Murupolku
Navigointivalikko
Mitä on markkinointi?
Mitä on rahapelien markkinointi?
Rahapelien markkinoinnin määritelmä on laaja. Se sisältää kaikki markkinoinnilliset toimet, joilla pyritään lisäämään rahapelien kysyntää tai rahapelin toimeenpanijan näkyvyyttä ja vaikuttamaan mielikuvaan toimijasta.
Markkinointia on perinteisissä mediakanavissa toteutettu mainonta kuten radiomainonta, tv-mainonta, ulkomainonta tai suoramainonta kuin myös internetissä, sähköpostiviesteillä sekä sosiaalisessa mediassa toteutettu mainonta. Markkinointi ei siis rajaudu tiettyyn markkinointitapaan, -välineeseen tai -kanavaan.
Markkinointia voivat olla myös:
- erilaisten mainosesineiden ja -lehtisten jakaminen
- hinnastojen ja muiden tuotetietojen antaminen
- artikkelin muotoon kirjoitetun tekstin julkaiseminen
- markkinointiarpajaiset
- tuote-esitteet ja -näytteet
- erilaiset alennukset tai pelaamiseen suoraan liittyvät etuudet kuten bonustarjoukset ja ilmaispelit.
Lisätietoa markkinoinnin määritelmästä
Rahapelejä voidaan markkinoida myös epäsuoran mainonnan keinoin. Esimerkiksi rahapeliyhtiön tai rahapelin tunnuksen käyttäminen muun tuotteen mainonnassa voi olla epäsuoraa mainontaa. Markkinoinnin tarkoituksena on yleensä rahapelien tai rahapeliyhtiön kaupallinen edistäminen tavalla, jolla pyritään vaikuttamaan kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja mielikuvaan tuotteesta tai sen myyjästä.
Myös pelin kutsumanimi, kuva tai tunnistettavissa oleva tunnusmusiikki voivat välittää mielikuvia rahapelistä tai rahapeliyhtiöstä. Tunnuksen käyttäminen muun tuotteen yhteydessä katsotaan markkinoinniksi, vaikka tuotteella ja rahapeliyhteisöllä tai rahapelillä ei olisi luontevaa yhteyttä keskenään.
Joidenkin rahapelien tuotenimet tarkoittavat myös pelin yleiskielistä nimitystä. Tällaisia ovat muun muassa lotto, keno, pokeri ja useat pöytäpelit. Jos pelin nimeä tai pelityyppiä koskevaa nimitystä käytetään muussa kuin markkinointiviestinnässä, ei kyseessä yleensä ole rahapelien markkinointi.
Mainosten ja epäsuoran mainonnan lisäksi myös muunlainen mielikuvien luomiseen perustuva viestintä voidaan katsoa markkinoinniksi. Kaupallinen viestintä kuuluu perustuslaissa turvatun sananvapauden piiriin, mutta siihen voidaan asettaa tiukempia rajoituksia kuin sananvapauden ydinalueella olisi mahdollista.
UKK Mitä on markkinointi
Lainvastaisesta rahapelien markkinoinnista voi seurata Poliisihallituksen asettama kieltopäätös ja uhkasakko tai seuraamusmaksu. Lainvastainen rahapelien markkinointi voi myös täyttää rahapelirikoksen tunnusmerkistön ja johtaa sakkorangaistukseen tai enintään kahden vuoden vankeustuomioon.
Poliisihallitus voi kieltää arpajaislain vastainen rahapelien toimeenpanon ja markkinoinnin. Kiellon tarkoituksena on estää lainvastaisen markkinoinnin jatkuminen. Kielto voidaan kohdistaa rahapeliyhtiöön tai rahapelejä myyvään tai markkinoivaan elinkeinonharjoittajaan tai yhteisöön.
Poliisihallitus voi päätöksellään kieltää rahapelien markkinoinnin eli antaa kieltopäätöksen. Kieltopäätöksen tueksi Poliisihallitus voi asettaa uhkasakon.
Poliisihallitus voi kohdistaa kiellon toimijaan, joka lainvastaisesti välittää rahapeleihin liittyviä osallistumisilmoituksia tai -maksuja, lainvastaisesti luovuttaa tilan raha-automaattien käyttöä varten tai markkinoi rahapelejä lainvastaisesti. Kielto voidaan kohdistaa myös sellaiseen luonnolliseen henkilöön, joka lainvastaisesti markkinoi rahapelejä tai pyrkii edistämään niihin osallistumista.
Uhkasakon suuruudelle ei ole euromääräistä kattoa, eikä minimiä. Poliisihallitus arvioi tapauskohtaisesti uhkasakon suuruuden.
Poliisihallitus voi esittää markkinaoikeudelle seuraamusmaksun määräämistä sellaiselle toimijalle, joka tahallaan rikkoo arpajaislain mukaista markkinointikieltoa.
Rahapelin toimeenpanijalle tai elinkeinonharjoittajalle määrättävä seuraamusmaksu saa olla enintään neljä prosenttia kyseisen rikkomuksen päättymistä edeltäneen vuoden liikevaihdosta, kuitenkin enintään viisi miljoonaa euroa. Seuraamusmaksun on oltava vähintään 10 000 euroa.
Luonnolliselle henkilölle määrättävä seuraamusmaksu saa olla enintään neljä prosenttia vahvistetun verotuksen mukaisista tuloista, kuitenkin enintään 40 000 euroa ja vähintään 500 euroa.
Arpajaislain markkinoinnin määritelmä
Arpajaislain markkinoinnin määritelmä sisältää kolme pääelementtiä
Arpajaislain määritelmän mukaan rahapelien markkinointia ovat
- mainonta
- epäsuora mainonta
- muu myynninedistämistoiminta.