Murupolku
Navigointivalikko
Vuosi-ilmoitukset-UKK
Usein kysyttyjä kysymyksiä rahankeräysten vuosi-ilmoituksista ja tilityksistä
Alla on usein esitettyjä kysymyksiä rahankeräysten vuosi-ilmoituksista ja tilityksistä sekä vastauksia niihin.
UKK-vuosi-ilmoitus ja tilitys
Mahdollisimman tarkasti ja käytännön tasolle vietynä. Rahankeräystilitysten ja vuosi-ilmoitusten tulisi aina olla itsenäisiä dokumentteja, joista ilmenee selkeästi ja konkreettisesti se, kuinka paljon rahankeräysvaroja on käytetty mihinkin luvassa määrättyyn käyttökohteeseen.
Ei riitä. Selvityksessä on annettava tiedot nimenomaan rahankeräysvarojen käytöstä. Toimintakertomus tai kotisivut eivät anna riittävää kuvaa varojen käytöstä.
Tilitykset ja vuosi-ilmoitukset liitteineen tulee aina toimittaa joko suomen tai ruotsin kielellä. Poliisihallitus voi pyytää luvan haltijaa kääntämään asiakirjat, jotka toimitetaan muilla kielillä.
Kyllä. Velvollisuus toimittaa erillinen lausunto nimenomaan rahankeräyksestä perustuu suoraan rahankeräyslakiin, eikä siitä voida viranomaisen päätöksellä poiketa.
Lausunnossa tulee ottaa kantaa siihen, onko rahankeräys järjestetty ja saadut varat käytetty lupaehtojen mukaisesti.
Lausunto on pakollinen, jos järjestölläsi on tilintarkastaja. Jos käytätte toiminnantarkastajaa, ei erillistä lausuntoa nimenomaan rahankeräyksestä tarvitse toimittaa.
Vuosi-ilmoitukseen on kuitenkin aina liitettävä tilinpäätös liitetietoineen. Tilinpäätös sisältää tuloslaskelman ja taseen. Lisäksi tilinpäätöksen tulee olla asianmukaisesti allekirjoitettu ja mukana on tilinpäätöksestä annettu tilintarkastajan tai toiminnantarkastajan kertomus.
Tilityksen tarkastamisesta ei peritä erillistä käsittelymaksua. Vuosi-ilmoituksen käsittelystä peritään poliisin maksuasetuksen mukainen suoritemaksu. Vuonna 2024 vuosi-ilmoituksen käsittely maksaa 120 euroa.
Vuosisuunnitelmassa esitetyt arviot eivät ole sitovia, joten niiden ylittymisestä tai alittumisesta ei tule seuraamuksia. Ilmoittakaa siis tuotto- ja kuluarviot sillä tarkkuudella, mihin pystytte. Vuosisuunnitelma voi olla täysin vapaamuotoinenkin asiakirja.
Selvityksestä tulisi ilmetä vähintään se, kuinka paljon varoja on luovutettu millekin taholle ja millaisiin tarkoituksiin. Lisäksi tilityksissä ja vuosi-ilmoituksissa olisi hyvä selvittää esimerkiksi sitä, miten yhteistyötahon toimesta tapahtuvaa varojen käyttöä on valvottu.
Kyllä. Vuosi-ilmoitus tai tilitys on toimitettava aina riippumatta siitä, järjestettiinkö rahankeräystä tai saatiinko lahjoituksia.
Jos keräystä ei järjestetty tai lahjoituksia ei saatu, tehdään normaalin ilmoituksen tai tilityksen sijaan ns. nollailmoitus tai nollatilitys, jossa kerrotaan asian olevan näin.
Ilmoita aina kaikki yleisöön vetoamalla kertyneet vastikkeettomat rahalahjoitukset. Muita tuottoja, kuten esimerkiksi jäsenmaksuja tai myyntituottoja, ei tule ilmoittaa.
Kyllä. Lahjoitukset voidaan ottaa vastaan tai käyttää myös virtuaalivaluutan muodossa. Vuosi-ilmoituksessa keräyksen tuotto ja varojen käyttö on kuitenkin ilmoitettava euromääräisenä.
Selvitä varojen käyttöä siltä osin, kuin se on mahdollista. Kerro selvityksessä ainakin, mihin tarkoituksiin varoja on jo käytetty sekä mihin tarkoituksiin loput varat on tarkoitus käyttää.
Jos järjestöllänne on toistaiseksi voimassa oleva rahankeräyslupa, voitte raportoida varojen käytöstä tarkemmin tulevissa vuosi-ilmoituksissa. Varojen lopulliset käyttökohteet tulee kuitenkin aina selvittää.
Jos järjestöllänne on määräaikainen rahankeräyslupa, tulee varojen käytöstä tehdä aikanaan erillinen loppuilmoitus. Loppuilmoituksen voi tehdä vapaamuotoisesti tai käyttämällä tilityslomaketta.
Voit käyttää lomakkeen Lisätiedot-kohtaa tai selvittää varojen käyttöä erillisellä liitteellä.
Rahankeräysvaroista saa vähentää keräyskuluina rahankeräyksen järjestämisestä aiheutuneet välittömät ja välttämättömät keräyskulut. Keräyskulujen vähentämisen jälkeen jäljelle jäänyt nettotuotto tulee käyttää kokonaisuudessaan luvassa määrättyyn yleishyödylliseen käyttötarkoitukseen.
Mitään muita kuluja ei saa kattaa rahankeräysvaroilla, vaan järjestön muuhun toimintaan liittyvät kulut on maksettava muilla varoilla, kuten esimerkiksi jäsenmaksutuotoilla tai tuotemyynnillä.
Rahankeräysvarat tulee käyttää yleishyödylliseen tarkoitukseen. Jos palkattavan henkilön työ liittyy välittömästi luvassa määrätyn yleishyödyllisen tarkoituksen ja toiminnan toteuttamiseen, henkilön palkkakuluja voidaan kattaa rahankeräysvaroin.
Yleensä ei. Rahankeräysvaroja voidaan käyttää vain välttämättömiin rahankeräyskuluihin sekä luvassa määrättyyn yleishyödylliseen toimintaan.
Hallinnollisia kuluja voidaan siten kattaa rahankeräysvaroin siltä osin, kuin ne liittyvät välittömästi rahankeräykseen. Esimerkiksi hallituksen kokouskulut eivät ole välttämättömiä keräyskuluja eivätkä myöskään varsinaista yleishyödyllistä toimintaa, joten niiden kattaminen rahankeräysvaroin ei ole mahdollista.
Rahankeräyksen tuotosta saa vähentää keräyskuluina ainoastaan rahankeräyksen järjestämisestä aiheutuneita välttämättömiä kustannuksia. Tilintarkastus- ja kirjanpitokuluista tällaisia kuluja ovat esimerkiksi tilintarkastajan palkkio tilityksen tai vuosi-ilmoituksen liitteeksi annettavasta lausunnosta.
Sen sijaan järjestön yleisiä tilintarkastus- ja kirjanpitokuluja ei lähtökohtaisesti voida kattaa rahankeräysvaroilla. Kyse on muihin lakisääteisiin velvoitteisiin liittyvistä täysin yleishallinnollisista kuluista. Näin ollen nämä tulisi kattaa rahankeräysvarojen sijaan muilla varoilla, kuten esimerkiksi myynti- tai jäsenmaksutuotoilla.
Mikäli kirjanpito- ja tilintarkastuskuluja ei pystytä kattamaan muilla varoilla, voidaan niitä hyväksyä keräyskuluina harkinnanvaraisesti, vähäisissä määrin ja vain siltä osin kuin kulut liittyvät välittömästi rahankeräykseen.
Kaikkia rahankeräyksestä aiheutuvia kuluja ei ole pakko maksaa rahankeräysvaroista. Niitä voi maksaa myös muista varoista. Jos kuluja on maksettu muista varoista, älä ilmoita niitä rahankeräystilityksessä tai vuosi-ilmoituksessa.
Muut kulut -kohta on tarkoitettu sellaisten kuluerien ilmoittamiseen, joille ei löydy muuta paikkaa. Voit siis ilmoittaa kohdassa kaikki sellaiset keräyskulut, jotka eivät tunnu sopivan muihin kohtiin. Yksilöi silti myös tässä kohdassa ilmoitettavat kulut, jotta voimme arvioida, ovatko kulut aiheutuneet rahankeräyksen järjestämisestä.
Kulut voidaan maksaa rahankeräysvaroilla siltä osin, kuin ne liittyvät välittömästi rahankeräykseen. Jos lehdessä on esimerkiksi 12 sivua, joista yksi on varattu lahjoituspyynnöille, voidaan lehden painatus- ja postituskuluista 1/12 osa kattaa rahankeräysvaroilla.
Toimintasuunnitelma koko järjestön toiminnasta ei välttämättä käy, sillä rahankeräyksen vuosisuunnitelmassa tulee kertoa nimenomaan rahankeräyksistä, joita aiotte tulevalla tilikaudella järjestää. Jos toimintasuunnitelmasta käy ilmi vuosisuunnitelmalta edellytetyt tiedot, sen voi antaa vuosisuunnitelmana.
Vuosisuunnitelma voi olla esimerkiksi vapaamuotoinen listaus suunnitelluista rahankeräyksistä. Suunnitelmassa tulisi olla ainakin järjestettävien rahankeräysten keräystarkoitukset, rahankeräysten tuotto-odotus ja arvioidut keräyskustannukset sekä mahdollisesti keräysten lukumäärä.
Voit toimittaa vuosi-ilmoituksen liitteineen poliisin sähköisen asiointipalvelun kautta.
Sähköinen asiointipalvelu löytyy osoitteesta https://asiointi.poliisi.fi/. Palvelu toimii suomi.fi -tunnuksilla. Nimenkirjoitusoikeudellinen näkee kirjauduttuaan edustamansa yhteisön tiedot. Voimassaoleva rahankeräyslupa löytyy kohdasta ”Hyväksytyt ja toimenpiteitä odottavat asiat” ja pääset tekemään vuosi-ilmoituksen tämän otsikon alta.
Vaihtoehtoisesti voit lähettää ilmoituksen myös sähköpostitse tai postitse. Suosittelemme kuitenkin sähköistä asiointia.
Määräaikaisten rahankeräyslupien tilitykset liitteineen tulee edelleen toimittaa joko postitse tai sähköpostitse.