Poliisi - Yhteystiedot - Poliisiasema ja poliisilaitos

Kyrkslätts polisstation

En av polisstationerna vid Polisinrättningen i Västra Nyland. Öppettider måndagar och torsdagar 9-12 och 13-16.

Kyrkslätts polisstation finns belägen i Kyrkslätt centrum. Polisjouren tar emot brottsanmälningar och sköter även ärenden som gäller hittegods. Hos oss kan du ansöka om pass, identitetskort och tillstånd för den privata säkerhetsbranschen. Våra övriga polisstationer ligger i Esbo (huvudpolisstation), Lojo och Raseborg. Alla tjänster och öppettider nedan.
Visa polisstationen på kartan
Näet karttakuvan poliisin verkkosivuilla. Jos klikkaat karttakuvaa, siirryt toisen palveluntarjoajan palveluun ja sen käyttöehtojen piiriin.

Kontaktuppgifter

Polisinrättning, till vilken polistationen hör Polisinrättningen i Västra Nyland

Stationsvägen 7, 02400 KYRKSLÄTT

Hittegods 0295 438 050
Polisjouren 0295 438 050
Protokollbeställning 0295 438 060
Riksomfattande rådgivningstjänst och tidsbokning 0295 419 800
Växel 0295 430 281

Protokollbeställning [email protected]
Tillståndsservicen [email protected]
Tillståndsövervakning [email protected]

Öppettider

Öppethållningstiderna till 31.1.2021
Måndag 09.00–09.30, 09.50–11.50, 13.10–14.00, 14.20–16.00
Torsdag 09.00–09.30, 09.50–11.50, 13.10–14.00, 14.20–16.00

Växeln 0295 430 281

Vid nödsituation, ring alltid 112.

Polisens riksomfattande rådgivningstjänst hjälper i icke brådskande ärenden.

nätttjänsten kan du boka en tid på förehand, söka pass och identitetskort eller göra en brottsanmäla i flesta fall. Läs anvisningar först.

Identitetskort för utlänning

Polisen kan utfärda identitetskort för en utlänning som är stadigvarande bosatt i Finland.

Polisen kan utfärda identitetskort för en utlänning som är stadigvarande bosatt i Finland, som införts i befolkningsdatasystemet, som har ett giltigt uppehållstillstånd eller uppehållskort eller vars uppehållsrätt har registrerats. Personens identitet måste också kunna bestyrkas på ett tillförlitligt sätt. ID-kort kan till en utlänning utfärdas för högst fem års tid, men likväl för högst den tid sökandens uppehållstillstånd eller uppehållskort är i kraft. Ett identitetskort utfärdats till en utlänning kan inte användas som resedokument.


Identitetskort

Ett identitetskort är ett bildförsett intyg över innehavarens identitet. Identitetskortet duger också som resedokument i begränsad utsträckning.

Identitetskortet är en bildförsedd handling som beviljas finska medborgare och utlänningar som vistas i Finland för att bevisa deras identitet. Ett identitetskort som beviljas till finska medborgare kan i begränsad utsträckning användas som resedokument i enlighet med bestämmelser i passlagen. Identitetskortet har dessutom ett chip som gör det möjligt att hantera ärenden elektroniskt. Man kan ansöka om identitetskort elektroniskt eller med ett personligt besök vid polisens serviceställe. Man kan endast resa med ett personligt, giltigt identitetskort. Detta gäller även för barn. Med ett föråldrat, trasigt eller skadat identitetskort kommer man inte genom gränskontrollen. Om man avser att använda identitetskortet som resedokument, lönar det sig för resenären att i god tid kontrollera identitetskortets giltighetstid och de krav som mållandet har på identitetskort. Vid uträkningen av identitetskortets leveranstid ska man även beakta den tid som hanteringen av ärendet tar.

Ett identitetskort ansöker man enklast om i polisens elektroniska tjänst. Ansökan kan även göras vid polisinrättningen eller polisens serviceställen. 1. Gå och få ditt foto taget vid en fotograf som skickar ditt passfoto elektroniskt till polisen. 2. Fyll i ansökan i polisens elektroniska tjänst. Bifoga bildkoden som du fick hos fotografen till din ansökan. Betala ansökan i nätbanken. 3. I vissa fall är den elektroniska ansökan tillräcklig som sådan. I andra fall räcker det inte enbart med en ansökan, utan den sökande ska besöka polisens serviceställe för tillståndstjänster för att identifieras innan ansökan kan behandlas. När du fyller i ansökan meddelar systemet om ett identifieringsbesök behövs. Om det krävs ett besök, behandlas ansökan först när du kommer till servicestället. Du kan undvika köer genom att boka tid i polisens elektroniska tjänst. 4. För personer under 18 år krävs alla vårdnadshavares skriftliga samtycke (identitetskort för minderårig utan rätt att resa kan sökas utan samtycke) 5. Män i åldern 18–30 ska ha ett intyg över att värnplikten inte utgör ett hinder för utfärdande av identitetskort Det färdiga identitetskortet skickas i ett förseglat kuvert till Matkahuolto eller Matkahuoltos underleverantör. När du hämtar ut ditt nya identitetskort måste du kunna styrka din identitet och visa upp försändelsekoden. Du kan visa upp försändelsekoden till exempel på mobiltelefonskärmen, en utskrift av ankomstmeddelandet eller en lapp som du själv har skrivit för hand. Mer information om att ansöka om vanligt identitetskort, identitetskort för minderårig, temporärt identitetskort och identitetskort för utlänning finns på polisens webbplats.


Ansökan om pass

Ett pass är ett resedokument som utfärdas till finska medborgare. Ett pass är även innehavarens identitetsbevis.

För styrkande av rätten att resa utfärdas för finska medborgare på ansökan ett pass, om inte något annat följer av lag. Man kan ansöka om pass via polisens elektroniska tjänst eller med ett personligt besök vid polisens serviceställe. Man kan endast resa med ett personligt, giltigt pass. Även ett litet barn behöver ett eget pass. Med ett föråldrat, trasigt eller skadat pass kommer man inte genom gränskontrollen. För en minderårig kan ansökan fyllas i på nätet på samma sätt som för en vuxen, men en minderårig måste i de flesta fall besöka polisens serviceställe för tillstånd för identifiering. Du kan få passet snabbare mot en tilläggsavgift om den riksomfattande dagskvoten för snabb- eller expressleveranser ännu inte är fylld. Det lönar sig för resenärer att i god tid kontrollera passets giltighetstid och vilka krav mållandet ställer på passen. Vid uträkningen av passets leveranstid ska man även beakta den tid som hanteringen av ärendet tar.

Ett vanligt pass ansöker man enklast om i polisens elektroniska tjänst. Ansökan kan även göras vid polisinrättningen eller polisens serviceställe. 1. Gå och få ditt foto taget vid en fotograf som skickar ditt passfoto elektroniskt till polisen. 2. Fyll i ansökan i polisens elektroniska tjänst. Bifoga bildkoden som du fick hos fotografen till din ansökan. Betala ansökan i nätbanken. 3. I vissa fall är den elektronisk ansökan tillräcklig som sådan. I andra fall räcker det inte enbart med en ansökan, utan den sökande ska besöka polisens serviceställe för tillståndstjänster för att identifieras innan ansökan kan behandlas. När du fyller i ansökan meddelar systemet om ett identifieringsbesök behövs. Om det krävs ett besök behandlas ansökan först när du kommer till servicestället. Du kan undvika köer genom att boka tid i polisens elektroniska tjänst. 4. Om den sökande är under 18 år krävs alla vårdnadshavares skriftliga samtycke. 5. Män i åldern 18–30 ska ha ett intyg över att värnplikten inte utgör ett hinder för utfärdande av pass Det färdiga passet skickas i ett förseglat kuvert till Matkahuolto eller Matkahuoltos underleverantör. När du hämtar ut det färdiga passet måste du kunna styrka din identitet och visa upp försändelsekoden. Du kan visa upp försändelsekoden till exempel på mobiltelefonskärmen, en utskrift av ankomstmeddelandet eller en lapp som du själv har skrivit för hand. Mer information om vanliga pass, pass för minderåriga, snabb- och expresspass, tillfälliga pass och sjömanspass hittar du på polisens webbplats. På polisens webbplats finns också närmare uppgifter om så kallade dubbla pass och om pass för personer som deltagit i Finlands krig.


Godkännande som säkerhetskontrollör

Säkerhetskontroller kan utfärdas av personer som har godkänts av polisen och utbildats.

Säkerhetskontrollörer som godkänts av polisen och genomgått säkerhetskontrollutbildningen får arbeta i polisinrättningar och andra polislokaler, gränsbevakningsväsendets lokaler eller område, domstolar, hamnar eller Migrationsverkets lokaler. I ovan nämnda lokaler och områden kan säkerhetskontroller ordnas för att trygga säkerheten och ordningen samt skydda egendom. Godkännande som säkerhetskontrollör gäller tillsvidare men ändå högst så länge som den godkända är verksam inom den anmälda säkerhetskontrolluppgiften. Ovan nämnda säkerhetskontrollörer har inte rätt att utföra kontroller i hemfridsskyddade lokaler.

Godkännande som säkerhetskontrollör kan ansökas hos polisen på den ort där säkerhetskontrollen ska utföras av personen själv, arbetsgivaren eller innehavaren av eller ägaren till platsen för säkerhetskontrollen. Beroende på var säkerhetskontrollen ska utföras ska till ansökan fogas uppgifter om utbildning i fråga om personerna som söker godkännande och andra utredningar i anslutning till säkerhetskontrolluppgiften enligt vad som framgår nedan. Polisinrättningen prövar behovet av utredning från fall till fall. Ytterligare information om godkännande som säkerhetskontrollör och ändring av godkännande som säkerhetskontrollör hittas på polisens webbplats.


Godkännande som väktare

Den som utför väktaruppgifter ska ha ett giltigt väktarkort.

Med en väktare avses en person som utför bevakningsuppgifter som anställd hos en innehavare av näringstillstånd för säkerhetsbranschen. Den som ansöker om väktarkort behöver dock inte vara anställd hos en innehavare av näringstillstånd för säkerhetsbranschen, utan alla sökande som uppfyller villkoren ska godkännas. Bevakningsuppgifter är till exempel bevakning av egendom, skyddande av en persons integritet, avslöjande av brott som riktat sig mot bevakningsobjektet eller uppdragsgivaren, livvaktsuppdrag, värdetransportuppdrag och nödcentralsuppdrag vid en nödcentral som sköts av ett bevakningsföretag. En sökande godkänns som väktare av en polisinrättning.

Den sökande kan lämna sin ansökan via polisens elektroniska tjänst. Den sökande ska emellertid personligen infinna sig på polisinrättningen om det är nödvändigt av någon särskild orsak. Ansökan kan också lämnas in personligen på polisstationen eller vid polisens serviceställe. Till ansökan ska fogas följande: - en utredning (kopia av intyg) av godkänd grundutbildning för väktare (minst 120 lektioner – utbildning för tillfällig väktare minst 40 lektioner ingår i utbildningen för väktare) - en utredning (kopia av intyg) av godkänd utbildning i användning av maktmedel och godkänd lydnadskontroll för hund som ska medföras vid uppdrag (om denna har avklarats vid ansökan om första godkännande, annars vid ansökan om dubblettexemplar) - ett foto på den sökande som uppfyller kraven i passlagen Ytterligare information om godkännande som väktare, ändring av godkännande som väktare, anskaffning av dubblettexemplar av väktarkort samt tillgodoräknande av utbildningar och utbildningars motsvarigheter finns på polisens webbplats.


Godkännande som tillfällig väktare

Ett tillfälligt väktarkort krävs av en person som utför bevakningsuppgifter i högst fyra månader.

Med tillfällig väktare avses en person som utför bevakningsuppgifter i högst fyra månader. Bevakningsuppgifter är till exempel bevakning av egendom, skyddande av en persons integritet, avslöjande av brott som riktat sig mot bevakningsobjektet eller uppdragsgivaren, livvaktsuppdrag, värdetransportuppdrag och nödcentralsuppdrag vid en nödcentral som sköts av ett bevakningsföretag. En sökande godkänns som tillfällig väktare av polisinrättningen. Tiden som godkänd tillfällig väktare fastställs på engångsbasis och är inte bunden till kalenderåret. Om den tillfälliga väktaren fortsätter verksamheten efter fyra månader måste han eller hon genomgå den utbildning som krävs för att bli godkänd som väktare.

Den sökande kan lämna sin ansökan via polisens elektroniska tjänst. Den sökande ska emellertid personligen infinna sig på polisinrättningen om det är nödvändigt av någon särskild orsak. Ansökan kan också lämnas in personligen på polisstationen eller vid polisens serviceställe. Till ansökan ska fogas följande: - en utredning (kopia av intyg) av godkänd utbildning för tillfällig väktare (minst 40 lektioner) som ovan nämnda utbildning betraktas utbildningen för tillfällig väktare som har fastställs av inrikesministeriet – Grunder för väktararbete (minst 40 lektioner) - ett foto på den sökande som uppfyller kraven i passlagen. Polisinrättningen kan kräva att den sökande lämnar in även andra utredningar som gäller förutsättningarna för godkännande. Mer information om godkännande som tillfällig väktare finns på polisens webbplats.


Godkännande som ordningsvakt

Den som utför ordningsövervakningsuppgifter ska ha ett giltigt ordningsvaktskort.

En ordningsvakt är en person med uppgift att som anställd hos en innehavare av näringstillstånd för säkerhetsbranschen eller i övrigt utföra ordningsövervakningsuppgifter. Med ordningsövervakningsuppgifter avses att upprätthålla ordning och säkerhet samt förhindra brott och olyckor inom ordningsvaktens tjänstgöringsområde. Med en ordningsvakts tjänstgöringsområde avses det område för vilket en ordningsvakt har utsetts. En sökande godkänns som ordningsvakt av en polisinrättning.

Den sökande kan lämna sin ansökan via polisens elektroniska tjänst. Den sökande ska emellertid personligen infinna sig på polisinrättningen om det är nödvändigt av någon särskild orsak. Ansökan kan också lämnas in personligen på polisstationen eller vid polisens serviceställe. Till ansökan ska fogas följande: - en utredning (kopia av intyg) av godkänd grundutbildning för ordningsvakt (minst 40 lektioner) - vid ansökan om förnyat godkännande som ordningsvakt en utredning (kopia av intyg) av godkänd repetitionsutbildning för ordningsvakter - en utredning (kopia av intyg) av godkänd tilläggsutbildning för ordningsvakter i användning av maktmedel enligt definitionen i 27 § i lagen om privata säkerhetstjänster - ett foto på den sökande som uppfyller kraven i bestämmelserna enligt 6 § 5 mom. i passlagen - en utredning (kopia av intyg) av på godkänd grundutbildning för väktare, om den sökande inte har ett gällande godkännande som väktare och vill bli ordningsvakt som bistår polisen eller gränsbevakningsväsendet - en utredning (kopia av intyg) av godkänd utbildning i användning av maktmedel (om denna har avklarats vid ansökan om första godkännande, annars vid ansökan om dubblettexemplar) - en utredning (kopia av intyg) av godkänd lydnadskontroll för hund som ska medföras vid ordningsövervakningsuppgifter (om denna har avklarats vid ansökan om första godkännande, annars vid ansökan om dubblettexemplar) Ett godkännande som ordningsvakt är i kraft högst fem år. Ytterligare information om godkännande som ordningsvakt, ändring av godkännande som ordningsvakt, anskaffning av dubblettexemplar av ordningsvaktskort, tillgodoräknande av utbildningar och utbildningars motsvarigheter samt godkännande som tillfällig ordningsvakt finns på polisens webbplats.


Godkännande som utförare av säkerhetsskyddsuppgifter

Den som i förvärvssyfte utför säkerhetsskyddsuppgifter ska ha ett giltigt kort för utförare av säkerhetsskyddsuppgifter.

Med utförare av säkerhetsskyddsuppgifter avses en person som är anställd hos en innehavare av näringstillstånd för säkerhetsbranschen eller en utövare av säkerhetsskyddande verksamhet som utför säkerhetsskyddsuppgifter som kräver godkännande. Med säkerhetsskyddsuppgift avses planering, installation, reparation eller ändring av konstruktionsmässigt skydd eller elektroniska övervakningssystem samt planering av andra säkerhetsarrangemang. Säkerhetsskyddande verksamhet är utförande av säkerhetsskyddsuppgifter i förvärvssyfte enligt uppdragsavtal. En sökande godkänns som utförare av säkerhetsskyddsuppgifter av polisinrättningen.

Den sökande kan lämna sin ansökan via polisens elektroniska tjänst. Den sökande ska emellertid personligen infinna sig på polisinrättningen om det är nödvändigt av någon särskild orsak. Ansökan kan också lämnas in personligen på polisstationen eller vid polisens serviceställe. Till ansökan ska fogas följande: - utredning av utförande av säkerhetsskyddsuppgifter, - utredning av om den sökande är en anställd arbetstagare eller en självständig yrkesutövare, - utredning av den sökandes arbetsgivare, om den sökande är en anställd arbetstagare, - arbetsgivarens namn och FO-nummer, - ett foto på den sökande som uppfyller kraven i bestämmelserna enligt 6 § 5 mom. i passlagen. Ett godkännande som utförare av säkerhetsskyddsuppgifter gäller i fem år. Mer information om godkännande som utförare av säkerhetsskyddsuppgifter, ändring av godkännande som utförare av säkerhetsskyddsuppgifter eller ansökan om duplettexemplar av kort för utförare av säkerhetskyddsuppgifter finns på polisens webbplats.