Murupolku
Navigointivalikko
Kuka saa markkinoida?
Kuka saa markkinoida?
Manner-Suomessa rahapelejä saa tarjota ainoastaan Veikkaus Oy. Veikkaus Oy saa markkinoida itseään ja rahapelejään, jos se ei edistä taloudellisia, sosiaalisia ja terveydellisiä haittoja aiheuttavaa pelaamista. Lisäksi markkinoinnin tulee pyrkiä ohjaamaan kysyntää lainmukaiseen rahapelitoimintaan.
Markkinointiviestintä täytyy olla tunnistettavissa markkinoinniksi. Siitä on käytävä selvästi ilmi, että se on Veikkaus Oy:n toteuttamaa. Esimerkiksi ruokakaupalla, kioskilla tai ravintolalla ei ole itsenäistä oikeutta markkinoida rahapelejä, vaikka sillä olisi asiamiessopimus Veikkaus Oy:n kanssa. Rahapelien markkinointiin liittyy myös muita rajoituksia, joilla pyritään vähentämään rahapelien aiheuttamaa haittaa.
Poliisihallituksen tehtävänä on valvoa, että Veikkaus Oy:n markkinoinnissa noudatetaan arpajaislain ja kuluttajansuojalain säännöksiä. Poliisihallituksella on toimivalta rahapelien markkinoinnin kieltämiseen, jos rahapelejä markkinoidaan arpajaislain vastaisesti. Kiellon tehosteeksi Poliisihallitus voi asettaa uhkasakon. Arpajaislain vastaisesta markkinoinnista voidaan määrätä myös seuraamusmaksu.
Keskeinen osa rahapelien markkinoinnin valvontaa on Poliisihallituksen rahapelien markkinointia koskevat linjaukset (2015). Linjaukset kokoavat rahapeliyhtiön ja muiden toimijoiden kannalta olennaista tietoa rahapelien markkinointia koskevista säännöksistä ja Poliisihallituksen tulkintoja niistä. Yhteen kootut tulkinnat auttavat erityisesti Veikkaus Oy:tä ja sen markkinointia toteuttavia tahoja toimimaan lainmukaisesti.
Veikkaus Oy:n markkinoinnin rajoituksia
- markkinointia ei saa kohdistaa alaikäisiin
- pelaamattomuutta tai kohtuullista pelaamista ei saa kuvata kielteisesti
- markkinointi ei saa ihannoida rahapelaamista
- esittää rahapelejä ratkaisuna ongelmiin
- kuvata pelaamista myönteisesti
- arkipäiväistää pelaamista
- korostaa liiallisesti voiton mahdollisuutta
- hyödyntää tietämättömyyttä rahapelaamisesta
- tarjota bonuksia
- tarjota toista rahapeliä pelin valinnan, oston tai lunastuksen aikana
- tarjota muuta sattumanvaraista etua rahapelin yhteydessä tai kehottaa rahoittamaan pelaamalla yleishyödyllistä toimintaa
- markkinointia ei saa kohdistaa henkilöön, jolla on kaikkea pelaamista koskeva peliesto eikä henkilölle saa kohdistaa sellaisen pelin markkinointia, jonka pelaamisen hän on estänyt
- kaikessa Veikkaus Oy:n markkinoinnissa tulee olla näkyvillä tieto rahapelaamisen sallitusta ikärajasta sekä siitä, mistä saa tietoa pelaamisen hallinnan välineistä ja rahapeliongelmiin apua tarjoavista palveluntuottajista.
Veikkaus Oy ei saa markkinoida kasinopelejä, nettiarpoja, sähköisesti toimeenpantuja veikkauspelejä (esimerkiksi eBingo) ja raha-automaattipelejä muualla kuin niiden pelipaikoissa eli kasinoissa, pelisaleissa ja kirjautumisen takana olevassa verkkopalvelussa. Muualla näistä peleistä saa antaa vain pelipaikkatietoa.
UKK Kuka saa markkinointi
Veikkaus saa markkinoida muita paitsi kasinopelejä, nettiarpoja, sähköisesti toimeenpantuja veikkauspelejä ja raha-automaattipelejä. Edellä mainittuja pelejä saa kuitenkin markkinoida niiden pelipaikoissa eli kasinoissa, pelisaleissa ja verkkopalvelussa.
Muualla kyseisistä peleistä saa antaa vain pelipaikkatietoa. Pelipaikkoja ei saa markkinoida, mutta esimerkiksi niiden sijainnin voi kertoa. Pelipaikkatiedon antaminen ei saa olla elämyksellistä, vaan sen tulee olla ulkoasultaan ja äänimaailmaltaan maltillista.
Veikkauksen markkinointi ei saa
- ihannoida rahapelaamista
- esittää rahapelejä ratkaisuna ongelmiin
- kuvata pelaamista myönteisesti ja arkipäiväistää pelaamista
- korostaa liiallisesti voiton mahdollisuutta
- hyödyntää tietämättömyyttä rahapelaamisesta
- tarjota bonuksia
- tarjota toista rahapeliä pelin valinnan, oston tai lunastuksen aikana
- tarjota muuta sattumanvaraista etua rahapelin yhteydessä tai kehottaa rahoittamaan pelaamalla yleishyödyllistä toimintaa.
Veikkaus ei saa markkinoida alaikäisille tai hyödyntää markkinoinnissa alaikäisiä. Markkinointia ei saa kohdistaa henkilöön, jolla on kaikkea pelaamista koskeva peliesto. On myös kiellettyä kohdistaa henkilöön sellaisen pelin markkinointia, jonka pelaamisen hän on estänyt.
Kaikessa Veikkauksen markkinoinnissa pitää olla näkyvillä tieto rahapelaamisen sallitusta ikärajasta. Lisäksi Veikkauksen täytyy tarjota tietoa pelaamisen hallinnan välineistä ja rahapeliongelmiin apua tarjoavista tahoista. Tietoa annetaan Veikkauksen Pelaa maltilla verkkosivuilla.
Kyllä. Markkinointia on mainostaminen, epäsuoramainostaminen ja muu myynninedistäminen. Linkitykset Veikkauksen verkkosivuille ja Veikkauksen logon käyttäminen ovat rahapelien markkinointia. Tämän vuoksi logoa ja linkkejä tulisi käyttää harkiten ja rahapelien markkinointia koskevat rajoitukset huomioiden.
Kyllä. Poliisihallitus valvoo, että Veikkauksen rahapelien markkinoinnissa noudatetaan arpajaislain säännösten lisäksi kuluttajansuojalain säännöksiä. Veikkauksen markkinointi ei saa olla hyvän tavan vastaista tai sopimatonta. Markkinoinnin on oltava selkeästi tunnistettavissa kaupalliseksi viestinnäksi ja siinä on tultava ilmi, kenen lukuun markkinoidaan. Tämä voidaan tehdä esimerkiksi käyttämällä ilmaisuja ”kaupallinen yhteistyö” tai ”mainos” sisällön yhteydessä.
Markkinointi ei saa olla aggressiivista. Markkinoinnissa ei saa käyttää häirintää, pakottamista tai muuta sellaista kuluttajan painostamista, joka olisi omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee ostopäätöksen tai muun kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen, jota hän ei ilman painostamista olisi tehnyt.
Markkinointi ei saa sisältää väittämiä tai luoda mielikuvia, jotka eivät perustu tosiasioihin tai tutkittuun tietoon. Kuluttajille on ilmoitettava seikat, joilla on olennaista merkitystä rahapelin ostamiseen. Markkinoinnissa on huomioitava, ettei kuluttajille synny väärää mielikuvaa voiton saamisen mahdollisuuksista ja todennäköisyydestä.