Poliisi - Yhteystiedot - Poliisiasema ja poliisilaitos

Helsinki Main Police Station, licence services

To minimise the risk of infection, please only visit a police station if absolutely necessary.

Due to the coronavirus situation, we have to limit the number of customers in the waiting areas. Helsinki Main Police Station is situated in two police buildings in Pasila. The unit duty desk in police building 1 receives reports of an offence and deals with lost property matters. Police building 2 serves in passport, identity card and firearm matters. See below for our services and opening hours.
Police station on map
Näet karttakuvan poliisin verkkosivuilla. Jos klikkaat karttakuvaa, siirryt toisen palveluntarjoajan palveluun ja sen käyttöehtojen piiriin.

Contact info

Department of this station Helsinki Police Department

Pasilanraitio 11, 00240 HELSINKI

Svitchboard 0295 470 011

Licence services [email protected]

Opening hours

Opening hours until 31.1.2021
Monday 08.00–16.15
Tuesday 08.00–16.15
Wednesday 08.00–16.15
Thursday 08.00–16.15
Friday 08.00–16.15

Switchboard 0295 470 011

In emergency call 112.

 

Asiakirjojen katoamisilmoitukset

Poliisin myöntämien asiakirjojen katoamisilmoitukset

Poliisin myöntämien asiakirjojen katoamisilmoitukset tehdään poliisin lupahallintoon. Tämä koskee esimerkiksi passia ja henkilökorttia. Muiden asiakirjojen katoamisesta ilmoitetaan joko sähköisesti tai paikan päällä poliisilaitoksella ilmoitusten vastaanottoon.

Ilmoituksen voi tehdä joko sähköisesti tai lupakansliassa täytettävällä lomakkeella. Sähköisellä rikosilmoituksella voit myös ilmoittaa kadonneesta tai anastetusta henkilökortista, passista ja ajokortista. Poliisi harkitsee annettujen tietojen perusteella kirjataanko asiassa rikosilmoitus vai muu ilmoitus. Sähköisen rikosilmoituksen tekeminen vaatii tunnistautumisen ennen lomakkeen täyttämistä. Tunnistautuminen voidaan tehdä joko pankkitunnuksilla, sirullisella henkilökortilla tai mobiilivarmenteella. Ilmoitus kirjataan tunnistautumisen jälkeen avautuvalle sähköiselle rikosilmoituslomakkeelle. Lomakkeen yhteydessä on tarkemmat ohjeet lomakkeen täyttämisestä sekä vaadittavista tiedoista. Väärän ilmoituksen tekeminen poliisille on rikos, josta on säädetty rikoslaissa rangaistus. Ilmoituksia käsitellään pääasiassa virka-aikana ja tarvittaessa poliisi tiedustelee lisätietoja ilmoituksen tekijältä.


Arvauskilpailulupa

Arvauskilpailun järjestäminen vaatii luvan poliisilta.

Arvauskilpailun järjestäminen vaatii luvan poliisilta. Arvauskilpailut ovat tavara-arpajaisia, joissa voittamisen mahdollisuus perustuu arvauskohteesta tehtyyn arvaukseen.


Non-money lottery licences

Running non-money lotteries requires a licence from the police.

Running non-money lotteries requires a licence. The related authorities are the police departments and the National Police Board. A police department can grant a non-money lottery licence for its own jurisdiction. The National Police Board grants licences for non-money lotteries run across several police districts.

Applications for non-money lottery licences must be made in writing. Fill in the application carefully and attach all mandatory documents. (Government Decree on Lotteries). Please follow the instructions to ensure timely processing of the application. Licence applications must be accompanied by the following documents: - An annual report or other proof of the applicant having engaged in activities that promote their chosen cause. An annual report is the preferred form of proof. Other forms of proof can be submitted if there is no annual report. The reason for the lack of annual report must also be given. - Extract from the minutes of the meeting concerning the non-money lottery. This refers to an extract from the minutes of the meeting that decided to arrange the non-money lottery. - A copy of the most recent adopted financial statements. Financial statements must also include an auditor’s report. - A copy of the rules of the association or foundation. - An extract from the Register of Associations, the Register of Foundations or the Trade Register/an extract from a register maintained by a public organisation. The extract must not be more than three months old, calculated from the date of the licence application. If the intention is to use an external agent to run the non-money lottery, the licence application must also include proof that the proposed external agent satisfies the relevant requirements. Depending on the type of business, such proof can be an extract from the guardian register, the register of bankruptcies and restructurings or the register of prohibitions to pursue a business. The license authority can also request other information related to the application or the documents. More information about running non-money lotteries and applications can be found on the police website. The website also includes a printable non-money lottery licence application form and a non-money lottery account form.


Notification of small-scale fundraising

Fundraising requires a permit from the police. It can also be arranged as small-scale fundraising, which requires a notification to the police.

Small-scale fundraising is a way to arrange a collection of funds. You do not need a permit for small-scale fundraising, but you have to submit a notification to the police before the fundraising commences. The notifications are processed and approved by a police department. Small-scale fundraising can continue for no longer than three months, and the maximum amount to be collected is 10,000 euros.

The police e-services are the best channel for submitting a notification of small-scale fundraising. You can also do this at a police department. The notification of small-scale fundraising shall include the following information: - organiser of the small-scale fundraising, organiser's identification data (business ID or personal identification number of a private person) and contact details. Contact information is of particular importance in cases of fundraising organised by a group of no less than three persons. A notice of approval of the small-scale fundraising notification and a fundraising number are sent separately to each person listed as the organiser of the fundraising - in cases when the small-scale fundraising is organised by a community or foundation, a list of persons who are members of the organiser’s statutory management or other similar body, or persons exercising effective power of decision whose tasks include making decisions on matters concerning the organisation of the fundraising, and their personal identification numbers - estimated amount of money to be collected, which can be no more than 10,000 euros - the intended primary and secondary use of collected funds. These should be defined as precisely as possible. It is obligatory to include two intended uses, as it is not possible to amend the intended use in connection with the small-scale fundraising. - estimated fundraising costs - time period for organising the fundraising, which shall not exceed three (3) months - bank accounts used in the small-scale fundraising and information regarding the right to use the account. The fundraising account shall be a separate account from the other financial transactions of the community. In cases of fundraising organised by a group of no less than three persons, the bank account shall not be a private bank account of any of the group members or another private person. All the information is mandatory. The police department will inform the organiser of the approval of the small-scale fundraising notification. At the same time, the organiser shall receive a small-scale fundraising number, which shall be declared and presented in connection with the fundraising.


Licences pertaining to certain kinds of game machines and gaming devices

You can apply for a licence for game machines, gaming devices and hand-operated wheels of fortune from the local police department.

Natural persons, associations and foundations that carry on a trade can apply for a licence to keep hand-operated wheels of fortune as well as game machines and gaming devices bought before 1 June 1970. The prizes available from these wheels of fortune and game machines and gaming devices can be items or other benefits of monetary value, or tokens that can be exchanged for items or benefits of monetary value. The benefits or tokens must not be exchangeable for money. Licences for non-money prize machines as well as other kinds of game machines and gaming devices from which players can win non-monetary prizes can also be granted to amusement parks and fun fairs.

Licence applications are processed by the police department in whose area the machine or device is located. A printable application form is available on the police website. The application can also be made in at a police station or at a police service point. Visit the police website for more information on how to apply for a licence.


Non-money prize machine licence

Keeping non-money prize machines available is subject to a licence.

Non-money prize machines are game machines or gaming devices from which players can win non-monetary prizes. The prizes are held inside the machine and given to winners directly from the machine.

Applications for non-money prize machine licences must be made in writing to the local police department. Licence applications must be accompanied by the following documents: - An annual report or other proof of the applicant having engaged in activities that promote their chosen cause. - Proof of a decision concerning the making available of a non-money prize machine. This refers to an extract from the minutes of the meeting that decided on making a non-money prize machine available, or on continuing these operations. - A copy of the most recent adopted financial statements. Financial statements must also include an auditor’s report. - A copy of the rules of the association or foundation. - An extract from the Register of Associations, the Register of Foundations or the Trade Register/an extract from a register maintained by a public organisation. The extract must not be more than three months old, calculated from the date of the licence application. - A copy of the approval of the payment-monitoring device in the non-money prize machine, or a similar certificate. You can apply for the non-money prize machine licence using a printable form from the police website. You can also make an application at a police station. Visit the police website for more information on the non-money prize machine licence.


Notice of a firework display

A company that has got an appropriate licence from TUKES can organise firework displays.

Firework displays can only be organised by a company that has the required qualifications and has been licensed by TUKES. Professional firework displays may use fireworks that are not for sale to the general public. Environmental authorities may impose noise restrictions on firework displays, which vary in urban and sparsely populated areas.

- The local police must be notified of any plans to arrange a firework display at least 14 days in advance. - The notice must include details of the location of the display, its exact time and the types of fireworks to be used. The notice must also include details of storage arrangements at the firework display location, safety distances and other precautions to prevent accidents, contact details of the person in charge, as well as the personal and contact details of the persons operating the fireworks. The notice must be accompanied by a copy of the decision by the Finnish Safety and Chemicals Agency (Tukes) on the notification made by the organiser of the firework display. Further information on organising a firework display can be found on the police website. A notice of firework display can be made either through the police e-service or by printing out and completing a form available on the police website.


Rock blasting notice

The police must be notified of rock blasting work at least seven days before the blasting.

The police must be notified of rock blasting work before starting the work.

You can submit a notification of rock blasting work in the police e-service. The notification can also be submitted to a police station or a police service point. A printable form is available on the police website. You can find more information on how to submit a rock blasting notice on the police website.


Viisumin jatkaminen

Poliisi voi erityisistä syistä jatkaa viisumin voimassaoloaikaa tai sallitun oleskelun kestoa.

Viisumilla tarkoitetaan lupaa, jonka perusteella ulkomaalaisen maahantulo ja lyhytaikainen oleskelu sallitaan muiden maahantuloedellytysten täyttyessä. Ulkoministeriö myöntää viisumit Suomeen.

Hakemus viisumin jatkamiseksi jätetään lupa-asioita hoitavaan poliisin palvelupisteeseen. Ulkomaalaislaki, http://www.poliisi.fi/fi Lisätietoja viisumin jatkamiseksi löytyy poliisin verkkosivuilta.


Foreigner’s identity card

The police can issue identity cards to foreign citizens who reside in Finland permanently.

The police can issue identity cards to foreign citizens who reside in Finland permanently, whose details have been entered in the Population Information System, and who have a valid residence permit or residence card or whose right of residence has been registered. Additionally, it must be possible to verify the person’s identity reliably. A foreigner’s identity card is issued for a period of five years or until the expiry of the applicant’s residence permit or residence card, whichever is sooner. Foreigner’s identity cards cannot be used as travel documents.


Identity card

An identity card is a photographic proof of its holder’s identity. An identity card is also a valid travel document with limited rights.

An identity card is a document with a photo that is issued to prove the identity of a Finnish citizen or a foreigner who is permanently resident in Finland. An identity card issued to a Finnish citizen is also a limited travel document, in compliance with the provisions pursuant to the Passport Act. In addition to this, the identity card has a chip that enables access to electronic services. You can apply for an identity card either online or by visiting a police service point in person. You can only travel with a valid personal identity card. This applies to children as well. An expired, broken or damaged identity card will not get you through border control. If you are planning on using an identity card as a travel document, you should check the validity of the card well in advance, as well as what requirements your destination country has for identity cards. When calculating the delivery time, remember to allow time for the application process.

Applying for an identity card is easiest through the police e-service. The application can also be made in at a police station or at a police service point. 1. Have your photograph taken at a photography studio that can send your passport photograph to the police electronically. 2. Fill in the application on the police e-service. Attach the photograph retrieval code you received from the photographer to your application. Pay the application fee online. 3. In certain cases, only the electronic application is required. In other cases, in addition to the application, the applicant must visit a police licence services point in order to be identified prior to processing the application. When you fill in your application, the system will tell you whether you need to visit the police licence services point. If a visit is required, your application will only be processed after the visit. You can avoid queuing by booking an appointment in the police e-service. 4. Written consent of all the guardians of an applicant under the age of 18 is required (a minor’s identity card without travel rights can be applied for without consent). 5. A certificate showing that conscription is not an impediment to issuing an identity card is required from men aged 18–30. Once the new identity card is ready, it will be delivered to a Matkahuolto office or an office of their subcontractor of your choice in a sealed envelope. To collect your identity card, you need to present proof of identity and the tracking number. You can show the tracking number, for example, from the screen of your phone, a printout of the notification, or a hand-written note. For more information on how to apply for regular identity cards, identity cards for minors, temporary identity cards, and foreigner’s identity cards, visit the police website.


Passihakemus

Passi on Suomen kansalaiselle myönnettävä matkustusasiakirja. Passi on myös todistus haltijansa henkilöllisyydestä.

Matkustusoikeuden osoittamiseksi Suomen kansalaiselle myönnetään hakemuksesta passi, jollei laista muuta johdu. Passia haetaan sähköisesti tai henkilökohtaisesti poliisin palvelupisteessä asioimalla. Vain voimassa olevalla henkilökohtaisella passilla voi matkustaa. Pienikin lapsi tarvitsee oman passin. Vanhentuneella, rikkinäisellä tai turmeltuneella passilla ei pääse läpi rajatarkastuksesta. Alaikäisen hakemuksen voi täyttää verkossa samalla tavalla kuin täysi-ikäisenkin, mutta hänen on useimmissa tapauksissa käytävä poliisin lupapalvelupisteessä tunnistettavana. Passin voi saada lisämaksusta nopeutetusti, mikäli pika- tai express-toimituksen valtakunnallisessa päiväkiintiössä on tilaa. Matkalle lähtijän kannattaa hyvissä ajoin tarkistaa passin voimassaolo ja tarkistaa kohdemaan passia koskevat vaatimukset. Passin toimitusaikaa laskettaessa myös asioinnin vaatima aika tulee ottaa huomioon.

Ohje: Tavallista passia on helpointa hakea poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. Hakemuksen voi tehdä myös poliisiasemalla tai poliisin palvelupisteessä. 1. Käy kuvattavana valokuvaamossa, joka lähettää passikuvasi sähköisesti poliisille. 2. Täytä hakemus poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. Liitä hakemukseen kuvatunnus, jonka sait valokuvaamosta. Maksa hakemus verkossa. 3. Sähköinen hakemus riittää joissakin tapauksissa sellaisenaan. Osassa tapauksista pelkkä hakemus ei riitä, vaan hakijan täytyy käydä lisäksi poliisin lupapalvelupisteessä tunnistettavana, ennen kuin hakemus voidaan käsitellä. Järjestelmä kertoo sinulle hakemusta täyttäessäsi, tarvitaanko tunnistuskäynti. Jos käynti tarvitaan, hakemus käsitellään vasta, kun tulet palvelupisteeseen. Vältyt jonottamiselta varaamalla ajan poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. 4. Alle 18-vuotiaalta vaaditaan kaikkien huoltajien kirjallinen suostumus. 5. 18-30 -vuotiaalla miehellä pitää olla todistus siitä, että asevelvollisuus ei ole passin myöntämisen esteenä Valmis passi toimitetaan suljetussa kirjekuoressa valitsemaasi Matkahuollon tai sen alihankkijan toimipisteeseen. Valmista passia noutaessasi sinun on todistettava henkilöllisyytesi ja esitettävä lähetystunnus. Voit näyttää lähetystunnuksen esimerkiksi puhelimesi näytöltä, noutoilmoituksen tulosteesta tai käsin itse kirjoittamaltasi lapulta. Lisätietoja tavallisen passin, alaikäisen passin, pika- ja express-passin, väliaikaisen passin ja merimiespassin hakemisesta poliisin verkkosivuilta. Poliisin verkkosivuilla löytyy tarkempia tietoja myös ns. kaksoispassista sekä Suomen sotiin osallistuneiden passista.


Väliaikainen passi

Passi voidaan erityisestä syystä myöntää väliaikaisena, jos passin myöntäminen nopeutetussakaan aikataulussa ei ole mahdollista.

Passi voidaan erityisestä syystä myöntää väliaikaisena, jos passin myöntäminen nopeutetussakaan aikataulussa (pika- ja express-passit) ei ole mahdollista. Väliaikaisen passin myöntämisen edellytykset harkitaan aina tarkkaan ja tapauskohtaisesti. Väliaikainen passi myönnetään vain sille ajalle, jolle sen myöntäminen on välttämätöntä. Väliaikaista passia ei voi hakea sähköisesti, vaan ainoastaan asioimalla henkilökohtaisesti poliisiasemalla. Jos passi myönnetään, se yksilöidään yleensä välittömästi poliisin lupapalvelupisteessä. Väliaikainen passi on koneluettava (ts. henkilötietosivun alalaidassa on koneluettavat tekstirivit, jotka sisältävät passin perustiedot), mutta siinä ei ole sirua.

Ohje: Väliaikaista passia voi hakea ainoastaan henkilökohtaisesti poliisiasemalla. Väliaikainen passi voimassa enintään 12 kuukautta


Public meeting

The police must receive notification about any public meeting that is due to take place outdoors and in a public place at least 24 hours in advance.

The Assembly Act defines a public meeting as a demonstration or other event organised for the exercise of freedom of assembly and at which people other than those specifically invited may join in or follow. However, a demonstration organised for the sole purpose of allowing individuals to voice their personal opinions is not considered a public meeting.

The police must receive either verbal or written notification of a public meeting that is due to take place outdoors and in a public place at least 24 hours in advance. Notification of a public meeting can be made either through the police e-service or at the local police department. A printable notification form is available on the police website. The notification of a public meeting must be accompanied by a completed notice of organising a demonstration in a public place. At least 24 hours before the meeting begins. For the duration of the public meeting mentioned in the notification.


Reinstating the right to drive

After the driving ban, the right to drive is reinstated when the police return the driving license or issue a temporary driving license to the driver.

When a driving ban is imposed, the holder must immediately hand over his/her driving licence to the police. Upon the expiry of the driving ban or the temporary driving ban, a driver’s right to drive is reinstated when the police have returned his/her driving license or when he/she has been issued with a temporary driving license.

In some of the police stations, the appointment to reinstate driving rights can be booked through the online services.


Ajokortin erityisehdot ja luokan alentaminen

Ajokorttiluokkaa voidaan alentaa ja ajokortin erityisehtoja voidaan muuttaa, mikäli siihen ilmenee syytä.

Poliisi voi alentaa ajokorttiluokkaa ja muuttaa ajokorttiin liitettyjä erityisehtoja ja rajoituksia, mikäli siihen ilmenee syytä.

Poliisi tekee ajokorttiluokan alentamista tai erityisehdon muuttamista koskevan päätöksen ja antaa tarvittaessa väliaikaisen kortin. Uutta korttia haetaan Ajovarma Oy:n palvelupisteestä. Maksu suoritetaan Ajovarman kanssa asioitaessa. Ajokorttilaki, http://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110386


Alkolukkoajokortti

Alkolukkoajokortti voidaan myöntää terveysperusteisena tai sille, joka on epäiltynä tai syyllistynyt rattijuopumukseen tai törkeään rattijuopumukseen.

Alkolukko on laite, joka estää ajoneuvon käynnistämisen, jos kuljettajan uloshengitysilman alkoholipitoisuus ylittää sallitun rajan. Alkolukkoajokortti (alkolukolla valvottu ajo-oikeus) voidaan myöntää henkilölle, joka on epäiltynä rattijuopumuksesta tai törkeästä rattijuopumuksesta alkoholin takia tai syyllistynyt näihin rikoksiin. Ajokorttiin voidaan myös ennaltaehkäisevänä toimena liittää ehto alkolukon käytöstä (alkolukon terveysperusteinen käyttö), jos henkilölle ei voida alkoholin jatkuvan väärinkäytön takia myöntää tavallista ajokorttia. Alkolukkoajokortti oikeuttaa kuljettamaan vain toimivalla alkolukolla varustettuja ajoneuvoja.

Pyyntö valvotun ajo-oikeuden saamiseksi esitetään poliisille . Alkolukolla valvottua ajo-oikeutta voi pyytää jo esitutkinnan aikana, vaikka rikosasiaa ei olisi vielä ratkaistu. Jos esitutkinnan perusteella on ilmeistä, että ajokielto määrätään ehdollisena, poliisi voi määrätä valvotun ajo-oikeuden jo ennen ajokieltopäätöksen tekemistä. Valvottavan on käytävä lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattihenkilön luona keskustelemassa päihteiden käytöstä, niiden vaikutuksesta terveyteen sekä hoitomahdollisuuksista. Valvottavan on pyydettävä käynnistä todistus, josta ilmenee käynnin tarkoitus. Todistus toimitetaan poliisille. Poliisi lisää erityisehdon ja antaa väliaikaisen ajokortin, minkä jälkeen valvottavan tulee hakea Ajovarman palvelupisteestä uutta ajokorttia, johon on merkitty poliisin lisäämä erityisehto. Valvotun ajo-oikeuden koeajan päätyttyä henkilö voi noutaa poliisilta vanhan ajokorttinsa takaisin, jolloin päättyy myös alkolukon käyttövelvollisuus. Ajoneuvo on muutoskatsastettava myös alkolukon poistamisen jälkeen.


Ajokortinhaltijan terveydentilan valvonta

Suomessa vakinaisesti asuvan ajokortinhaltijan on esitettävä poliisille lääkärinlausunto ajokyvyn säilymisestä erikseen säädetyin määräajoin.

Suomessa vakituisesti asuvan ajokortin haltijan tulee esittää poliisille lääkärinlausunto ajokyvyn säilymisestä ajokorttilaissa erikseen säädetyin määräajoin. Esittämisvelvollisuus koskee 2 ryhmän (C, C1, C1E, CE, D, D1, D1E, DE) ajokortin haltijoita.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom lähettää lääkärinlausunnon esittämisvelvollisuudesta muistutuksen noin kolme kuukautta ennen ajokortin haltijan syntymäpäivää. Lausunto tulee toimittaa asuinpaikan poliisilaitokselle. Yleensä lääkäri lähettää lausunnon suoraan poliisille. Vaihtoehtoisesti ajo-oikeuden haltija voi itse toimittaa lausunnon asuinpaikkansa poliisilaitokselle. Lääkärinlausunto tulee esittää poliisille kahden kuukauden kuluessa siitä, kun ajokortinhaltija täyttää 50, 55, 60 ja 65 vuotta.