Poliisi - Yhteystiedot - Poliisiasema ja poliisilaitos

Hämeenlinnan poliisiasema, lupapalvelut

Hämeenlinnan poliisiaseman ulko-ovi on suljettuna ja odotustiloihin päästetään rajattu määrä asiakkaita. Lupapalvelut vain ajanvarauksella.

Mikäli ette ole varanneet ole varanneet aikaa eikä asianne käsittelyä voi siirtää myöhäisempään ajankohtaan, pyydämme soittamaan numeroon 0295 437 350. Pyydämme asiakkaita käyttämään ensisijaisesti poliisin sähköistä asiakaspalvelua lupa-asioiden hoitamiseen. Varaa aika vain, jos et saa hoidettua asiaasi verkossa.
Poliisiaseman sijainti kartalla
Näet karttakuvan poliisin verkkosivuilla. Jos klikkaat karttakuvaa, siirryt toisen palveluntarjoajan palveluun ja sen käyttöehtojen piiriin.

Yhteystiedot

Aseman laitos Hämeen poliisilaitos

Hattelmalantie 2, 13130 HÄMEENLINNA

Vaihde 0295 430 311
Valtakunnallinen neuvonta ja ajanvaraus 0295 419 800

Lupahallinnon sähköposti [email protected]
Rikosperusteiset ajokiellot [email protected]

Aukioloajat

Maanantai 08.00–16.15
Tiistai 08.00–16.15
Keskiviikko 08.00–16.15
Torstai 08.00–16.15
Perjantai 08.00–16.15

Vaihde 0295 430 311

Hätätapauksessa soita aina 112.

Asioi verkossa ensisijaisesti. Varaa sieltä palveluaika ennalta, milloin mahdollista. Lue ohjeet ensin ennen passin, henkilökortin tai muun luvan hakua tai rikosilmoituksen tekoa.

Jo vireillä oleviin keskeneräisiin asioihin vastaa poliisilaitos, joka asiaasi käsittelee.

Kiireettömissä tapauksissa yleisneuvontaa antaa valtakunnallinen neuvontapalvelu puhelimessa ja chatissa. 

Ajo-oikeuden palautus

Ajokiellon päättymisen jälkeen ajo-oikeus alkaa uudelleen, kun poliisi palauttaa ajokortin haltijalleen tai antaa hänelle väliaikaisen ajokortin.

Ajokieltoon määrätyn henkilön on heti luovutettava ajokorttinsa poliisille. Ajokiellon tai väliaikaisen ajokiellon päättymisen jälkeen ajo-oikeus alkaa uudelleen, kun poliisi palauttaa ajokortin haltijalleen tai antaa hänelle väliaikaisen ajokortin.

Poliisin sähköinen asiointipalvelu on käytössä osassa poliisilaitoksia ajo-oikeuden palautusta koskevan ajan varaamista varten.


Ajokortin erityisehdot ja luokan alentaminen

Ajokorttiluokkaa voidaan alentaa ja ajokortin erityisehtoja voidaan muuttaa, mikäli siihen ilmenee syytä.

Poliisi voi alentaa ajokorttiluokkaa ja muuttaa ajokorttiin liitettyjä erityisehtoja ja rajoituksia, mikäli siihen ilmenee syytä.

Poliisi tekee ajokorttiluokan alentamista tai erityisehdon muuttamista koskevan päätöksen ja antaa tarvittaessa väliaikaisen kortin. Uutta korttia haetaan Ajovarma Oy:n palvelupisteestä. Maksu suoritetaan Ajovarman kanssa asioitaessa. Ajokorttilaki, http://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110386


Alkolukkoajokortti

Alkolukkoajokortti voidaan myöntää terveysperusteisena tai sille, joka on epäiltynä tai syyllistynyt rattijuopumukseen tai törkeään rattijuopumukseen.

Alkolukko on laite, joka estää ajoneuvon käynnistämisen, jos kuljettajan uloshengitysilman alkoholipitoisuus ylittää sallitun rajan. Alkolukkoajokortti (alkolukolla valvottu ajo-oikeus) voidaan myöntää henkilölle, joka on epäiltynä rattijuopumuksesta tai törkeästä rattijuopumuksesta alkoholin takia tai syyllistynyt näihin rikoksiin. Ajokorttiin voidaan myös ennaltaehkäisevänä toimena liittää ehto alkolukon käytöstä (alkolukon terveysperusteinen käyttö), jos henkilölle ei voida alkoholin jatkuvan väärinkäytön takia myöntää tavallista ajokorttia. Alkolukkoajokortti oikeuttaa kuljettamaan vain toimivalla alkolukolla varustettuja ajoneuvoja.

Pyyntö valvotun ajo-oikeuden saamiseksi esitetään poliisille . Alkolukolla valvottua ajo-oikeutta voi pyytää jo esitutkinnan aikana, vaikka rikosasiaa ei olisi vielä ratkaistu. Jos esitutkinnan perusteella on ilmeistä, että ajokielto määrätään ehdollisena, poliisi voi määrätä valvotun ajo-oikeuden jo ennen ajokieltopäätöksen tekemistä. Valvottavan on käytävä lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattihenkilön luona keskustelemassa päihteiden käytöstä, niiden vaikutuksesta terveyteen sekä hoitomahdollisuuksista. Valvottavan on pyydettävä käynnistä todistus, josta ilmenee käynnin tarkoitus. Todistus toimitetaan poliisille. Poliisi lisää erityisehdon ja antaa väliaikaisen ajokortin, minkä jälkeen valvottavan tulee hakea Ajovarman palvelupisteestä uutta ajokorttia, johon on merkitty poliisin lisäämä erityisehto. Valvotun ajo-oikeuden koeajan päätyttyä henkilö voi noutaa poliisilta vanhan ajokorttinsa takaisin, jolloin päättyy myös alkolukon käyttövelvollisuus. Ajoneuvo on muutoskatsastettava myös alkolukon poistamisen jälkeen.


Arvauskilpailulupa

Arvauskilpailun järjestäminen vaatii luvan poliisilta.

Arvauskilpailun järjestäminen vaatii luvan poliisilta. Arvauskilpailut ovat tavara-arpajaisia, joissa voittamisen mahdollisuus perustuu arvauskohteesta tehtyyn arvaukseen.


Tavara-arpajaislupa

Tavara-arpajaisten järjestämiseen tarvitaan poliisin lupa.

Tavara-arpajaisten järjestäminen on luvanvaraista. Tavara-arpajaislupaviranomaisia ovat poliisilaitokset ja Poliisihallitus. Poliisilaitos voi myöntää tavara-arpajaisluvan omalle toimialueelleen. Poliisihallitus voi myöntää tavara-arpajaisluvan silloin, kun arpoja on tarkoitus myydä yhden poliisilaitoksen aluetta laajemmalla alueella.

Tavara-arpajaislupaa haetaan toimittamalla poliisille kirjallinen hakemus. Hakemus tulee täyttää huolellisesti ja vaadittavat liitteet ovat pakollisia. (Valtioneuvoston asetus arpajaisista). Toimintaohjeiden laiminlyöminen hidastuttaa hakemuksen käsittelyä. Lupahakemukseen liitetään: - Toimintakertomus tai muu selvitys siitä, että luvan hakija on toiminut tarkoituksensa toteuttamiseksi. Toimintakertomus on ensisijainen liite. Muuta selvitystä voidaan antaa, jos toimintakertomusta ei ole. Selvitä tällöin myös syy tähän. - Ote tavara-arpajaisten toimeenpanoa koskevasta pöytäkirjasta. Tällä tarkoitetaan kokouspöytäkirjanotetta siitä kokouksesta, jossa tavara-arpajaisten järjestämisestä on tehty päätös. - Jäljennös viimeksi hyväksytystä tilinpäätöksestä. Tilinpäätökseen sisältyy myös tilintarkastajan/toiminnantarkastajan lausunto. - Jäljennös yhteisön tai säätiön säännöistä. - Yhdistys-, säätiö- tai kaupparekisteriote / ote julkisoikeudellisen yhdistyksen ylläpitämästä rekisteristä. Ote saa olla enintään kolme kuukautta vanha, laskettuna lupahakemuksen päiväyksestä. Jos tavara-arpajaisten järjestämisessä halutaan käyttää erillistä käytännön toimeenpanijaa, tulee lupahakemukseen liittää myös selvitys siitä, että käytännön toimeenpanijaksi haettava täyttää tehtävään asetettavaa koskevat edellytykset. Selvityksenä annetaan yritysmuodosta riippuen holhousrekisteriote, konkurssi- ja yrityssaneerausrekisteriote ja liiketoimintakieltorekisteriote. Lupaviranomainen voi tarvittaessa pyytää myös muita selvityksiä hakemukseen tai sen liitteisiin liittyen. Lupahakemus liitteineen tulee toimittaa poliisille hyvissä ajoin ennen aiottua tavara-arpajaisten järjestämistä. Lupa voidaan myöntää enintään 12 kuukaudeksi. Lisätietoja tavara-arpajaisten järjestämisestä ja tavara-arpajaisluvan hakemisesta löytyy poliisin verkkosivuilta. Sivuilla löytyy myös tulostettava tavara-arpajaislupahakemuslomake sekä tavara-arpajaistilityslomake. Arpajaislaki, https://www.finlex.fi/fi


Eräitä pelilaitteita ja peliautomaatteja koskeva lupa

Lupa eräiden peliautomaattien ja pelilaitteiden sekä käsinpyöritettävien onnenpyörien pitämiseen haetaan laitteen sijoituspaikan poliisilaitokselta.

Elinkeinonharjoittajana toimiva luonnollinen henkilö, yhteisö tai säätiö voi saada luvan pitää käsinpyöritettäviä onnenpyöriä ja ennen 1.6.1970 hankittuja peliautomaatteja ja pelilaitteita. Näistä onnenpyöristä, peliautomaateista ja pelilaitteista pelaaja voi sitä käyttämällä saada voitoksi tavaraa tai muun rahanarvoisen etuuden taikka tällaisiin vaihdettavissa olevia pelimerkkejä. Voittona ei saa olla rahaan vaihdettavissa olevia etuuksia tai pelimerkkejä. Huvipuistoille ja tivoleille voidaan lisäksi antaa lupa tavaravoittoautomaatteihin sekä muunkinlaisiin peliautomaatteihin ja pelilaitteisiin, joita käyttämällä pelaaja voi saada voittona tavaraa.

Lupaa haetaan laitteen sijoituspaikan poliisilaitokselta. Lupaa voi hakea poliisin verkkosivuilta löytyvällä tulostettavalla lomakkeella. Hakemuksen voi tehdä myös poliisiasemalla tai poliisin palvelupisteessä. Lisätietoja luvan hakemisesta löytyy poliisin verkkosivuilta. Arpajaislaki, https://www.finlex.fi/fi


Tavaravoittoautomaattilupa

Tavaravoittoautomaatin pitäminen on luvanvaraista.

Tavaravoittoautomaatit ovat peliautomaatteja tai pelilaitteita, joista pelaaja voi voittona saada tavaraa. Voitot ovat siis laitteessa sisällä, ja pelaaja saa voittaessaan tavaran suoraan laitteesta.

Tavaravoittoautomaattilupaa haetaan kirjallisesti automaatin sijoituspaikan poliisilaitokselta. Lupahakemukseen liitetään: - Toimintakertomus tai muu selvitys siitä, että luvan hakija on toiminut tarkoituksensa toteuttamiseksi. - Ote tavaravoittoautomaattitoiminnan aloittamista koskevasta pöytäkirjasta. Tällä tarkoitetaan kokouspöytäkirjanotetta siitä kokouksesta, jossa toiminnan aloittamisesta tai jatkamisesta on tehty päätös. - Jäljennös viimeksi hyväksytystä tilinpäätöksestä. Tilinpäätökseen sisältyy myös tilintarkastajan/toiminnantarkastajan lausunto. - Jäljennös yhteisön tai säätiön säännöistä. - Yhdistys-, säätiö- tai kaupparekisteriote / ote julkisoikeudellisen yhdistyksen ylläpitämästä rekisteristä. Ote saa olla enintään kolme kuukautta vanha, laskettuna lupahakemuksen päiväyksestä. - Jäljennös tavaravoittoautomaatissa olevaa rahaliikenteen valvontalaitetta koskevasta hyväksymispäätöksestä tai hyväksymispäätöstä vastaavasta todistuksesta. Hakija voi tehdä tavaravoittoautomaattilupahakemuksen poliisin verkkosivulla löytyvällä tulostettavalla lomakkeella. Hakemuksen voi tehdä myös poliisilaitoksella. Lisätietoja tavaravoittoautomaattiluvasta löytyy poliisin verkkosivuilta.


Aseen esittäminen

Ase esitetään poliisille pääsääntöisesti omistajanvaihdoksen tai luvan muuttamisen yhteydessä. Poliisi voi myös pyytää aseen esittämistä muusta syystä

Ase esitetään viemällä se poliisiasemalle joko poliisilaitoksen ilmoittamina päivinä tai ajanvarauksen perusteella. Esittämisen tarkoituksena on varmistua siitä, että kun ase rekisteröidään uudelle omistajalle tai olemassa olevaan lupaan tehdään muutoksia, rekisteriin päätyy varmasti oikeat tiedot. Esimerkiksi aseen numeroissa on usein virheitä. Poliisi voi myös pyytää aseen esittämistä, jos epäillään, että rekisterissä on virheellistä tietoa.

Poliisilaitos voi edellyttää esittämisajan varaamista ajanvarausjärjestelmässä. On myös mahdollista, että poliisilaitoksilla on ennalta määritellyt aseen esittämisajat, jolloin aseen voi viedä tarkastettavaksi poliisiasemalle ilman ennakkovarausta. Poliisilaitokset ilmoittavat omasta menettelystään verkkosivuillaan. Jos ase halutaan esittää muina kuin ennalta ilmoitettuina aikoina, siitä pitää aina sopia poliisilaitoksen kanssa erikseen. Aseen esittämisen yhteydessä mukana on oltava aseen hankkimiseen tai valmistamiseen oikeuttava lupa (aselupa, johon on liitetty joko hankkimis- tai valmistamisoikeus). Asetarkastaja tarkistaa, että hankittu tai valmistettu ase vastaa lupaa ja kirjaa aseen yksilöintitiedot poliisin järjestelmään. Vasta kun ase on esitetty, sen hallussapitoon oikeuttava lupatodistus voidaan antaa.


Aselupa

Poliisi myöntää ampuma-aseiden ja aseen osien hankkimiseen ja hallussapitoon oikeuttavia lupia.

Poliisi myöntää ampuma-aseiden ja aseen osien hankkimiseen ja hallussapitoon oikeuttavia lupia. Ampuma-aseen ja kaasusumuttimen hankintaan ja hallussapitoon oikeuttava lupa voidaan antaa myös Suomessa rekisteröidylle tai julkista tehtävää hoitavalle yhteisölle ja säätiölle.

Ampuma-aselain mukaiset lupahakemukset joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta saatetaan vireille suullisella hakemuksella, jonka vastaanottava virkailija kirjaa poliisin asetietojärjestelmään. Hakijan on kuitenkin aina esitettävä hakemuksensa perustelut kirjallisesti. Aselupaa haettaessa on oltava mukana: - passi tai henkilökortti (ajokortti ei ole henkilöllisyyttä osoittava asiakirja) - hakemuksen perustelut kirjallisina ja muut hakemuksen perustelemiseen tarvittavat asiakirjat - sotilaspassi, siviilipalvelustodistus, kutsuntatodistus tai todistus palvelusta vapauttamisesta - ampuma-aseen käyttötarkoituksen mukaiset todistukset Aselupaan liitetty hankkimisoikeus on voimassa pääsääntöisesti yhden vuoden, erityisistä syistä enintään kaksi vuotta. Hankittu ampuma-ase tai aseen osa on esitettävä poliisilaitoksella 30 päivän kuluessa ampuma-aseen tai aseen osan hankkimisesta, mutta kuitenkin ennen hankkimisoikeuden voimassaolon päättymistä. Aselupaan liitettävä hallussapito-oikeus voi olla voimassa joko määräajan tai toistaiseksi. Lisätietoja ampuma-aselain mukaisista hakemuksista, kuten rinnakkaisluvista, yhteisöluvista, aseenkäsittelyluvista, kaksoiskappalehakemuksista, yksityisistä tuonti- ja siirtoluvista tai Euroopan ampuma-asepassista löytyy poliisin verkkosivuilta.


Euroopan ampuma-asepassi

Euroopan ampuma-asepassi helpottaa ampumaurheilun harrastajien ja metsästäjien liikkumista aseineen EU-maasta toiseen.

Euroopan ampuma-asepassi helpottaa ampumaurheilun harrastajien ja metsästäjien liikkumista aseineen EU-maasta toiseen. Euroopan ampuma-asepassin myöntää poliisilaitos.

Ampuma-asepassia haetaan suullisella hakemuksella. Euroopan ampuma-asepassia haettaessa on oltava mukana: - hallussapito-oikeuden osoittava lupatodistus (aselupa, hallussapitolupa tai rinnakkaislupa) - 2 valokuvaa - passi tai henkilökortti Ampuma-asepassi on voimassa siihen sisältyvien aselupien voimassaoloajan, kuitenkin enintään viisi vuotta. Ampuma-aselaki, https://www.finlex.fi/fi


Ilmoitus ilotulitusnäytöksestä

Ilotulitusnäytöksiä saa järjestää yritys, jolla on tähän tarvittava TUKESin lupa.

Ilotulitusnäytöksiä saa järjestää vain yritys, jolla on tähän TUKESin lupa ja vaadittava pätevyys. Ammattimaisissa ilotulitusnäytöksissä saa käyttää myös sellaisia ilotulitteita, jotka eivät ole yleisessä myynnissä. Ympäristöviranomaiset voivat asettaa näytöksille melurajoituksia, jotka ovat erilaisia taajamissa ja harvaan asutulla seudulla.

- Ilotulitusnäytöksestä on ilmoitettava paikkakunnan poliisille viimeistään 14 vuorokautta ennen näytöksen järjestämistä. - Ilmoituksesta tulee käydä ilmi näytöksen paikka, tarkka ajankohta ja millaisia ilotulitteita näytöksessä aiotaan käyttää. Ilmoituksesta tulee käydä ilmi myös ilotulitteiden varastointi ja säilytys näyttöpaikalla, suojaetäisyydet ja muut varotoimenpiteet onnettomuuksien ehkäisemiseksi, vastuuhenkilön yhteystiedot sekä näytöksen ampujien henkilötiedot yhteystietoineen. - Ilmoituksen liitteenä tulee olla jäljennös Turvallisuus- ja kemikaaliviraston päätöksestä ilotulitusnäytöksen järjestäjän tekemään ilmoitukseen. Lisätietoja ilotulitusnäytöksen järjestämisestä löytyy poliisin verkkosivuilta. Ilmoituksen ilotulitusnäytöksestä voi tehdä poliisin sähköisessä asiointipalvelussa tai käyttäen poliisin sivuilta löytyvää täytettävää ja tulostettavaa lomaketta.


Räjäytystyöilmoitus

Räjäytystyöstä tulee ilmoittaa poliisille vähintään seitsemän vuorokautta ennen työn aloittamista.

Räjäytystyöstä tulee ilmoittaa poliisille ennen työn aloittamista.

Ilmoituksen räjäytystyöstä voi tehdä poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. Ilmoituksen voi jättää myös poliisiasemalle tai poliisin palvelupisteeseen. Poliisin verkkosivuilla on tulostettava lomake. Lisätietoja räjäytystyöilmoituksen tekemisestä löytyy poliisin verkkosivuilta.


Ulkomaalaisen henkilökortti

Poliisi voi myöntää henkilökortin Suomessa vakinaisesti asuvalle ulkomaalaiselle.

Poliisi voi myöntää henkilökortin Suomessa vakinaisesti asuvalle ulkomaalaiselle, joka on merkitty väestötietojärjestelmään ja jolla on voimassa oleva oleskelulupa tai oleskelukortti tai hänen oleskeluoikeutensa on rekisteröity. Lisäksi hänen henkilöllisyytensä on voitava todeta luotettavasti. Ulkomaalaisen henkilökortti voidaan myöntää enintään viideksi vuodeksi, mutta kuitenkin enintään hakijan oleskeluluvan tai oleskelukortin voimassaoloajaksi. Ulkomaalaiselle myönnettyä henkilökorttia ei voi käyttää matkustusasiakirjana.


Henkilökortti

Henkilökortti on kuvallinen todistus haltijansa henkilöllisyydestä. Henkilökortti kelpaa myös rajoitetusti matkustusasiakirjana.

Henkilökortti on Suomen kansalaiselle ja Suomessa oleskelevalle ulkomaalaiselle henkilöllisyyden osoittamiseksi myönnettävä kuvallinen asiakirja. Suomen kansalaiselle myönnettyä henkilökorttia voidaan käyttää rajoitetusti matkustusasiakirjana passilain nojalla annettujen säännösten mukaisesti. Henkilökortissa on lisäksi sähköisen asioinnin mahdollistava siru. Henkilökorttia haetaan sähköisesti tai henkilökohtaisesti poliisin palvelupisteessä asioimalla. Vain voimassa olevalla henkilökohtaisella henkilökortilla voi matkustaa. Tämä koskee myös lapsia. Vanhentuneella, rikkinäisellä tai turmeltuneella henkilökortilla ei pääse läpi rajatarkastuksesta. Mikäli henkilökorttia on tarkoitus käyttää matkustusasiakirjana, kannattaa matkalle lähtijän hyvissä ajoin tarkistaa henkilökortin voimassaolo ja kohdemaan henkilökorttia koskevat vaatimukset. Henkilökortin toimitusaikaa laskettaessa myös asioinnin vaatima aika tulee ottaa huomioon.

Henkilökorttia on helpointa hakea poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. Hakemuksen voi tehdä myös poliisiasemalla tai poliisin palvelupisteessä. 1. Käy kuvattavana valokuvaamossa, joka lähettää passikuvasi sähköisesti poliisille. 2. Täytä hakemus poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. Liitä hakemukseen kuvatunnus, jonka sait valokuvaamosta. Maksa hakemus verkossa. 3. Sähköinen hakemus riittää joissakin tapauksissa sellaisenaan. Osassa tapauksista pelkkä hakemus ei riitä, vaan hakijan täytyy käydä lisäksi poliisin lupapalvelupisteessä tunnistettavana, ennen kuin hakemus voidaan käsitellä. Järjestelmä kertoo sinulle hakemusta täyttäessäsi, tarvitaanko tunnistuskäynti. Jos käynti tarvitaan, hakemus käsitellään vasta, kun tulet palvelupisteeseen. Vältyt jonottamiselta varaamalla ajan poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. 4. Alle 18-vuotiaalta vaaditaan kaikkien huoltajien kirjallinen suostumus (alaikäisen matkustusoikeudetonta henkilökorttia voi hakea ilman suostumusta) 5. 18- 30-vuotiaalla miehellä on oltava todistus siitä, että asevelvollisuus ei ole esteenä henkilökortin myöntämiselle Valmis henkilökortti toimitetaan suljetussa kirjekuoressa valitsemaasi Matkahuollon tai sen alihankkijan toimipisteeseen. Valmista henkilökorttia noudettaessa on todistettava henkilöllisyys ja esitettävä lähetystunnus. Voit näyttää lähetystunnuksen esimerkiksi puhelimesi näytöltä, noutoilmoituksen tulosteesta tai käsin itse kirjoittamaltasi lapulta. Lisätietoja tavallisen henkilökortin, alaikäisen henkilökortin, väliaikaisen henkilökortin sekä ulkomaalaiselle myönnettävän henkilökortin hakemisesta poliisin verkkosivuilta.


Passihakemus

Passi on Suomen kansalaiselle myönnettävä matkustusasiakirja. Passi on myös todistus haltijansa henkilöllisyydestä.

Matkustusoikeuden osoittamiseksi Suomen kansalaiselle myönnetään hakemuksesta passi, jollei laista muuta johdu. Passia haetaan sähköisesti tai henkilökohtaisesti poliisin palvelupisteessä asioimalla. Vain voimassa olevalla henkilökohtaisella passilla voi matkustaa. Pienikin lapsi tarvitsee oman passin. Vanhentuneella, rikkinäisellä tai turmeltuneella passilla ei pääse läpi rajatarkastuksesta. Alaikäisen hakemuksen voi täyttää verkossa samalla tavalla kuin täysi-ikäisenkin, mutta hänen on useimmissa tapauksissa käytävä poliisin lupapalvelupisteessä tunnistettavana. Passin voi saada lisämaksusta nopeutetusti, mikäli pika- tai express-toimituksen valtakunnallisessa päiväkiintiössä on tilaa. Matkalle lähtijän kannattaa hyvissä ajoin tarkistaa passin voimassaolo ja tarkistaa kohdemaan passia koskevat vaatimukset. Passin toimitusaikaa laskettaessa myös asioinnin vaatima aika tulee ottaa huomioon.

Ohje: Tavallista passia on helpointa hakea poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. Hakemuksen voi tehdä myös poliisiasemalla tai poliisin palvelupisteessä. 1. Käy kuvattavana valokuvaamossa, joka lähettää passikuvasi sähköisesti poliisille. 2. Täytä hakemus poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. Liitä hakemukseen kuvatunnus, jonka sait valokuvaamosta. Maksa hakemus verkossa. 3. Sähköinen hakemus riittää joissakin tapauksissa sellaisenaan. Osassa tapauksista pelkkä hakemus ei riitä, vaan hakijan täytyy käydä lisäksi poliisin lupapalvelupisteessä tunnistettavana, ennen kuin hakemus voidaan käsitellä. Järjestelmä kertoo sinulle hakemusta täyttäessäsi, tarvitaanko tunnistuskäynti. Jos käynti tarvitaan, hakemus käsitellään vasta, kun tulet palvelupisteeseen. Vältyt jonottamiselta varaamalla ajan poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. 4. Alle 18-vuotiaalta vaaditaan kaikkien huoltajien kirjallinen suostumus. 5. 18-30 -vuotiaalla miehellä pitää olla todistus siitä, että asevelvollisuus ei ole passin myöntämisen esteenä Valmis passi toimitetaan suljetussa kirjekuoressa valitsemaasi Matkahuollon tai sen alihankkijan toimipisteeseen. Valmista passia noutaessasi sinun on todistettava henkilöllisyytesi ja esitettävä lähetystunnus. Voit näyttää lähetystunnuksen esimerkiksi puhelimesi näytöltä, noutoilmoituksen tulosteesta tai käsin itse kirjoittamaltasi lapulta. Lisätietoja tavallisen passin, alaikäisen passin, pika- ja express-passin, väliaikaisen passin ja merimiespassin hakemisesta poliisin verkkosivuilta. Poliisin verkkosivuilla löytyy tarkempia tietoja myös ns. kaksoispassista sekä Suomen sotiin osallistuneiden passista.


Turvatarkastajaksi hyväksyminen

Poliisin hyväksymät ja tehtävään koulutetut henkilöt voivat suorittaa turvatarkastuksia.

Poliisin hyväksymiä ja turvatarkastuskoulutuksen suorittaneita turvatarkastajia voi olla poliisilaitoksissa ja muissa poliisin toimitiloissa, Rajavartiolaitoksen toimitiloissa tai alueella, tuomioistuimissa, satamissa tai Maahanmuuttoviraston tiloissa. Edellä mainituissa toimitiloissa ja alueilla voidaan järjestää turvatarkastuksia turvallisuudesta huolehtimiseksi, järjestyksen turvaamiseksi ja omaisuuden suojelemiseksi. Turvatarkastajaksi hyväksyminen on voimassa toistaiseksi, mutta kuitenkin enintään niin pitkäksi ajaksi kuin hyväksytty toimii ilmoitetussa turvatarkastustehtävässä. Edellä tarkoitetut turvatarkastajat eivät ole oikeutettuja suorittamaan tarkastuksia kotirauhan piiriin kuuluvissa tiloissa.

Turvatarkastajaksi hyväksymistä voi hakea turvatarkastuksen suorittamispaikan sijaintipaikkakunnan poliisilta henkilö itse, työnantaja tai turvatarkastuspaikan haltija tai omistaja. Hakemukseen tulee liittää turvatarkastuspaikasta riippuen hyväksyttäväksi esitettävien henkilöiden koulutustietoja ja muita turvatarkastustehtävään liittyviä selvityksiä. Poliisilaitos harkitsee tapauskohtaisesti selvitystarpeet. Lisätietoja turvatarkastajaksi hyväksymisestä ja turvatarkastajaksi hyväksymisen muuttamisesta saat poliisin verkkosivuilta.


Järjestyksenvalvojan asettaminen

Järjestyksenvalvojien asettamiseen poliisin tai rajavartiolaitoksen avuksi tarvitaan lupa.

Jos järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäminen ei muulla tavalla ole tarkoituksenmukaista sekä järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäminen sitä perustellusta syystä edellyttää, alueen tai paikan tai kulkuneuvon lähtöpaikan poliisilaitos voi lisäksi antaa luvan asettaa järjestyksenvalvojia poliisin tai rajavartiolaitoksen avuksi: - terveyden- tai sosiaalihuollon toimipisteeseen koulukoteja tai lastensuojelulaitoksia lukuun ottamatta terveyden- tai sosiaalihuollon toimipisteen haltijan hakemuksesta; - Kansaneläkelaitoksen toimipisteeseen Kansaneläkelaitoksen hakemuksesta; - työ- ja elinkeinotoimistoon työ- ja elinkeinotoimiston hakemuksesta; - kauppakeskukseen kauppakeskuksen haltijan hakemuksesta; - liikenneasemalle liikenneaseman haltijan hakemuksesta; - satamaan sataman haltijan hakemuksesta; - lentopaikkaan lentopaikan haltijan hakemuksesta; - joukkoliikenteen kulkuneuvoon kulkuneuvon haltijan hakemuksesta; tai - kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta annetussa laissa (746/2011) tarkoitettuun vastaanotto- ja järjestelykeskukseen keskuksen haltijan tai Maahanmuuttoviraston hakemuksesta

Poliisin verkkosivulla on tulostettava lomake. Hakemuksen voi jättää myös poliisiasemalle tai poliisin palvelupisteeseen. Lupa asettaa järjestyksenvalvojia on voimassa enintään viisi vuotta. Lisätietoja järjestyksenvalvojien asettamisesta ja asettamisen muuttamisesta löytyy poliisin verkkosivuilta.


Vartijaksi hyväksyminen

Voimassaoleva vartijakortti vaaditaan henkilöltä, joka suorittaa vartioimistehtäviä.

Vartijalla tarkoitetaan henkilöä, joka turvallisuusalan elinkeinoluvan haltijan palveluksessa suorittaa vartioimistehtäviä. Vartijakorttia hakevan henkilön ei kuitenkaan tarvitse olla turvallisuusalan elinkeinoluvan haltijan palveluksessa, vaan edellytysten täyttyessä hyväksyminen on myönnettävä kaikille hakijoille. Vartioimistehtäviä ovat esimerkiksi omaisuuden vartiointi, henkilön koskemattomuuden suojaaminen, vartioimiskohteeseen tai toimeksiantajaan kohdistuneiden rikosten paljastaminen, henkivartijatehtävät, arvokuljetustehtävät sekä vartioimisliikkeen ylläpitämässä hälytyskeskuksessa suoritetut hälytyskeskustehtävät. Vartijaksi hyväksymisen myöntää poliisilaitos.

Hakija voi tehdä hakemuksen poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. Hakijan tulee kuitenkin saapua henkilökohtaisesti poliisilaitokselle, jos se on erityisestä syystä tarpeen. Hakemuksen voi tehdä myös henkilökohtaisesti poliisiasemalla tai poliisin palvelupisteessä. Hakemukseen on liitettävä: - selvitys (todistuskopio) vartijan peruskoulutuksen hyväksytystä suorittamisesta (vähintään 120 oppituntia - vähintään 40 oppitunnin pituinen väliaikaisen vartijan koulutus on osa vartijan koulutusta) - selvitys (todistuskopio) voimankäyttövälineiden käyttäjäkoulutusten ja tehtävissä mukana pidettävän koiran tottelevaisuustarkastuksen hyväksytystä suorittamisesta (mikäli suoritettu ensimmäistä hyväksymistä haettaessa; muutoin kaksoiskappalehakemukseen) - passilain säännöksissä säädetyt vaatimukset täyttävä valokuva hakijasta Lisätietoja vartijaksi hyväksymisestä, vartijaksi hyväksymisen muuttamisesta, vartijakortin kaksoiskappaleen hankkimisesta sekä koulutusten vastaavuuksista ja hyväksilukemisista löytyy poliisin verkkosivuilta.


Väliaikaiseksi vartijaksi hyväksyminen

Väliaikainen vartijakortti vaaditaan henkilöltä, joka toimii vartiointitehtävissä enintään neljän kuukauden ajan.

Väliaikaisella vartijalla tarkoitetaan henkilöä, joka suorittaa vartiointitehtäviä enintään neljän kuukauden ajan. Vartioimistehtäviä ovat esimerkiksi omaisuuden vartiointi, henkilön koskemattomuuden suojaaminen, vartioimiskohteeseen tai toimeksiantajaan kohdistuneiden rikosten paljastaminen, henkivartijatehtävät, arvokuljetustehtävät sekä vartioimisliikkeen ylläpitämässä hälytyskeskuksessa suoritetut hälytyskeskustehtävät. Väliaikaiseksi vartijaksi hyväksymisen myöntää poliisilaitos. Väliaikaiseksi vartijaksi hyväksymisaika on kertaluonteinen eikä sitä sidota kalenterivuoteen. Mikäli vartija jatkaa neljän kuukauden jälkeen toimintaansa, hänen on suoritettava vartijaksi hyväksyminen edellytyksenä oleva koulutus.

Hakija voi tehdä hakemuksen poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. Hakijan tulee kuitenkin saapua henkilökohtaisesti poliisilaitokselle, jos se on erityisestä syystä tarpeen. Hakemuksen voi tehdä myös henkilökohtaisesti poliisiasemalla tai poliisin palvelupisteessä. Hakemukseen on liitettävä: - selvitys (todistuskopio) väliaikaisen vartijan koulutuksen hyväksytystä suorittamisesta (vähintään 40 oppituntia sisäministeriön vahvistama väliaikaisen vartijan koulutus - Vartijan työn perusteet (vähintään 40 oppituntia) - katsotaan edellä mainituksi koulutukseksi) - passilain säännöksissä säädetyt vaatimukset täyttävä valokuva hakijasta Poliisilaitos voi vaatia hakijaa esittämään muitakin hyväksymisen edellytyksiä koskevia selvityksiä. Lisätietoja väliaikaiseksi vartijaksi hyväksymisestä on poliisin verkkosivuilla.


Turvasuojaajaksi hyväksyminen

Voimassaoleva turvasuojaajakortti vaaditaan henkilöltä, joka ansiotarkoituksessa suorittaa turvasuojaustehtäviä.

Turvasuojaajalla tarkoitetaan turvallisuusalan elinkeinoluvan haltijan tai turvasuojaustoiminnan harjoittajan palveluksessa olevaa henkilöä, joka suorittaa hyväksymistä edellyttäviä turvasuojaustehtäviä. Tällaisia tehtäviä ovat rakenteellisen suojauksen tai sähköisten valvontajärjestelmien suunnitteleminen, asentaminen, korjaaminen tai muuttaminen sekä muiden turvallisuusjärjestelyjen suunnitteleminen. Turvasuojaustoiminta on ansiotarkoituksessa suoritettavaa, toimeksiantosopimukseen perustuvaa turvasuojaustehtävien hoitamista. Turvasuojaajaksi hyväksymisen myöntää poliisilaitos.

Hakija voi tehdä hakemuksen poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. Hakijan tulee kuitenkin saapua henkilökohtaisesti poliisilaitokselle, jos se on erityisestä syystä tarpeen. Hakemuksen voi tehdä myös henkilökohtaisesti poliisiasemalla tai poliisin palvelupisteessä. Hakemukseen on liitettävä: - selvitys turvasuojaustehtävien hoitamisesta - selvitys siitä, toimiiko hakija työsuhteessa olevana työntekijänä vai itsenäisenä ammatinharjoittajana - selvitys hakijan työnantajasta, jos hakija toimii työsuhteessa olevana työntekijänä - työnantajan nimi ja y-tunnus - passilain 6 §:n 5 momentin nojalla annetuissa säännöksissä säädetyt vaatimukset täyttävä valokuva hakijasta Turvasuojaajaksi hyväksyminen on voimassa viisi vuotta. Laki yksityisistä turvallisuuspalveluista, https://www.finlex.fi/fi Lisätietoja turvasuojaajaksi hyväksymisestä, turvasuojaajaksi hyväksymisen muuttamisesta tai turvasuojaajakortin kaksoiskappaleen hankkimisesta poliisin verkkosivuilta.


Yleisötilaisuusasiat

Yleisötilaisuuden järjestämisestä on tehtävä kirjallinen ilmoitus järjestämispaikan poliisille.

Yleisötilaisuuksista säädetään kokoontumislaissa (530/1999). Yleisötilaisuudella tarkoitetaan yleisölle avoimia huvitilaisuuksia, kilpailuja, näytöksiä ja muita niihin rinnastettavia tilaisuuksia, jotka eivät ole yleisiä kokouksia eli ns. mielenosoituksia. Yleistäen voidaan sanoa, että kyseessä on yleisötilaisuus silloin, kun tilaisuuteen osallistuminen ei edellytä nimenomaista kutsua tai kuulumista johonkin tiettyyn yhteisöön. Yleisötilaisuuden saa järjestää täysivaltainen henkilö, yhteisö ja säätiö. Vajaavaltainen saa järjestää yleisötilaisuuden yhdessä täysivaltaisen henkilön kanssa.

Yleisötilaisuusilmoituksen voi tehdä poliisin sähköisessä asiointipalvelussa tai poliisin verkkosivuilta löytyvällä tulostettavalla lomakkeella, joka toimitetaan poliisilaitokselle. Ilmoituksen voi tehdä myös poliisiasemalla. Lisätietoja yleisötilaisuusilmoituksen tekemisestä on poliisin verkkosivuilla.


Yleinen kokous

Ulkona yleisellä paikalla järjestettävästä yleisestä kokouksesta on tehtävä ilmoitus kokouspaikan poliisille vähintään 24 tuntia aikaisemmin.

Kokoontumislaissa yleisellä kokouksella tarkoitetaan mielenosoitusta tai muuta kokoontumisvapauden käyttämiseksi järjestettyä tilaisuutta, johon muutkin kuin nimenomaisesti kutsutut voivat osallistua tai jota he voivat seurata. Yleisenä kokouksena ei kuitenkaan pidetä sellaista mielenosoitusta, joka on tarkoitettu ainoastaan yksittäisten henkilöiden mielipiteen ilmaisemista varten.

Ulkona yleisellä paikalla järjestettävästä yleisestä kokouksesta on tehtävä suullisesti tai kirjallisesti ilmoitus kokouspaikan poliisille vähintään 24 tuntia ennen kokouksen alkamista. Ilmoituksen yleisestä kokouksesta voi tehdä poliisin sähköisessä asiointipalvelussa tai poliisin palvelupisteessä. Poliisin verkkosivuilta löytyy tulostettava lomake ilmoituksen tekemiseen. Yleisestä kokouksesta ilmoitettaessa on oltava mukana yleisellä paikalla järjestettävää mielenosoitusta koskeva ilmoitus täytettynä. Tulee tehdä vähintään 24 tuntia ennen kokouksen alkamista. Voimassa ilmoituksessa mainitun yleisen kokouksen keston ajan. Kokoontumislaki, https://www.finlex.fi/fi