Murupolku
Navigointivalikko
Mitä on markkinointi?
Mitä on rahapelien markkinointi?
Rahapelien markkinoinnin määritelmä on laaja. Se sisältää kaikki markkinoinnilliset toimet, joilla pyritään lisäämään rahapelien kysyntää tai rahapelin toimeenpanijan näkyvyyttä ja vaikuttamaan mielikuvaan toimijasta.
Markkinointia on perinteisissä mediakanavissa toteutettu mainonta kuten radiomainonta, tv-mainonta, ulkomainonta tai suoramainonta kuin myös internetissä, sähköpostiviesteillä sekä sosiaalisessa mediassa toteutettu mainonta. Markkinointi ei siis rajaudu tiettyyn markkinointitapaan, -välineeseen tai -kanavaan.
Markkinointia voivat olla myös:
- erilaisten mainosesineiden ja -lehtisten jakaminen
- hinnastojen ja muiden tuotetietojen antaminen
- artikkelin muotoon kirjoitetun tekstin julkaiseminen
- markkinointiarpajaiset
- tuote-esitteet ja -näytteet
- erilaiset alennukset tai pelaamiseen suoraan liittyvät etuudet kuten bonustarjoukset ja ilmaispelit.
Lisätietoa markkinoinnin määritelmästä
Rahapelejä voidaan markkinoida myös epäsuoran mainonnan keinoin. Esimerkiksi rahapeliyhtiön tai rahapelin tunnuksen käyttäminen muun tuotteen mainonnassa voi olla epäsuoraa mainontaa. Markkinoinnin tarkoituksena on yleensä rahapelien tai rahapeliyhtiön kaupallinen edistäminen tavalla, jolla pyritään vaikuttamaan kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja mielikuvaan tuotteesta tai sen myyjästä.
Myös pelin kutsumanimi, kuva tai tunnistettavissa oleva tunnusmusiikki voivat välittää mielikuvia rahapelistä tai rahapeliyhtiöstä. Tunnuksen käyttäminen muun tuotteen yhteydessä katsotaan markkinoinniksi, vaikka tuotteella ja rahapeliyhteisöllä tai rahapelillä ei olisi luontevaa yhteyttä keskenään.
Joidenkin rahapelien tuotenimet tarkoittavat myös pelin yleiskielistä nimitystä. Tällaisia ovat muun muassa lotto, keno, pokeri ja useat pöytäpelit. Jos pelin nimeä tai pelityyppiä koskevaa nimitystä käytetään muussa kuin markkinointiviestinnässä, ei kyseessä yleensä ole rahapelien markkinointi.
Mainosten ja epäsuoran mainonnan lisäksi myös muunlainen mielikuvien luomiseen perustuva viestintä voidaan katsoa markkinoinniksi. Kaupallinen viestintä kuuluu perustuslaissa turvatun sananvapauden piiriin, mutta siihen voidaan asettaa tiukempia rajoituksia kuin sananvapauden ydinalueella olisi mahdollista.
Arpajaislain markkinoinnin määritelmä
Arpajaislain markkinoinnin määritelmä sisältää kolme pääelementtiä
Arpajaislain määritelmän mukaan rahapelien markkinointia ovat
- mainonta
- epäsuora mainonta
- muu myynninedistämistoiminta.