Länkstig
Kuka saa markkinoida? - SV
Vem får marknadsföra?
På fastlandet är det endast Veikkaus Ab som får erbjuda penningspel. Veikkaus Ab får marknadsföra sig själv och sina spel, så länge det inte främjar spelande som orsakar ekonomiska, sociala och hälsomässiga problem. Dessutom ska marknadsföringen sträva efter att styra efterfrågan till lagligt penningspel.
Marknadsföringskommunikationen måste vara tydligt identifierbar som marknadsföring och det måste klart framgå att den genomförs av Veikkaus Ab. Till exempel har mataffärer, kiosker eller restauranger ingen självständig rätt att marknadsföra penningspel, även om de har ett ombudsavtal med Veikkaus Ab. Marknadsföring av penningspel är också föremål för andra begränsningar för att minska skadeverkningarna av spel.
Polisstyrelsens uppgift är att övervaka att Veikkaus Ab:s marknadsföring följer lotterilagen och konsumentskyddslagen. Om marknadsföringen av penningspel strider mot lotterilagen, har Polisstyrelsen befogenhet att förbjuda den. För att förstärka förbudet kan Polisstyrelsen förelägga vite. En påföljdsavgift kan också påföras för marknadsföring som strider mot lotterilagen.
En central del av övervakningen av marknadsföring av penningspel är Polisstyrelsens riktlinjer för marknadsföring av penningspel (2015). Riktlinjerna samlar relevant information om regler och tolkningar av marknadsföring av penningspel för spelbolag och andra aktörer. Dessa samlade tolkningar hjälper särskilt Veikkaus Ab och dess marknadsföringspartner att agera lagligt.
Begränsningar i Veikkaus Ab:s marknadsföring
- marknadsföringen får inte riktas till minderåriga
- att avstå från spel eller spela måttligt får inte framställas negativt
- marknadsföringen får inte glorifiera spelande
- marknadsföring får inte framställa penningspel som en lösning på problem
- spelande får inte beskrivas positivt
- spelande får inte normaliseras
- möjligheten till vinst får inte betonas för mycket
- okunskap om penningspel får inte utnyttjas
- bonusar får inte erbjudas
- ett annat penningspel får inte erbjudas under val, köp eller inlösen av spel
- andra slumpmässiga förmåner får inte erbjudas i samband med penningspel, och det är inte tillåtet att uppmana till att finansiera allmännyttig verksamhet genom att spela
- marknadsföring får inte riktas till personer för vilka allt spelande har spärrats, och sådana personer får inte marknadsföras spel som de har spärrat.
- i all marknadsföring från Veikkaus Ab ska information om den tillåtna åldersgränsen för penningspel samt var man kan få information om verktyg för att hantera spelandet och tjänster som erbjuder hjälp vid spelproblem vara synlig.
Veikkaus Ab får inte marknadsföra kasinospel, nätlotter, elektroniskt genomförda vadslagningar (t.ex. eBingo) och spelautomater annat än på deras spelplatser, såsom kasinon, spelhallar och webbtjänster som kräver inloggning. Annanstans får man för dessa spel bara ge information om spelplatserna.
UKK Kuka saa markkinointi - sve
Veikkaus får marknadsföra andra spel än kasinospel, webblotter, tippningsspel som anordnas digitalt och spel i penningautomater. Ovan nämnda spel får dock marknadsföras på spelplatserna, alltså på kasinon, i spelsalar och på webbtjänsten. På andra platser får bara information om spelplatsen ges för sådana spel.
Spelplatserna får inte marknadsföras, men det är tillåtet att till exempel berätta var de finns. Informationen om spelplats får inte innehålla upplevelserelaterade element, utan den ska var måttlig sett till utseende och ljud.
Veikkaus marknadsföring får inte
- förhärliga penningspelade
- framställa penningspel som en lösning på problem
- beskriva spelande på ett positivt sätt eller vardagliggöra spelande
- överbetona möjligheterna till vinst
- utnyttja okunnighet i anslutning till penningspelande
- erbjuda bonusar
- erbjuda ett annat penningspel i samband med val av spel, köp eller lyftande av vinst
- utlova annan slumpartad förmån i samband med ett penningspel eller uppmana till att finansiera allmännyttig verksamhet genom spelande.
Veikkaus får inte marknadsföra till minderåriga eller använda minderåriga i sin marknadsföring. Marknadsföringen får inte riktas till en person som har en spelspärr som gäller allt spelande. Det är också förbjudet att rikta marknadsföring för ett spel till en person som har spärrat det spelet.
All Veikkaus marknadsföring måste innehålla synlig information om den tillåtna åldersgränsen för penningspelande. Dessutom måste Veikkaus tillhandahålla information om verktyg för att kontrollera spelandet och om aktörer som erbjuder hjälp för spelproblem. Informationen finns på Veikkaus webbplats Pelaa maltilla (på finska).
Ja. Marknadsföring är reklam, indirekt reklam och annan säljfrämjande verksamhet. Länkar till Veikkaus webbplats och användande av Veikkaus logotyp är marknadsföring av penningspel. Därför ska logotyper och länkar användas med eftertanke och med beaktande av begränsningarna för marknadsföring av penningspel.
Ja. Polisstyrelsen övervakar att Veikkaus marknadsföring av penningspel följer regleringen i såväl lotterilagen som konsumentskyddslagen.
Veikkaus marknadsföring får inte strida mot god sed eller vara otillbörlig. Marknadsföringen ska tydligt kunna identifieras som kommersiell kommunikation och det ska tydligt framgå för vems räkning marknadsföringen sker. Det här kan göras genom att till exempel använda uttrycken ”betalt samarbete” eller ”reklam” i samband med innehållet.
Marknadsföringen får inte vara aggressiv. Marknadsföringen får inte innehålla trakasseri, tvång eller annan påtryckning av konsumenten som kan leda till att konsumenten fattar ett köpbeslut eller något annat beslut om en konsumtionsnyttighet som hen annars inte skulle ha fattat.
Marknadsföringen får inte innehålla påståenden eller skapa uppfattningar som inte grundar sig på fakta eller undersökt information. Konsumenten ska få information om faktorer som har väsentlig betydelse för köp av penningspel. Vid marknadsföringen ska Veikkaus särskilt beakta att konsumenten inte får en vilseledande bild av möjligheterna och sannolikheten att få en vinst.