Huvudstadsregionens polisinrättningars och Trafikskyddets mopedövervakning i Nyland visade sig vara behövlig

Polisinrättningarna i huvudstadsregionen genomförde effektiviserad övervakning av mopedernas skick och ungdomarnas beteende i trafiken i Nylandsområdet under veckoslutet 9–11.5. Trafikskyddets utbildningsinstruktör deltog i Västra Nyland på fredagen. Det utdelades biobiljetter till unga som hade allt i skick. Merparten av biljetterna kunde inte delas ut.
Polisen övervakade mopedisterna delvis med hjälp av specialmateriel, till exempel genom att använda fyrhjuling och polismotorcyklar av enduromodell. Övervakningen inriktades enligt på förhand uppgjorda planer och bland annat på basis av begäranden om övervakning som inkommit från medborgare. Den genomfördes från början av kvällarna och under nätterna.
− På polisinrättningarna i huvudstadsregionen har man redan under en längre tid varit bekymrad över mopedernas skick och ungas förhållningssätt till att röra sig säkert. Hur föräldrarna förhåller sig till mopedernas skick har också väckt oro. Ett av målen med den effektiviserade övervakningen är att kartlägga den nuvarande situationen i fråga om mopedernas skick samt att upplysa och uppmuntra unga till att röra sig på ett säkert sätt, säger Hannu Kontola, kommissarie vid polisen i Västra Nyland.
Körning med en moped som inte är i gott skick har en direkt inverkan såväl på mopedistens egen säkerhet som på andra vägtrafikanters säkerhet. De mest väsentliga bristerna på mopeder som påverkar trafiksäkerheten är fel på bromsar och trimning.
− De största riskerna döljer sig dock beklagligt ofta inuti förarens hjälm, konstaterar Kontola.
I övervakningen kontrollerades sammanlagt cirka 90 mopeder. Dessutom kontrollerades några motorcyklar och traktorfyrhjulingar. Av de mopeder som kontrollerades hade 16 trimmats så att de ansågs vara motorcyklar. På grund av olika grader av brister i skicket var man tvungen att utfärda körförbud för 21 mopeder. En traktorfyrhjuling gick 107 km/h när den provkördes, då den tillåtna hastigheten var 60 km/h. Polisen var tvungen att skriva ut över 50 böter och avgifter för trafikförseelse. I några fall fastställdes det böter även för vårdnadshavarna. Särskilt dåligt var läget i Västra Nyland där man kontrollerade 30 mopeder. Av dessa var endast tre i sådant skick att man kunde dela ut biobiljetter.
− Två mopedister misstänks bland annat för grovt äventyrande av trafiksäkerheten. I båda fallen handlar det om att förarna började köra undan polisen. Det ska ändå sägas att förutom dessa två personer så betedde sig ungdomarna sakligt gentemot polisen, säger Kontola.
På basis av resultaten fortsätter övervakningen aktivt under de närmaste veckorna.
socialShareGray
