Asioi verkossa korona-aikana

Asioi verkossa koronatilanteen vuoksi. Lupa-asiat ja rikosasiat voi usein hoitaa etänä tai asioimalla verkossa.

Jos asiasi vaatii henkilökohtaisen käynnin, varaathan ajan etukäteen. Poliisin tiloissa jonottaminen ei aina ole mahdollista.

Poliisi - Yhteystiedot - Poliisiasema ja poliisilaitos

Kirkkonummen poliisiasema

Yksi Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen poliisiasemista. Toimipiste on suljettu tilapäisesti 12.4.2021–31.8.2021

Kirkkonummen poliisiasema sijaitsee Kirkkonummen keskustassa. Poliisipäivystys ottaa vastaan rikosilmoituksia ja käsittelee löytötavaroita. Meillä voit myös hakea passia, henkilökorttia ja yksityisen turvallisuusalan lupia. Muut poliisiasemamme ovat Espoossa (pääpoliisiasema), Lohjalla ja Raaseporissa. Kaikki palvelumme ja aukioloajat löydät alta.
Poliisiaseman sijainti kartalla
Näet karttakuvan poliisin verkkosivuilla. Jos klikkaat karttakuvaa, siirryt toisen palveluntarjoajan palveluun ja sen käyttöehtojen piiriin.

Yhteystiedot


Asematie 7, 02400 KIRKKONUMMI

Löytötavarat
0295 438 050

Poliisipäivystys
0295 438 050

Pöytäkirjojen ja jäljennösten tilaus
0295 438 060

Vaihde
0295 430 281

Valtakunnallinen neuvonta ja ajanvaraus
0295 419 800


Lupapalvelut [email protected]
Lupavalvonta [email protected]
Pöytäkirjojen ja jäljennösten tilaus [email protected]

Aukioloajat

12.4.2021–31.8.2021
Toimipiste on suljettu tilapäisesti

Aukioloajat 4.7.2021 asti
Maanantai 9.00–12.00, 13.00–16.00
Torstai 9.00–12.00, 13.00–16.00

Vaihde 0295 430 281

Hätätapauksessa soita aina 112.

Asioi verkossa ensisijaisesti. Varaa sieltä palveluaika ennalta, milloin mahdollista. Lue ohjeet ennen passin, henkilökortin tai muun luvan hakua tai rikosilmoituksen tekoa.

Jo vireillä oleviin keskeneräisiin asioihin vastaa poliisilaitos, joka asiaasi käsittelee. Tutkintapöytäkirjat ja rikosilmoituksen jäljennöksen voit tilata laitokselta tai asemalta. Katso kyseisen laitoksen tai aseman yhteystiedot.

Kiireettömissä tapauksissa  valtakunnallinen neuvontapalvelu neuvoo puhelimessa ja chatissa. 

Ulkomaalaisen henkilökortti

Poliisi voi myöntää henkilökortin Suomessa vakinaisesti asuvalle ulkomaalaiselle.

Poliisi voi myöntää henkilökortin Suomessa vakinaisesti asuvalle ulkomaalaiselle, joka on merkitty väestötietojärjestelmään ja jolla on voimassa oleva oleskelulupa tai oleskelukortti tai hänen oleskeluoikeutensa on rekisteröity. Lisäksi hänen henkilöllisyytensä on voitava todeta luotettavasti. Ulkomaalaisen henkilökortti voidaan myöntää enintään viideksi vuodeksi, mutta kuitenkin enintään hakijan oleskeluluvan tai oleskelukortin voimassaoloajaksi. Ulkomaalaiselle myönnettyä henkilökorttia ei voi käyttää matkustusasiakirjana.


Henkilökortti

Henkilökortti on kuvallinen todistus haltijansa henkilöllisyydestä. Henkilökortti kelpaa myös rajoitetusti matkustusasiakirjana.

Henkilökortti on Suomen kansalaiselle ja Suomessa oleskelevalle ulkomaalaiselle henkilöllisyyden osoittamiseksi myönnettävä kuvallinen asiakirja. Suomen kansalaiselle myönnettyä henkilökorttia voidaan käyttää rajoitetusti matkustusasiakirjana passilain nojalla annettujen säännösten mukaisesti. Henkilökortissa on lisäksi sähköisen asioinnin mahdollistava siru. Henkilökorttia haetaan sähköisesti tai henkilökohtaisesti poliisin palvelupisteessä asioimalla. Vain voimassa olevalla henkilökohtaisella henkilökortilla voi matkustaa. Tämä koskee myös lapsia. Vanhentuneella, rikkinäisellä tai turmeltuneella henkilökortilla ei pääse läpi rajatarkastuksesta. Mikäli henkilökorttia on tarkoitus käyttää matkustusasiakirjana, kannattaa matkalle lähtijän hyvissä ajoin tarkistaa henkilökortin voimassaolo ja kohdemaan henkilökorttia koskevat vaatimukset. Henkilökortin toimitusaikaa laskettaessa myös asioinnin vaatima aika tulee ottaa huomioon.

Henkilökorttia on helpointa hakea poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. Hakemuksen voi tehdä myös poliisiasemalla tai poliisin palvelupisteessä. 1. Käy kuvattavana valokuvaamossa, joka lähettää passikuvasi sähköisesti poliisille. 2. Täytä hakemus poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. Liitä hakemukseen kuvatunnus, jonka sait valokuvaamosta. Maksa hakemus verkossa. 3. Sähköinen hakemus riittää joissakin tapauksissa sellaisenaan. Osassa tapauksista pelkkä hakemus ei riitä, vaan hakijan täytyy käydä lisäksi poliisin lupapalvelupisteessä tunnistettavana, ennen kuin hakemus voidaan käsitellä. Järjestelmä kertoo sinulle hakemusta täyttäessäsi, tarvitaanko tunnistuskäynti. Jos käynti tarvitaan, hakemus käsitellään vasta, kun tulet palvelupisteeseen. Vältyt jonottamiselta varaamalla ajan poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. 4. Alle 18-vuotiaalta vaaditaan kaikkien huoltajien kirjallinen suostumus (alaikäisen matkustusoikeudetonta henkilökorttia voi hakea ilman suostumusta) 5. 18- 30-vuotiaalla miehellä on oltava todistus siitä, että asevelvollisuus ei ole esteenä henkilökortin myöntämiselle Valmis henkilökortti toimitetaan suljetussa kirjekuoressa valitsemaasi Matkahuollon tai sen alihankkijan toimipisteeseen. Valmista henkilökorttia noudettaessa on todistettava henkilöllisyys ja esitettävä lähetystunnus. Voit näyttää lähetystunnuksen esimerkiksi puhelimesi näytöltä, noutoilmoituksen tulosteesta tai käsin itse kirjoittamaltasi lapulta. Lisätietoja tavallisen henkilökortin, alaikäisen henkilökortin, väliaikaisen henkilökortin sekä ulkomaalaiselle myönnettävän henkilökortin hakemisesta poliisin verkkosivuilta.


Passihakemus

Passi on Suomen kansalaiselle myönnettävä matkustusasiakirja. Passi on myös todistus haltijansa henkilöllisyydestä.

Matkustusoikeuden osoittamiseksi Suomen kansalaiselle myönnetään hakemuksesta passi, jollei laista muuta johdu. Passia haetaan sähköisesti tai henkilökohtaisesti poliisin palvelupisteessä asioimalla. Vain voimassa olevalla henkilökohtaisella passilla voi matkustaa. Pienikin lapsi tarvitsee oman passin. Vanhentuneella, rikkinäisellä tai turmeltuneella passilla ei pääse läpi rajatarkastuksesta. Alaikäisen hakemuksen voi täyttää verkossa samalla tavalla kuin täysi-ikäisenkin, mutta hänen on useimmissa tapauksissa käytävä poliisin lupapalvelupisteessä tunnistettavana. Passin voi saada lisämaksusta nopeutetusti, mikäli pika- tai express-toimituksen valtakunnallisessa päiväkiintiössä on tilaa. Matkalle lähtijän kannattaa hyvissä ajoin tarkistaa passin voimassaolo ja tarkistaa kohdemaan passia koskevat vaatimukset. Passin toimitusaikaa laskettaessa myös asioinnin vaatima aika tulee ottaa huomioon.

Ohje: Tavallista passia on helpointa hakea poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. Hakemuksen voi tehdä myös poliisiasemalla tai poliisin palvelupisteessä. 1. Käy kuvattavana valokuvaamossa, joka lähettää passikuvasi sähköisesti poliisille. 2. Täytä hakemus poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. Liitä hakemukseen kuvatunnus, jonka sait valokuvaamosta. Maksa hakemus verkossa. 3. Sähköinen hakemus riittää joissakin tapauksissa sellaisenaan. Osassa tapauksista pelkkä hakemus ei riitä, vaan hakijan täytyy käydä lisäksi poliisin lupapalvelupisteessä tunnistettavana, ennen kuin hakemus voidaan käsitellä. Järjestelmä kertoo sinulle hakemusta täyttäessäsi, tarvitaanko tunnistuskäynti. Jos käynti tarvitaan, hakemus käsitellään vasta, kun tulet palvelupisteeseen. Vältyt jonottamiselta varaamalla ajan poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. 4. Alle 18-vuotiaalta vaaditaan kaikkien huoltajien kirjallinen suostumus. 5. 18-30 -vuotiaalla miehellä pitää olla todistus siitä, että asevelvollisuus ei ole passin myöntämisen esteenä Valmis passi toimitetaan suljetussa kirjekuoressa valitsemaasi Matkahuollon tai sen alihankkijan toimipisteeseen. Valmista passia noutaessasi sinun on todistettava henkilöllisyytesi ja esitettävä lähetystunnus. Voit näyttää lähetystunnuksen esimerkiksi puhelimesi näytöltä, noutoilmoituksen tulosteesta tai käsin itse kirjoittamaltasi lapulta. Lisätietoja tavallisen passin, alaikäisen passin, pika- ja express-passin, väliaikaisen passin ja merimiespassin hakemisesta poliisin verkkosivuilta. Poliisin verkkosivuilla löytyy tarkempia tietoja myös ns. kaksoispassista sekä Suomen sotiin osallistuneiden passista.


Turvatarkastajaksi hyväksyminen

Poliisin hyväksymät ja tehtävään koulutetut henkilöt voivat suorittaa turvatarkastuksia.

Poliisin hyväksymiä ja turvatarkastuskoulutuksen suorittaneita turvatarkastajia voi olla poliisilaitoksissa ja muissa poliisin toimitiloissa, Rajavartiolaitoksen toimitiloissa tai alueella, tuomioistuimissa, satamissa tai Maahanmuuttoviraston tiloissa. Edellä mainituissa toimitiloissa ja alueilla voidaan järjestää turvatarkastuksia turvallisuudesta huolehtimiseksi, järjestyksen turvaamiseksi ja omaisuuden suojelemiseksi. Turvatarkastajaksi hyväksyminen on voimassa toistaiseksi, mutta kuitenkin enintään niin pitkäksi ajaksi kuin hyväksytty toimii ilmoitetussa turvatarkastustehtävässä. Edellä tarkoitetut turvatarkastajat eivät ole oikeutettuja suorittamaan tarkastuksia kotirauhan piiriin kuuluvissa tiloissa.

Turvatarkastajaksi hyväksymistä voi hakea turvatarkastuksen suorittamispaikan sijaintipaikkakunnan poliisilta henkilö itse, työnantaja tai turvatarkastuspaikan haltija tai omistaja. Hakemukseen tulee liittää turvatarkastuspaikasta riippuen hyväksyttäväksi esitettävien henkilöiden koulutustietoja ja muita turvatarkastustehtävään liittyviä selvityksiä. Poliisilaitos harkitsee tapauskohtaisesti selvitystarpeet. Lisätietoja turvatarkastajaksi hyväksymisestä ja turvatarkastajaksi hyväksymisen muuttamisesta saat poliisin verkkosivuilta.


Vartijaksi hyväksyminen

Voimassaoleva vartijakortti vaaditaan henkilöltä, joka suorittaa vartioimistehtäviä.

Vartijalla tarkoitetaan henkilöä, joka turvallisuusalan elinkeinoluvan haltijan palveluksessa suorittaa vartioimistehtäviä. Vartijakorttia hakevan henkilön ei kuitenkaan tarvitse olla turvallisuusalan elinkeinoluvan haltijan palveluksessa, vaan edellytysten täyttyessä hyväksyminen on myönnettävä kaikille hakijoille. Vartioimistehtäviä ovat esimerkiksi omaisuuden vartiointi, henkilön koskemattomuuden suojaaminen, vartioimiskohteeseen tai toimeksiantajaan kohdistuneiden rikosten paljastaminen, henkivartijatehtävät, arvokuljetustehtävät sekä vartioimisliikkeen ylläpitämässä hälytyskeskuksessa suoritetut hälytyskeskustehtävät. Vartijaksi hyväksymisen myöntää poliisilaitos.

Hakija voi tehdä hakemuksen poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. Hakijan tulee kuitenkin saapua henkilökohtaisesti poliisilaitokselle, jos se on erityisestä syystä tarpeen. Hakemuksen voi tehdä myös henkilökohtaisesti poliisiasemalla tai poliisin palvelupisteessä. Hakemukseen on liitettävä: - selvitys (todistuskopio) vartijan peruskoulutuksen hyväksytystä suorittamisesta (vähintään 120 oppituntia - vähintään 40 oppitunnin pituinen väliaikaisen vartijan koulutus on osa vartijan koulutusta) - selvitys (todistuskopio) voimankäyttövälineiden käyttäjäkoulutusten ja tehtävissä mukana pidettävän koiran tottelevaisuustarkastuksen hyväksytystä suorittamisesta (mikäli suoritettu ensimmäistä hyväksymistä haettaessa; muutoin kaksoiskappalehakemukseen) - passilain säännöksissä säädetyt vaatimukset täyttävä valokuva hakijasta Lisätietoja vartijaksi hyväksymisestä, vartijaksi hyväksymisen muuttamisesta, vartijakortin kaksoiskappaleen hankkimisesta sekä koulutusten vastaavuuksista ja hyväksilukemisista löytyy poliisin verkkosivuilta.


Väliaikaiseksi vartijaksi hyväksyminen

Väliaikainen vartijakortti vaaditaan henkilöltä, joka toimii vartiointitehtävissä enintään neljän kuukauden ajan.

Väliaikaisella vartijalla tarkoitetaan henkilöä, joka suorittaa vartiointitehtäviä enintään neljän kuukauden ajan. Vartioimistehtäviä ovat esimerkiksi omaisuuden vartiointi, henkilön koskemattomuuden suojaaminen, vartioimiskohteeseen tai toimeksiantajaan kohdistuneiden rikosten paljastaminen, henkivartijatehtävät, arvokuljetustehtävät sekä vartioimisliikkeen ylläpitämässä hälytyskeskuksessa suoritetut hälytyskeskustehtävät. Väliaikaiseksi vartijaksi hyväksymisen myöntää poliisilaitos. Väliaikaiseksi vartijaksi hyväksymisaika on kertaluonteinen eikä sitä sidota kalenterivuoteen. Mikäli vartija jatkaa neljän kuukauden jälkeen toimintaansa, hänen on suoritettava vartijaksi hyväksyminen edellytyksenä oleva koulutus.

Hakija voi tehdä hakemuksen poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. Hakijan tulee kuitenkin saapua henkilökohtaisesti poliisilaitokselle, jos se on erityisestä syystä tarpeen. Hakemuksen voi tehdä myös henkilökohtaisesti poliisiasemalla tai poliisin palvelupisteessä. Hakemukseen on liitettävä: - selvitys (todistuskopio) väliaikaisen vartijan koulutuksen hyväksytystä suorittamisesta (vähintään 40 oppituntia sisäministeriön vahvistama väliaikaisen vartijan koulutus - Vartijan työn perusteet (vähintään 40 oppituntia) - katsotaan edellä mainituksi koulutukseksi) - passilain säännöksissä säädetyt vaatimukset täyttävä valokuva hakijasta Poliisilaitos voi vaatia hakijaa esittämään muitakin hyväksymisen edellytyksiä koskevia selvityksiä. Lisätietoja väliaikaiseksi vartijaksi hyväksymisestä on poliisin verkkosivuilla.


Järjestyksenvalvojaksi hyväksyminen

Voimassaoleva järjestyksenvalvojakortti vaaditaan henkilöltä, joka suorittaa järjestyksenvalvontatehtäviä.

Järjestyksenvalvojalla tarkoitetaan henkilöä, jonka tehtävänä on turvallisuusalan elinkeinoluvan haltijan palveluksessa tai muutoin suorittaa järjestyksenvalvontatehtäviä. Tällaisia tehtäviä ovat järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäminen sekä rikosten ja onnettomuuksien estäminen järjestyksenvalvojan toimialueella. Järjestyksenvalvojan toimialueella tarkoitetaan aluetta, jolle järjestyksenvalvoja on asetettu. Järjestyksenvalvojaksi hyväksymisen myöntää poliisilaitos.

Hakija voi tehdä hakemuksen poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. Hakijan tulee kuitenkin saapua henkilökohtaisesti poliisilaitokselle, jos se on erityisestä syystä tarpeen. Hakemuksen voi tehdä myös henkilökohtaisesti poliisiasemalla tai poliisin palvelupisteessä. Hakemukseen on liitettävä: - selvitys (todistuskopio) järjestyksenvalvojan peruskoulutuksen (vähintään 40 oppituntia) hyväksytystä suorittamisesta - järjestyksenvalvojaksi hyväksymisen uudistamista haettaessa selvitys (todistuskopio) järjestyksenvalvojan kertauskoulutuksen hyväksytystä suorittamisesta - selvitys (todistuskopio) yksityisistä turvallisuuspalveluista annetun lain 27 §:ssä tarkoitetun järjestyksenvalvojan voimankäytön lisäkoulutuksen hyväksytystä suorittamisesta - passilain 6 §:n 5 momentin nojalla annetuissa säännöksissä säädetyt vaatimukset täyttävä valokuva hakijasta - selvitys (todistuskopio) vartijan peruskoulutuksen hyväksytystä suorittamisesta, jos hakijalla ei ole voimassaolevaa hyväksymistä vartijaksi ja on hakeutumassa järjestyksenvalvontatehtäviin poliisin tai rajavartiolaitoksen avuksi - selvitys (todistuskopio) voimankäyttövälineiden käyttäjäkoulutuksen hyväksytystä suorittamisesta (mikäli suoritettu ensimmäistä hyväksymistä hakiessa; muutoin kaksoiskappalehakemukseen) - selvitys (todistuskopio) järjestyksenvalvontatehtävissä mukana pidettävään koiraan liittyvän tottelevaisuustarkastuksen hyväksytystä suorittamisesta (mikäli suoritettu ensimmäistä hyväksymistä hakiessa; muutoin kaksoiskappalehakemukseen) Lisätietoja järjestyksenvalvojaksi hyväksymisestä, järjestyksenvalvojaksi hyväksymisen muuttamisesta, järjestyksenvalvojakortin kaksoiskappaleen hankkimisesta, koulutusten vastaavuuksista ja hyväksilukemisista sekä tilapäiseksi järjestyksenvalvojaksi hyväksymisestä löytyy poliisin verkkosivuilta.


Turvasuojaajaksi hyväksyminen

Voimassaoleva turvasuojaajakortti vaaditaan henkilöltä, joka ansiotarkoituksessa suorittaa turvasuojaustehtäviä.

Turvasuojaajalla tarkoitetaan turvallisuusalan elinkeinoluvan haltijan tai turvasuojaustoiminnan harjoittajan palveluksessa olevaa henkilöä, joka suorittaa hyväksymistä edellyttäviä turvasuojaustehtäviä. Tällaisia tehtäviä ovat rakenteellisen suojauksen tai sähköisten valvontajärjestelmien suunnitteleminen, asentaminen, korjaaminen tai muuttaminen sekä muiden turvallisuusjärjestelyjen suunnitteleminen. Turvasuojaustoiminta on ansiotarkoituksessa suoritettavaa, toimeksiantosopimukseen perustuvaa turvasuojaustehtävien hoitamista. Turvasuojaajaksi hyväksymisen myöntää poliisilaitos.

Hakija voi tehdä hakemuksen poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. Hakijan tulee kuitenkin saapua henkilökohtaisesti poliisilaitokselle, jos se on erityisestä syystä tarpeen. Hakemuksen voi tehdä myös henkilökohtaisesti poliisiasemalla tai poliisin palvelupisteessä. Hakemukseen on liitettävä: - selvitys turvasuojaustehtävien hoitamisesta - selvitys siitä, toimiiko hakija työsuhteessa olevana työntekijänä vai itsenäisenä ammatinharjoittajana - selvitys hakijan työnantajasta, jos hakija toimii työsuhteessa olevana työntekijänä - työnantajan nimi ja y-tunnus - passilain 6 §:n 5 momentin nojalla annetuissa säännöksissä säädetyt vaatimukset täyttävä valokuva hakijasta Lisätietoja turvasuojaajaksi hyväksymisestä, turvasuojaajaksi hyväksymisen muuttamisesta tai turvasuojaajakortin kaksoiskappaleen hankkimisesta poliisin verkkosivuilta.