Verkko-ostajan muistilista

Verkko-ostajan muistilista

Tehdessäsi kauppoja yksityishenkilön kanssa verkon ja osto- ja myyntipalstoilla, ota huomioon:

  • Tee kaupat mieluiten kasvotusten.
  • Pyydä myyjältä nähtäväksi ostokuitti tai muut tositteet arvokkaammasta omaisuudesta, esimerkiksi polkupyörästä.
  • Älä siirrä rahaa myyjän tilille, jos kauppa vähänkin epäilyttää.
  • Henkilömyyjän kiire ja epäilyttävän alhainen hinta voivat olla merkki huijauksesta.
  • Muista, että kuluttajansuoja ei koske kahden yksityishenkilön välisiä sopimuksia.
  • Tarkasta tuote rauhassa ennen lopullista kaupan tekoa.

Kun asioit yritysten verkkokaupoissa, on hyvä muistaa:

  • Älä tee tilausta, jos et ole lukenut toimitusehtoja tai ymmärtänyt niitä.
  • Selvitä perustiedot yrityksestä. Löytyykö niitä? Kenen kanssa teen sopimuksen ja miten saan yritykseen yhteyttä? Pitäisi selvitä ainakin yrityksen nimi, postiosoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite.  Älä käy kauppaa pelkän postilokero- tai internetosoitteen kanssa, vaan varmista, että yritys kertoo myös katu- ja sähköpostiosoitteensa. Suhtaudu aina varauksella yrityksiin, jotka eivät anna oma-aloitteisesti yhteystietojaan. 
  • Selvitä rauhassa mitä tuote sisältää ja mitä se maksaa? Miten maksu tapahtuu ja millä ehdoilla?
  • Tutki mitkä ovat toimitusehdot ja mainitaanko niissä tuotteeseen liittyviä rajoituksia tai yllättäviä ehtoja?
  • Onko kyseessä kertatilaus vai sitoudunko kestotilaukseen?
  • Miten tilauksen voi peruuttaa tai palvelun sulkea?
  • Jos epäilet yrityksen tai yksityisen myyjän / ostajan luotettavuutta, etsi esimerkiksi internetin keskustelupalstoilta muiden kokemuksia yrityksestä. Huomioi, että tälläkin keinolla voidaan antaa väärää tietoa huijareiden toimesta.  
  • Jos yritys tarjoaa ainoana maksuvaihtoehtona ennakkomaksua pankkisiirrolla, riskisi on kaikkein suurin silloin, kun tuotetta ei toimiteta tai yritykseen ei saa yhteyttä.
  • Jos maksat luottokortilla, voit ongelmatilanteissa vaatia myyjän lisäksi hyvitystä aina myös luotonantajalta.
  • Älä luovuta pankkitili- tai luottokorttitietojasi, jos et ole varma vastaanottajan luotettavuudesta ja maksamisen turvallisuudesta.
  • Kiinnitä huomiota maksutapahtuman suojaamiseen. Maksuympäristön turvallisuudesta kertoo esimerkiksi suljettu lukko tai ehjä avain selainsivusi alareunassa tai www-osoitteen http://-etuliitteen loppuun ilmestyvä s-kirjain (https://).
  • Tarkista, mitä yritys ilmoittaa henkilötietojen käytöstä ja suoramarkkinoinnista, ja mieti mitä tietoja itsestäsi haluat antaa. Yleensä verkossa kannattaa antaa vain sellaisia tietoja, kuin asioiminen edellyttää.
  • Tulosta ja säästä tilauksesi ja tilausvahvistuksesi sekä kaupan ehdot. Näin säilytät itselläsi tositteet siitä, mitä on sovittu. Verkkosivujahan on helppo muuttaa.
     

Verkko-ostamisen muistilista Euroopan kuluttajakeskuksen sivuilla

Verkko-ostajan käsi kannettavan tietokoneen kosketuslevyllä. Toisessa kädessä taustalla luottokortti.