Automaattinen liikennevalvonta hero

Automaattinen liikennevalvonta

Perinteisten valvontamuotojen ohella poliisi käyttää vilkkaasti liikennöidyillä teillä ja taajamissa myös automaattisia liikennevalvontalaitteita. Ajonopeuksien lisäksi niillä valvotaan muun muassa liikennevalojen noudattamista ja matkapuhelimen käyttöä ajon aikana. Kiinteillä valvontapisteillä tapahtuvasta valvonnasta ilmoitetaan liikennemerkein. Siirrettävillä valvontalaitteilla tapahtuvasta valvonnasta ei ilmoiteta etukäteen.

Tutka päällä poliisiautossa. Nopeuslukemat näkyvät.

Automaattinen liikennevalvonta

Liikennevirhemaksu

Liikennevirhemaksu on hallinnollinen maksuseuraamus, joka määrätään lievistä liikennerikkomuksista, kuten nopeusrajoituksen ylittämisestä enintään 20 kilometrillä tunnissa. Liikennevirhemaksu voidaan määrätä myös esimerkiksi matkapuhelimen käytöstä ajon aikana tai turvavyön käyttämättä jättämisestä.

Ajoneuvokohtainen liikennevirhemaksu

Automaattisessa liikennevalvonnassa havaituista liikennerikkomuksista määrättävä ajoneuvokohtainen liikennevirhemaksu perustuu haltijavastuuseen. Se tarkoittaa, että ajoneuvokohtainen liikennevirhemaksu määrätään ajoneuvon rekisteriin merkitylle omistajalle, haltijalle tai käyttövastaavalle kuljettajaa selvittämättä. Ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja tai haltija on kuitenkin vastuusta vapaa, jos hän saattaa todennäköiseksi, että hän ei ole tehnyt liikennerikkomusta tai että virhemaksun määräämiselle ei ole ollut edellytyksiä. Käyttövastaava on vastuusta vapaa ilmoittamalla, kenen käytössä moottorikäyttöinen ajoneuvo oli rikkomuksen tekohetkellä taikka ilmoittamalla, että ajoneuvo tai sen rekisterikilpi on anastettu. 

Ajoneuvokohtainen liikennevirhemaksu lähetetään asianosaiselle tavallisena tiedoksiantona eli Suomi.fi-viestinä tai tavallisena kirjeenä 30 päivän kuluessa rikkomuksen tekopäivästä. Vastuusta vapautuakseen asianosaisen on vaadittava liikennevirhemaksupäätökseen oikaisua 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisun vaatiminen liikennevirhemaksupäätökseen

Voit vaatia saamaasi liikennevirhemaksupäätökseen oikaisua poliisin verkkoasioinnissaLinkki toiselle sivustolle. Voit myös täyttää liikennevirhemaksupäätökseen liitetyn oikaisuvaatimuslomakkeen ja palauttaa sen Poliisin liikenneturvallisuuskeskukseen postitse tai sähköpostitse. Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti 30 päivän kuluessa liikennevirhemaksupäätöksen tiedoksisaantipäivästä, tai se jätetään tutkimatta. Oikaisuvaatimuksessa on kerrottava, millaista oikaisua vaaditaan ja millä perusteella.

Jos vaadit päätökseen oikaisua, liikennevirhemaksua ei pidä maksaa ennen kuin oikaisuvaatimus on käsitelty. Kun asia on ratkaistu, saat asiasta kirjallisen oikaisuvaatimuspäätöksen. Jos olet tyytymätön oikaisuvaatimuspäätökseen, voit valittaa siitä toimivaltaiseen hallinto-oikeuteen päätökseen liitetyn valitusosoituksen ohjeiden mukaisesti.

Perusmuotoinen liikennevirhemaksu

Jos ajoneuvokohtainen liikennevirhemaksu kumotaan oikaisuvaatimusmenettelyssä tai jos rikkomuksesta ei syystä tai toisesta voida määrätä ajoneuvokohtaista liikennevirhemaksua kenellekään, liikennevirhemaksuasia voidaan käsitellä perusmuotoisessa liikennevirhemaksumenettelyssä.

Oikaisuvaatimuksessa ilmoitetulle tai muulla tavoin selvitetylle kuljettajalle annetaan tilaisuus tulla kuulluksi, minkä jälkeen hänelle määrätään oma liikennevirhemaksu, jossa on uudet maksutiedot. Kuljettajalle määrättävä perusmuotoinen liikennevirhemaksu annetaan tiedoksi todisteellisesti eli vastaanottokuittauksen vaativana Suomi.fi-viestinä tai Postin toimipisteestä noudettavana saantitodistuskirjeenä. Jos asianosainen välttelee todisteellista tiedoksiantoa, liikennevirhemaksupäätös voidaan antaa tiedoksi myös yleistiedoksiantona.

Automaattivalvonnassa määrättävät liikennevirhemaksut

  • Nopeusrajoituksen ylittäminen korkeintaan kymmenellä kilometrillä tunnissa alueella, jonka nopeusrajoitus on 20–60 km/h: 100 €
  • Nopeusrajoituksen ylittäminen 11–15 kilometrillä tunnissa alueella, jonka nopeusrajoitus on 20–60 km/h: 170 €
  • Nopeusrajoituksen ylittäminen 16–20 kilometrillä tunnissa alueella, jonka nopeusrajoitus on 20–60 km/h: 200 €
  • Nopeusrajoituksen ylittäminen korkeintaan kymmenellä kilometrillä tunnissa alueella, jonka nopeusrajoitus on 70–120 km/h: 70 €
  • Nopeusrajoituksen ylittäminen 11–15 kilometrillä tunnissa alueella, jonka nopeusrajoitus on 70–120 km/h: 140 €
  • Nopeusrajoituksen ylittäminen 16–20 kilometrillä tunnissa alueella, jonka nopeusrajoitus on 70–120 km/h: 170 €
  • Kieltomerkin noudattamatta jättäminen: 100 €
  • Liikennerikkomuksena käsiteltävä punaisen liikennevalon noudattamatta jättäminen: 100 €
  • Viestintävälineen pitäminen kädessä ajon aikana: 100 €
  • Turvavyön käyttämättä jättäminen: 70 €

Virhemaksukorotus 

Jos kuljettaja syyllistyy samalla kertaa kahteen tai useampaan liikennerikkomukseen, rikkomuksista määrätään yksi yhteinen liikennevirhemaksu. Tämän liikennevirhemaksun suuruus määräytyy siten, että vakavimmasta rikkomuksesta määrättävää eli ankarinta liikennevirhemaksua korotetaan 40 eurolla.

Esimerkiksi ilman turvavyötä ajamisesta seuraa 70 euron liikennevirhemaksu. Matkapuhelimen käyttämisestä ajon aikana niin, että sitä pitää kädessään, voidaan määrätä sadan euron liikennevirhemaksu. Jos ajaa 59 kilometrin tuntinopeutta alueella, jonka nopeusrajoitus on 40 km/h, seuraamuksena on 200 euron liikennevirhemaksu. Näistä kolmesta liikennevirhemaksusta ylinopeudesta määrättävä maksu on ankarin. Jos kaikkiin kolmeen liikennerikkomukseen syyllistyy samanaikaisesti, seuraamuksena on 200 euron liikennevirhemaksu, johon lisätään 40 euron virhemaksukorotus. Yhteensä maksettavaa tulee siis 240 euroa.

Liikennevirhemaksut ja ajokielto

Lievimmistä liikennerikkomuksista määrättävät liikennevirhemaksut eivät vaikuta ajo-oikeuteen. Jos saat ajoneuvokohtaisen liikennevirhemaksun tällaisesta rikkomuksesta, johon joku muu on syyllistynyt sinun autollasi, voit antaa sen suoraan oikean kuljettajan maksettavaksi vaatimatta päätökseen oikaisua.

Jos jätät oikaisuvaatimuksen tekemättä, olet itse vastuussa siitä, että liikennevirhemaksu tulee maksettua. Tieliikennelain 179. pykälässä säädetyn takautumisoikeuden perusteella ajoneuvon omistajalla ja haltijalla on oikeus saada suorittamansa liikennevirhemaksu liikennerikkomuksen tehneeltä kuljettajalta, jollei maksua ole palautettu. Voit siis myös maksaa liikennevirhemaksun itse ja periä sen sitten oikealta kuljettajalta – tarvittaessa vaikka oikeusteitse.

Automaattivalvonnassa käsiteltäviä liikennerikkomuksia, jotka eivät vaikuta ajo-oikeuteen, ovat

  • nopeusrajoituksen ylittäminen korkeintaan kymmenellä kilometrillä tunnissa alueella, jonka nopeusrajoitus on 20–60 km/h
  • nopeusrajoituksen ylittäminen korkeintaan 15 kilometrillä tunnissa alueella, jonka nopeusrajoitus on 70–120 km/h
  • kieltomerkin noudattamatta jättäminen
  • turvavyön käyttämättä jättäminen.

Osa liikennevirhemaksuista vaikuttaa ajo-oikeuteen. Kuljettaja voidaan määrätä ajokieltoon toistuvien rikkomusten perusteella, jos ajo-oikeuteen vaikuttavia rikkomuksia kertyy kolme vuoden tai neljä kahden vuoden sisällä. Jos kuljettajalla on ollut ajokortti alle kaksi vuotta, ajo-oikeuskäsittelyn raja on kaksi rikkomusta vuodessa tai kolme kahdessa.

Ajo-oikeuteen vaikuttavia rikkomuksia ovat

  • nopeusrajoituksen ylittäminen yli kymmenellä kilometrillä tunnissa alueella, jonka nopeusrajoitus on 20–60 km/h
  • nopeusrajoituksen ylittäminen yli 15 kilometrillä tunnissa alueella, jonka nopeusrajoitus on 70–120 km/h
  • punaisen liikennevalon noudattamatta jättäminen
  • viestintävälineen pitäminen kädessä ajon aikana
  • vaarallisten aineiden kuljetusrikkomus.

Liikennevirhemaksupäätöksessä lukee aina, vaikuttaako kyseinen rikkomus ajo-oikeuteen vai ei. Jos kyseessä on ajo-oikeuteen vaikuttava rikkomus, siitä tulee merkintä liikenneasioiden rekisteriin sille, jolle liikennevirhemaksupäätös on osoitettu. Kannattaa siis aina tehdä oikaisuvaatimus, jos saat ajoneuvokohtaisen liikennevirhemaksun ajo-oikeuteen vaikuttavasta rikkomuksesta, jota et ole itse tehnyt.

Liikennerikokset

Päiväsakoilla rangaistavia liikennerikoksia ovat muun muassa nopeusrajoituksen ylittäminen yli 20 kilometrillä tunnissa, liikenneturvallisuuden vaarantava punaisen liikennevalon noudattamatta jättäminen ja kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta. Päiväsakkojen suuruus määräytyy kuljettajan tulojen mukaan.

Automaattisessa liikennevalvonnassa ilmi tulleiden liikennerikosten käsittelyssä sovelletaan samoja säädöksiä kuin tieliikenteessä muutenkin. Ennen varsinaista esitutkintaa poliisi lähettää ajoneuvon rekisteriin merkitylle omistajalle, haltijalle tai käyttövastaavalle kirjeen, jossa tiedustellaan liikenneturvallisuuskameralla kuvatun ajoneuvon kuljettajaa. Kirjeessä kerrotaan, että tapahtuma on valokuvattu. Jos muistutuskirjeeseenkään ei reagoida, poliisi ryhtyy muihin tutkintatoimenpiteisiin.

Kun kuljettaja on saatu selville, Liikenneturvallisuuskeskus vastuuttaa asian jatkokäsittelyn epäillyn kotipaikkakunnan poliisilaitokselle. Yleensä kuljettaja kutsutaan poliisiasemalle, missä sakkoasia käsitellään ja sakko annetaan hänelle tiedoksi henkilökohtaisesti. Epäillyn suostumuksella tiedoksianto voidaan hoitaa myös sähköisesti.

Jos epäilty ei suostu sakkomenettelyyn tai jos kyseessä on rikos, jota ei voida käsitellä sakkomenettelyssä, tapaus siirretään esitutkinnan jälkeen syyttäjälle syyteharkintaan.

 

Liikenneturvallisuus- ja valvonta- UKK haitarin otsikko

Automaattivalvonnan usein kysytyt kysymykset

Liikenneturvallisuus ja valvonta - UKK haitari

Valvontapisteet ja -kalusto -haitarin johdanto

Valvontapisteet ja -kalusto

Suomessa on 1 164 kiinteää valvontapistettä, jotka kattavat noin 3 890 km tieverkosta. (Suomen päällystetyn maantieverkon pituus on noin 51 000 km.) Kiinteiden valvontapisteiden valinnassa hyödynnetään muun muassa liikenneonnettomuustilastoja. Valvontapisteiden suunnittelusta, rakentamisesta, ylläpidosta ja huollosta vastaa tienpitäjä.

Kiinteiden valvontapisteiden lisäksi poliisilla on käytössä 27 automaattivalvontalaitteilla varustettua valvonta-autoa, joilla valvontaa voidaan kohdentaa muun muassa kansalaisilta tulleiden valvontapyyntöjen perusteella sinne, missä sitä milloinkin eniten tarvitaan.

Poliisi vastaa liikenneturvallisuuskameroiden käytöstä ja huollosta sekä laitteilla kuvattujen liikennerikkomusten ja -rikosten käsittelystä.

Automaattisessa liikennevalvonnassa olevat tieosuudet (kiinteät valvontapisteet)

Automaattisessa liikennevalvonnassa olevat tieosuudet ja valvontapisteet -haitari