- Poliisi
- fi
- Ajankohtaista
- Uutinen
Aselupia voi hakea tästä päivästä lähtien sähköisesti
Maaliskuun alusta lähtien yksityiset henkilöt voivat tehdä aselupahakemuksia sekä aseasioihin liittyviä ilmoituksia poliisin sähköisen asioinnin kautta. Ampuma-aselain muutoksen ansiosta poliisi voi tarjota kansalaisille lisää aseisiin liittyviä sähköisen asioinnin palveluja.
Sähköisesti on 1.3.2024 lähtien mahdollista tehdä
- aseisiin, kaasusumuttimiin ja ampumatarvikkeisiin liittyviä lupahakemuksia
- rinnakkaislupahakemus
sekä ilmoittaa
- aseluvalla hankitun aseen ja sen osan yksilöintitietoja
- aseen osan, tehokkaan ilma-aseen tai deaktivoidun aseen hankkimisesta
- aseen tai sen osan tai tehokkaan ilma-aseen lainaamisesta, tilapäisestä säilyttämisestä ja palauttamisesta.
Sähköinen asiointi on useimmissa tapauksissa riittävä. Yleensä käyntiasiointi on tarpeen vain poliisin erillisestä kutsusta.
- Aselupahakemusten sähköisen asioinnin käyttöönotto on merkittävä asia sekä poliisille että luvanhakijoille. On myös erityisen hienoa, että saamme uudet palvelut käyttöön juuri sähköisen asioinnin juhlavuonna. Tämän vuoden joulukuussa tulee kuluneeksi 10 vuotta siitä, kun passien sähköinen asiointi otettiin käyttöön. Nyt kun aseluvat on saatu sähköistettyä, kaikki poliisin isojen luparyhmien hakemusasiat on viety sähköiseen asiointiin, toteaa lupahallintopäällikkö Hanna Piipponen.
Sähköisillä palveluilla edistetään aseturvallisuutta
Asealan elinkeinonharjoittajille sähköinen asiointi poliisin kanssa on ollut tähänkin asti mahdollista. 1.3.2024 heille avattiin uusi Asealan elinkeinolupaan ja luvanhaltijaan liittyvät muutokset -palvelu.
Sähköisen asioinnin avulla helpotetaan lupa-asiointia ja edistetään aseturvallisuutta. Tarjoamalla sähköisiä aseasioiden palveluja poliisi saa nopeammin tietoja aseiden sijainnista, luvanhaltijoista ja luvista.