Helsingforspolisens anvisningar för en säker användning av elsparkcykel
Elsparkcyklar är ett av Helsingforspolisens trafikövervakningsteman i sommar. Polisen övervakar användningen av elsparkcyklar effektiviserat utifrån begäran om övervakning.
Helsingfors stad och operatörerna som hyr ut elsparkcyklar har avtalat om åtgärder för att minska de olägenheter som dessa fordon orsakar. Den mest synliga förändringen är de nya parkeringsplatserna för elsparkcyklar. De användningsbegränsningar som operatörerna införde förra hösten gäller tills vidare. Under helgerna klockan 00–05 är elsparkcyklarna helt ur bruk. Dagtid är hastighetsbegränsningen 20 km/h, och på vardagar klockan 00–05 är den 15 km/h.
– Polisen är nöjd med stadens och operatörernas säkerhetsförbättrande åtgärder. Effektiviserad övervakning av elsparkcyklar är ett av Helsingforspolisens trafikövervakningsteman i sommar. Polisen riktar in övervakning särskilt när någon invånare lämnar en begäran om övervakning, berättar chefen för trafikövervakningsfunktionen vid Helsingforspolisen, överkommissarie Dennis Pasterstein.
I fortsättningen påför polisen avgifter för trafikförseelse i stället för anmärkningar.
Anvisningar för en säker användning av elsparkcykel
En elsparkcykel är ett lätt elfordon på vars förare tillämpas samma trafikregler som gäller för cyklister. Elsparkcykelns hastighet ska anpassas efter vad trafiksäkerheten förutsätter. Hastigheten ska anpassas efter situationen och vara säker för både föraren och övriga vägtrafikanter.
Elsparkcyklar ska köras på leder eller filer avsedda för cyklar, inte på trottoarer. Om en separat led eller fil inte finns, ska elsparkcykeln köras längs högra kanten av vägen.
Eftersom samma trafikregler som gäller för cyklister tillämpas på elsparkcyklar, borde även elsparkcyklisten i enlighet med vägtrafiklagen i regel använda hjälm. Det är förbjudet att skjutsa andra på en elsparkcykel.
Elsparkcykelns hastighet ska anpassas efter vad trafiksäkerheten förutsätter. Hastigheten ska anpassas efter situationen och vara säker för både föraren och övriga vägtrafikanter. Hastigheten ska inte vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet. Fordonet ska kunna stannas inom den synliga sträckan av körbanan och i alla förutsebara situationer.
En elsparkcykel får stannas eller parkeras också på trottoaren eller cykelvägen på samma sätt som en cykel, men så att den inte stör annan trafik.
Enligt vägtrafiklagen får berusning eller trötthet inte störa en säker körning med elsparkcykel. Rekvisitet för styrstångsfylleri med elsparkcykel uppfylls till exempel i en situation där en berusad förare av en elsparkcykel krockar med en annan trafikant.
Ytterligare information: