Törkeät liikenteen vaarantamiset poliisin liikennevalvonnan painopisteenä
Fokus i polisens trafikövervakning på grovt äventyrande av trafiken

Utgivningsdatum 2.2.2021 11.44 | Publicerad på svenska 3.2.2021 kl. 8.45
Nyhet

Fjolåret var mycket exceptionellt även i trafiken, eftersom trafikvolymerna minskade dramatiskt på grund av coronapandemin.

- Detta orsakade utmaningar för polisen eftersom det fanns mer utrymme på vägarna. Vissa förare, särskilt unga män, passade på att utnyttja chansen och stora överhastigheter ökade med cirka 40 procent jämfört med året innan, säger Hannu Kautto, polisöverinspektör vid Polisstyrelsen.

Han säger att en annan anmärkningsvärd faktor från fjolåret är en ökning av antalet rattfyllerifall med ungefär tio procent trots att polisen avstod från stora razzior med utandningsprov på grund av coronasituationen. 

Ifjol fick polisen fast 20 335 personer som körde under påverkan av rusmedel då motsvarande siffra år 2019 var 18 499 berusade förare. Ökningen var störst inom så kallad drograttonykterhet, där ökningen var en tredjedel (cirka 33 procent) jämfört med år 2019.

Antalet trafikbrott ökade med 20 procent

I fjol ökade antalet trafikbrott med en femtedel (omkring 20 procent) från året innan, och det totala antalet var 131 247 trafikbrott. 

Mars var den enda månaden när det registrerades ett mindre antal brott på månadsnivå än året innan. Efter april framkom i genomsnitt en dryg fjärdedel (ca 26 procent) fler brott relativt jämnt fördelade över de olika månaderna till årets slut. 

Den nya vägtrafiklagen bidrog till att minska antalet vägtrafikförseelser

Däremot sjönk antalet trafikförseelser kraftigt förra året. Detta berodde på att polisens rutiner och statistik över trafikförseelser förändrades efter reformen av vägtrafiklagen den 1 juni 2020.

- Ordningsböterna för lindriga överhastigheter, som tidigare statistikfördes i den sammanlagda brottsligheten och i det totala antalet trafikförseelser, ändrades till administrativa avgifter för trafikförseelse. Polisens system har tills vidare inte producerat omfattande statistik över mängden avgifter för trafikförseelse, förtydligar Hannu Kautto. 

Fler fotgängare och cyklister än tidigare dog i trafiken

Tyvärr hade minskningen av trafikvolymerna inte något samband med antalet döda och skadade. Enligt de preliminära uppgifterna omkom 220 personer i vägtrafikolyckor i fjol, vilket är 12 fler än år 2019. 

När man jämför vägtrafikantgrupper ökade antalet omkomna fotgängare och cyklister mest jämfört med året innan.

Antalet skadade som kommit till polisens kännedom var 630 färre än år 2019. Detta är inte exceptionellt eftersom antalet skadade har minskat stadigt för varje år. Sammanlagt 4 344 personer skadades i vägtrafikolyckor i fjol.

År 2020 omkom eller skadades 553 personer i olyckor till följd av rattfylleri (en ökning med 13 procent från året innan) och i olyckor till följd av rusmedel (en i olyckan inblandad förare eller fotgängare har vid tidpunkten för olyckan konstaterats eller är på starka grunder misstänkt för att ha varit påverkad av något annat rusmedel än alkohol) totalt 160 personer (en ökning med fyra procent jämfört med året innan).

Polisen ökade sin trafikövervakning

Enligt polisöverinspektör Hannu Kautto står trafikövervakningen för cirka 40 procent av den arbetstid som polisen använder på bevakning. 

- Förra året använde polisen 483,5 timverken på trafikövervakningen, en ökning med 2,4 procent jämfört med år 2019. Satsningar gjordes framför allt på övervakningen av den tunga trafiken och på den användes cirka 15 procent fler arbetstimmar än år 2019, berättar Kautto.

Enligt polisöverinspektör Hannu Kautto kunde mängden trafikövervakning ökas till följd av att stora publiktillställningar ställdes in på grund av coronapandemin och därför inte upptog polisens tid. 

– Dessutom minskade antalet sjukfrånvaron tack vare de åtgärder som vidtogs för att upprätthålla hälsosäkerheten, varvid vi hade tillräckligt med folk för övervakningen.

Prioriterade områden inom trafikövervakningen år 2021

Inom trafikövervakningen prioriteras grovt äventyrande av trafiksäkerheten och rattfylleri. 

Enligt Hannu Kautto inriktas övervakningen också särskilt på övervakning av säkerhetsutrustning och faktorer som stör uppmärksamheten. Övervakningen av den tunga trafiken kommer att effektiveras genom samarbete över polisinrättningarnas gränser.  

Teknologi frigör resurser för annat än övervakning

Enligt polisens strategi satsar polisen på teknisk utveckling inom trafikövervakningen. 

– Under detta år har vi som mål att skaffa nya precisionsalkometrar som kan placeras i polisbilar och -båtar. Detta skulle frigöra avsevärt av polisens arbetstid när den misstänkte inte behöver transporteras till polisstationen för att blåsa. Särskilt i glesbygden förväntas detta ha en positiv inverkan på aktionsberedskapstiderna, säger Hannu Kautto.

Han betonar även att den automatiska trafikövervakningen bidrar för sin del till en effektiv inriktning av polisens resurser till andra prioriterade områden, samtidigt som bland annat körhastigheterna övervakas effektivt med automatisk utrustning.

Nyheter Polisstyrelsen Startsidans stor nyhet Trafik