Vad innefattar definitionen av marknadsföring av penningspel?
Definitionen av marknadsföring av penningspel är bred och begränsas av lotterilagen. Definitionen av marknadsföring av penningspel omfattar tre huvudelement:
• reklam
• indirekt reklam
• annan säljfrämjande verksamhet
Definitionen av marknadsföring innefattar alla marknadsföringsmetoder som syftar till att öka efterfrågan på penningspel, öka spelbolagens synlighet och påverka uppfattningen om penningspel och spelbolag.
I Finlands penningspelsystem har Veikkaus Ab ensamrätt till marknadsföring av penningspel på fastlandet.
Polisstyrelsen övervakar marknadsföringen av penningspel
Polisstyrelsen har befogenhet att förbjuda verkställandet och marknadsföringen av penningspel. Polisstyrelsen kan förbjuda marknadsföring som strider mot lotterilagen. Syftet med förbudet är att förhindra fortsatt olaglig marknadsföring. Förbudet kan riktas mot ett spelbolag eller en näringsidkare eller sammanslutning som säljer eller marknadsför penningspel. Polisstyrelsen kan förelägga vite för att förstärka förbudet mot marknadsföring av penningspel. En påföljdsavgift kan också påföras för marknadsföring som strider mot lotterilagen.
Polisstyrelsen övervakar att Veikkaus Ab:s marknadsföring följer både lotterilagen och konsumentskyddslagen. Veikkaus Ab är skyldigt att årligen lämna en redogörelse om marknadsföringen av penningspel till Inrikesministeriet och Polisstyrelsen.