Mitä on markkinointi - SV

Vad är marknadsföring av penningspel?

Definitionen av marknadsföring av penningspel är bred. Den omfattar alla marknadsföringsåtgärder som syftar till att öka efterfrågan på penningspel eller öka synligheten för spelarrangören och påverka uppfattningen om aktören.

Marknadsföring inkluderar traditionell reklam i medier som radio, TV, utomhusreklam och direktreklam samt reklam på internet, via e-post och sociala medier. Marknadsföring begränsas alltså inte till en viss metod, ett visst medel eller en viss kanal.

Marknadsföring kan också vara:

  • att dela ut olika slags reklamföremål och reklamblad
  • att ge prislistor och annan produktinformation
  • att publicera en text skriven i artikelform
  • marknadsföringslotterier
  • produktbroschyrer och -prov
  • olika slags rabatter eller förmåner som ansluter sig direkt till spelande, som bonuserbjudanden och gratisspel.

Mer information om definitionen av marknadsföring

Penningspel kan också marknadsföras genom indirekt reklam. Till exempel kan användning av ett spelbolags eller ett spels logotyp i reklam för en annan produkt vara indirekt reklam. Syftet med marknadsföringen är vanligtvis att kommersiellt främja penningspel eller spelbolag genom att påverka konsumenternas köpbeteende och uppfattning om produkten eller dess försäljare.

Även spelets namn, symbol eller igenkännbara signaturmelodi kan förmedla uppfattningar om penningspelet eller spelbolaget. Användning av logotypen i samband med en annan produkt betraktas som marknadsföring, även om produkten och spelbolaget eller spelet inte har en naturlig koppling till varandra.

Vissa spelnamn är också allmänna benämningar för spelet, såsom lotto, keno, poker och flera bordsspel. Om spelets namn eller namnet på speltypen används i annat än marknadsföringskommunikation, anses det normalt inte vara marknadsföring av penningspel.
Förutom reklam och indirekt reklam kan även annan kommunikation som skapar uppfattningar och föreställningar anses vara marknadsföring. Kommersiell kommunikation faller inom ramen för yttrandefriheten som skyddas av grundlagen, men den kan vara föremål för strängare begränsningar än vad som är möjligt inom yttrandefrihetens kärnområde. 
 

Arpajaislain markkinoinnin määritelmä - SV

Definitionen av marknadsföring i lotterilagen

Definitionen av marknadsföring i lotterilagen omfattar tre huvudelement:

  • reklam
  • indirekt reklam
  • annan säljfrämjande verksamhet.