Mitä rahapelien markkinoinnin määritelmään sisältyy?
Rahapelien markkinoinnin määritelmä on laaja ja markkinointia rajoitetaan arpajaislailla. Rahapelien markkinoinnin määritelmä sisältää kolme pääelementtiä:
• mainonta
• epäsuora mainonta
• muu myynninedistämistoiminta
Markkinoinnin määritelmä tarkoittaa kaikkia markkinoinnin keinoja, joilla pyritään edistämään rahapelien kysyntää ja lisäämään rahapeliyhtiöiden näkyvyyttä sekä vaikuttamaan mielikuvaan rahapelaamisesta ja rahapeliyhtiöistä.
Suomen rahapelijärjestelmässä Veikkaus Oy:llä on yksinoikeus rahapelien markkinointiin Manner-Suomessa.
Poliisihallitus valvoo rahapelien markkinointia
Poliisihallituksella on toimivalta kieltää rahapelien toimeenpano ja markkinointi. Poliisihallitus voi kieltää arpajaislain vastaisen markkinoinnin. Kiellon tarkoituksena on estää lainvastaisen markkinoinnin jatkuminen. Kielto voidaan kohdistaa rahapeliyhtiöön tai rahapelejä myyvään tai markkinoivaan elinkeinonharjoittajaan tai yhteisöön. Poliisihallitus voi asettaa uhkasakon rahapelien markkinoinnin kieltämisen tehosteeksi. Arpajaislain vastaisesta markkinoinnista voidaan määrätä myös seuraamusmaksu.
Poliisihallitus valvoo, että Veikkaus Oy:n markkinoinnissa noudatetaan arpajaislain lisäksi kuluttajansuojalakia. Veikkaus Oy:llä on velvollisuus antaa vuosittain selvitys rahapelien markkinoinnista sisäministeriölle ja Poliisihallitukselle.