Navigeringsmeny

Minneslista för näthandel

Minneslista för inköp på nätet

I samband med att du gör upp om köp med en privatperson på olika köp- och säljsidor på nätet:

  • Se gärna till att träffa säljaren.
  • Be säljaren att visa upp ett inköpskvitto eller andra verifikat som styrker värdet på egendomen, till exempel cykeln.
  • Överför inga pengar till säljarens konto vid minsta misstanke kring köpet.
  • Ett tecken på bedrägeri kan vara om personen som säljer har bråttom eller om priset är alltför lågt.
  • Kom ihåg att konsumentskyddslagen inte gäller i samband med en affär mellan två privatpersoner.
  • Inspektera varan i lugn och ro innan du slår fast köpet.

Bra att komma ihåg när du gör inköp i företagens nätbutiker:

  • Beställ inget, om du inte läst leveransvillkoren eller förstått dem.
  • Ta reda på grundläggande uppgifter om företaget. Finns det några? Vem är det jag gör ett avtal med och hur kan jag kontakta företaget? Åtminstone företagets namn, postadress, telefonnummer och e-postadress ska framgå.  Gör inte affärer med endast en postbox eller en webbadress, utan försäkra dig om att företaget också uppger sin gatuadress och sin e-postadress. Förhåll dig kritiskt till företag, som inte på eget initiativ uppger sina kontaktuppgifter. 
  • Ta i lugn och ro reda på vad produkten innehåller och vad den kostar. Hur sker betalningen och med vilka villkor?
  • Ta reda på leveransvillkoren och om de innehåller begränsningar eller oväntade villkor för produkten.
  • Hur levereras produkten/tjänsten och med viken tidtabell?
  • Är det fråga om en engångsbeställning eller förbinder jag mig till en fortlöpande beställning?
  • Hur kan jag annullera beställningen eller stänga av tjänsten?
  • Om du misstror den privata säljarens/köparens tillförlitlighet kan du granska om det finns erfarenheter av personen/företaget på diskussionsforum på nätet. Kom ihåg att bedragarna kan ha gått ut med felaktig information även här.  
  • Om ett företag endast erbjuder förskottsbetalning genom banköverföring, är risken störst för att produkten inte levereras eller att det inte går att nå företaget efteråt.
  • Om du betalar med kreditkort, kan du i problemsituationer kräva ersättning av säljaren, men också av kreditgivaren.
  • Lämna inte ut dina bank- eller kreditkortsuppgifter om du inte är säker på mottagarens tillförlitlighet och att det är säkert att betala.
  • Kontrollera att betalningstransaktionen är skyddad. I adressfältet finns ett lås i låst läge, en hel nyckel eller bokstaven s i slutet av prefixet för en www-adress, dvs. https://, när betalningsmiljön är skyddad.
  • Kontrollera vad företaget säger om sin hantering av personuppgifter och direktmarknadsföring, och klargör för dig själv vilka uppgifter du vill lämna. I allmänhet lönar det sig att endast ge de uppgifter som krävs för att det ska gå att handla.
  • Skriv ut och spara din beställningsbekräftelse, samt köpvillkoren. På så vis har du verifikat på det som överenskommits. Innehållet på webbplatser är lätt att ändra.

En nätshoppares hand på en laptops pekskärm. I andra handen i bakgrunden ett kreditkort.