - haitarit fi

Passin peruuttaminen - haitarit

Näin haet passia - haitarit

Passikuvan toimittaminen - haitarit

Näin käytät henkilökorttia - haitarit

Liikenneturvallisuus ja valvonta - UKK haitari

Sisältöjulkaisija

Takaisin Ajokieltopäätöksen tekeminen vie viikkoja, jopa kuukausia

Ajokieltopäätöksen tekeminen vie viikkoja, jopa kuukausia

Julkaisuajankohta 23.8.2021 12.55
Tyyppi:Uutinen

Jos sinun epäillään syyllistyneen ajokieltorikokseen, poliisi voi määrätä sinut väliaikaiseen ajokieltoon. Väliaikainen ajokielto jatkuu pääsääntöisesti siihen asti, kunnes ajokieltorikosasia on ratkaistu ja poliisi on tehnyt päätöksen varsinaisesta ajokiellosta. Ensisijainen ajokieltoseuraus ajokieltorikokseen syyllistymisessä on määräaikainen ajokielto, sakon tai vankeusrangaistuksen lisäksi.

Rikosperusteinen ajokielto määrätään seuraavilla perusteilla (rikosnimikkeen perässä Ajokorttilaissa säädetyt ajokieltojen pituudet): 

 - toistuvat liikennerikkomukset, ajokiellon pituus 1 - 6 kk
 - kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta, ajokiellon pituus 1 - 6 kk
 - vakavaa piittaamattomuutta osoittava liikenneturvallisuuden vaarantaminen, ajokiellon pituus 1 - 6 kk  
 - liikennejuopumus ulkomailla, ajokiellon pituus 1 - 6 kk
 - rattijuopumus, ajokiellon pituus 1 kk - 5 vuotta (uusijalla vähintään 6 kk tai 1 vuosi)
 - vaarallisten aineiden kuljetusrikos, ajokiellon pituus 1 kk - 5 vuotta (uusijalla vähintään 6 kk tai 1 vuosi) 
 - törkeä rattijuopumus, ajokiellon pituus 3 kk - 5 vuotta (uusijalla vähintään 6 kk tai 1 vuosi)
 - törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, ajokiellon pituus 3 kk - 5 vuotta (uusijalla vähintään 6 kk tai 1 vuosi)

Asiaa käsitellään useassa viranomaisessa 

Varsinainen ajokielto, joka määrätään poliisin lupavalvonnassa, voidaan määrätä vasta kun ajokieltorikosasiassa on saatu syyksi lukeva ratkaisu eli syyttäjän määräämä sakko tai tuomioistuimen tuomio. Päätöksen tekeminen lupavalvonnassa aloitetaan aikaisintaan muutaman viikon päästä väliaikaisen ajokiellon määräämisen jälkeen. 

Ajokiellon määrääminen tapahtuu kirjallisessa menettelyssä, josta annetaan ohjeet väliaikaiseen ajokieltoon määräämisen yhteydessä. Poliisin lupahallinnosta ei lähtökohtaisesti olla yhteydessä henkilöön ennen päätöksen tekemistä varsinaisesta ajokiellosta. Väliaikaiseen ajokieltoon määrätyn tulee itse huolehtia saamiensa kirjallisten ohjeiden mukaisesti selvityksensä toimittamisesta poliisille määräajassa. 

Ajokieltorikokseen syyllistymisen ratkaisee syyttäjä tai tuomari, jonka jälkeen poliisi päättää ajokiellon pituudesta kirjallisessa menettelyssä. Suullisia selvityksiä ajokiellon vaikutuksesta toimeentuloon ja välttämättömän liikkumiseen, ei oteta puhelimitse tai henkilökohtaisesti poliisiasemalle saapumallakaan vastaan. Selvitykset ja todistukset tulee toimittaa poliisille kirjallisesti, mielellään sähköpostitse, ohjeissa mainittuun osoitteeseen ja määräajassa. Suullinen kuuleminen on mahdollista ainoastaan, jos kirjallinen menettely tuottaa kohtuuttomia vaikeuksia. Pelkkä halu antaa selvitys suullisesti ei ole peruste suulliselle kuulemiselle. Ajokieltoon määrättävät ovat pääsääntöisesti luku- ja kirjoitustaitoisia.

Oikaisuvaatimus ajokiellosta

Jos väliaikaiseen ajokieltoon määrätty kiistää väliaikaisen ajokieltomääräyksen perusteet, eli henkilö on sitä mieltä, että hän ei ole syyllistynyt ajokieltorikokseen, voi hän tehdä väliaikaiseen ajokieltoon määräämisestä oikaisuvaatimuksen. Siinä hänen tulee esittää perustelut väitteelleen, ettei hän ole syyllistynyt epäiltyyn tekoon ja väliaikainen ajokielto tulisi siksi kumota. Väliaikaisesta ajokiellosta tehdyn oikaisuvaatimuksen käsittelyssä arvioidaan ainoastaan sitä, onko väliaikaisen ajokiellon määräämiselle olemassa tässä kyseisessä tapauksessa laissa säädetyt edellytykset. 

Ajokiellon vaikutusta toimeentulon hankkimiseen ja muuhun välttämättömään liikkumiseen ei tässä oikaisuvaatimusharkinnassa huomioida, vaan se voidaan ottaa huomioon vasta kun asiassa tehdään päätös varsinaisesta ajokiellosta ajokieltorikokseen saadun ratkaisun jälkeen, siis syytäjän tai tuomarin ratkaisun jälkeen. 

Teon vakavuus vaikuttaa seuraamukseen

Ajokielto ei ole rangaistus, vaan turvaamistoimenpiteen kaltainen hallinnollinen seuraamus. Näiden turvaamistoimenpiteiden tarkoituksena on estää henkilön osallistuminen liikenteeseen ajoneuvon kuljettajana silloin, kun hänellä ei katsota olevan edellytyksiä siihen esimerkiksi liikenteessä esiintyvän vaarallisuutensa tähden syyllistyttyään liikennerikoksiin. Ajokiellon pituus tulee määrätä suhteessa teon vaarallisuuteen ja vahingollisuuteen sekä teon tekijässään osoittamaan piittaamattomuuteen liikennettä koskevista säännöksistä. Mitä vakavampi ja törkeämpi teko, sitä pidempi ajokielto. 

Uusijan kohdalla vetoaminen ajokiellon vaikutuksiin toimeentuloon ja välttämättömään liikkumiseen ei lyhennä merkittävästi ajokiellon pituutta. Myöskään tekijän nuorta ikää ei huomioida ajokiellon pituutta määrättäessä, koska kyse on turvaamistoimenpiteestä ja nuoren teko on yhtä vaarallinen ja vahingollinen kuin sama teko täysi-ikäisen tekemänä.

Ajokiellon pituus on vähintään yksi kuukausi ja enintään viisi vuotta. Pituus riippuu siitä, kuinka vakavaan tai törkeään ajokieltorikokseen on syyllistynyt. Törkeissä ajokieltorikoksissa ajokiellon pituus on vähintään kolme kuukautta ja uusijalla vähintään kuusi kuukautta tai yksi vuosi aikaisemmista syyllistymisistä riippuen. Myös syyllistyminen samalla teolla useaan ajokieltorikokseen pidentää ajokieltoa huomattavasti. 

Ajokiellon kesto

Päätös ajokiellon määräämisestä ehdollisena tai varoituksen antamisesta ajokiellon sijaan voidaan tehdä vasta ajokieltorikosasian ratkaisemisen jälkeen. Ajo-oikeuden haltijalle, jota epäillään pelkästään alkoholista johtuvasta rattijuopumusrikoksesta, voidaan hakemuksesta myöntää alkolukolla valvottu ajo-oikeus jo ennen rattijuopumusasian ratkaisemista, jos hänellä on vakinainen asuinpaikka Suomessa ja hän ei ole muusta syystä ajokiellossa. 

Jos ajokieltorikosasian käsitteleminen syyttäjällä tai tuomioistuimessa kestää poikkeuksellisen pitkään, niin että väliaikainen ajokielto muodostuu pidemmäksi kuin teosta määrättävä varsinainen ajokielto ja ajokortti on toimeentulon tai muun liikkumistarpeen vuoksi välttämätön tai siihen on jokin muu erityisen painava syy, voidaan väliaikainen ajokielto hakemuksesta määrätä päättymään ennen ajokieltorikosasian ratkaisemista. Tällainen hakemus tulee tehdä vasta kun väliaikainen ajokielto on muodostumassa pidemmäksi kuin teosta määrättävä varsinainen ajokielto.  

Teosta määrättävän ajokiellon pituutta voi itse arvioida poliisin verkkosivuilta löytyvistä taulukoista. Kannattaa huomioida, että julkaistut taulukot ovat suuntaa antavia ja koskevat puhtaita tyyppitapauksia. Usein ajokieltoasiaan liittyy myös muita ajokiellon pituuteen vaikuttavia tekijöitä kuin taulukoissa mainitut seikat. Jos ajokieltorikoksesta tuomitaan ankara rangaistus, on myös ajokiellonkin oltava ankara, koska teon vaarallisuus ja vahingollisuus tulee näkyä niin rangaistuksessa kuin ajokiellon pituudessakin. Kaikkia rikoslaissa säädettyjä rangaistusta lieventäviä seikkoja ei voida huomioida ajokiellon pituutta määrättäessä, koska vastaavia lievennyssäännöksiä ei ole säädetty noudatettavaksi ajokiellon pituutta määrättäessä. Ajokiellon pituus tulee määrätä lähinnä suhteessa teon vaarallisuuteen ja vahingollisuuteen.

Huomioitava on myös se, että liikennerikokset ovat pääosin abstrakteja vaarantamisrikoksia, joissa tunnusmerkistön täyttyminen ei edellytä todellisen vaaran aiheuttamista, vaan riittää, että teko on omiaan aiheuttamaan vaaraa. Tämä tarkoittaa sitä, että teko on yleisesti sellainen, johon liittyy vahingonvaara. Esimerkiksi ohittaminen ylämäessä, jossa ei ole mäenharjanteen vuoksi riittävää näkyvyyttä turvalliseen ohittamiseen, on yleisesti sellainen, josta aiheutuu liikennevahinkoja ja jopa liikennekuolemia, jos mäenharjanteen takaa tuleekin vastaantulija.  Tämä huomioidaan myös ajokieltoseuraamusta harkittaessa. Tekijän menettelyn vaarallisuus ratkaisee, eikä niinkään teosta aiheutunut seuraus, joka on lähinnä onnesta kiinni. Esimerkin tapauksessa ohittaja ei voi vaikuttaa siihen, tuleeko mäenharjanteen takaa vastaantulija vai ei, se on tuurista kiinni. Menettely arvioidaan yhtä vaaralliseksi kummassakin tapauksessa liikenneturvallisuuden näkökulmasta.

Keski-Suomi Pirkanmaa Poliisin lupapalvelut Sisä-Suomen poliisilaitos Uutinen