Länkstig
Kuka saa markkinoida? - SV
Vem får marknadsföra?
På fastlandet är det endast Veikkaus Ab som får erbjuda penningspel. Veikkaus Ab får marknadsföra sig själv och sina spel, så länge det inte främjar spelande som orsakar ekonomiska, sociala och hälsomässiga problem. Dessutom ska marknadsföringen sträva efter att styra efterfrågan till lagligt penningspel.
Marknadsföringskommunikationen måste vara tydligt identifierbar som marknadsföring och det måste klart framgå att den genomförs av Veikkaus Ab. Till exempel har mataffärer, kiosker eller restauranger ingen självständig rätt att marknadsföra penningspel, även om de har ett ombudsavtal med Veikkaus Ab. Marknadsföring av penningspel är också föremål för andra begränsningar för att minska skadeverkningarna av spel.
Polisstyrelsens uppgift är att övervaka att Veikkaus Ab:s marknadsföring följer lotterilagen och konsumentskyddslagen. Om marknadsföringen av penningspel strider mot lotterilagen, har Polisstyrelsen befogenhet att förbjuda den. För att förstärka förbudet kan Polisstyrelsen förelägga vite. En påföljdsavgift kan också påföras för marknadsföring som strider mot lotterilagen.
En central del av övervakningen av marknadsföring av penningspel är Polisstyrelsens riktlinjer för marknadsföring av penningspel (2015). Riktlinjerna samlar relevant information om regler och tolkningar av marknadsföring av penningspel för spelbolag och andra aktörer. Dessa samlade tolkningar hjälper särskilt Veikkaus Ab och dess marknadsföringspartner att agera lagligt.
Begränsningar i Veikkaus Ab:s marknadsföring
- marknadsföringen får inte riktas till minderåriga
- att avstå från spel eller spela måttligt får inte framställas negativt
- marknadsföringen får inte glorifiera spelande
- marknadsföring får inte framställa penningspel som en lösning på problem
- spelande får inte beskrivas positivt
- spelande får inte normaliseras
- möjligheten till vinst får inte betonas för mycket
- okunskap om penningspel får inte utnyttjas
- bonusar får inte erbjudas
- ett annat penningspel får inte erbjudas under val, köp eller inlösen av spel
- andra slumpmässiga förmåner får inte erbjudas i samband med penningspel, och det är inte tillåtet att uppmana till att finansiera allmännyttig verksamhet genom att spela
- marknadsföring får inte riktas till personer för vilka allt spelande har spärrats, och sådana personer får inte marknadsföras spel som de har spärrat.
- i all marknadsföring från Veikkaus Ab ska information om den tillåtna åldersgränsen för penningspel samt var man kan få information om verktyg för att hantera spelandet och tjänster som erbjuder hjälp vid spelproblem vara synlig.
Veikkaus Ab får inte marknadsföra kasinospel, nätlotter, elektroniskt genomförda vadslagningar (t.ex. eBingo) och spelautomater annat än på deras spelplatser, såsom kasinon, spelhallar och webbtjänster som kräver inloggning. Annanstans får man för dessa spel bara ge information om spelplatserna.