Den elektroniska hanteringen av vapentillstånd har kommit igång i rask takt

Utgivningsdatum 27.3.2024 9.44
Nyhet
Jaktkortet, vapen och ammunition
Sökanden kan påskynda handläggningen genom att bifoga alla nödvändiga bilagor till ansökan. Bild: Paula Tavasti

I mars inlämnades ett stort antal elektroniska ansökningar om vapentillstånd till polisen. Bristfälliga ansökningar fördröjer handläggningen av tillståndsärenden. Sökanden kan påskynda handläggningen genom att fylla i den elektroniska ansökan omsorgsfullt och bifoga alla nödvändiga bilagor till ansökan.

I början av mars öppnades i polisens elektroniska ärendehantering som nya tjänster en möjlighet att inleda tillståndsärenden och att göra anmälningar i skjutvapenärenden. Den nya ärendehanteringskanalen ändrade dock inte polisinrättningarnas tillståndsbehandling eller grunderna för beviljande av tillstånd. På drygt tre veckor har polisinrättningarna tagit emot nästan 3 000 elektroniska ansökningar om vapentillstånd. Den elektroniska ärendehanteringen är behändig och i de flesta fall tillräcklig. Det har dock upptäckts många brister i ansökningarna och anmälningarna.

– Den elektroniska ansökan ska fyllas i omsorgsfullt och alla nödvändiga bilagor, till exempel en bild på jaktkortet, ska sparas. På så sätt kan polisinrättningen snabbt fatta ett beslut om vapentillstånd utan den fördröjning som en begäran om tilläggsuppgifter orsakar, påpekar överinspektör Tarja Ranta vid Polisstyrelsen. 

Anvisningar för att fylla i ansökan och påminnelser om att spara bilagor ska läggas till i den elektroniska ärendehanteringen. 

Mer information på webbplatsen poliisi.fi och av polisens riksomfattande rådgivningstjänst.

Nyheter Polisstyrelsen Tillståndtjänst