I november genomförde polisinrättningen i Östra Nyland i samarbete med polisinrättningen i Helsingfors, polisinrättningen i Västra Nyland och försvarsmakten en insamling av vapen och sprängämnen.
Under kampanjen som är känd som nådeårsinsamlingen anmälde och lämnade medborgarna för förstöring lagligt och olagligt innehavda vapen, patroner, slagtändsatser och sprängämnen till polisen. Till insamlingen kunde ett olagligt vapen anmälas utan rädsla för straff, förutsatt att vapnet inte erhållits genom brott (stulits/motsvarande).
Insamlingen engagerade invånarna inom området för polisinrättningen i Östra Nyland väl och i samband med insamlingen överlämnades 205 vapen, 60 kilo sprängämnen, 120 kilo patroner, några nödraketer och ljuspistoler inklusive projektiler. Under insamlingen genomförde försvarsmakten tre röjningsuppdrag.
Polisinrättningen i Östra Nyland vill tacka medborgarna för deras aktivitet och påminna om att vapen och sprängmedel kan lämnas kontinuerligt till polisen för avlägsnande.
Ytterligare information finns på webbplatsen https://www.poliisi.fi/luvat/ampuma_aseluvat.