Platsundersökningen vid den skadade havskabeln C-Lion-1 på Östersjön har slutförts
Den tekniska undersökningen av den skadade havskabeln C-Lion-1 på händelseplatsen är färdig. Vid undersökningen säkrades prover från kabeln och de analyseras härnäst på Kriminaltekniska laboratoriet vid Centralkriminalpolisen. Dessutom har man skannat havsbottnen kring området för händelsen.
Efter begäran om handräckning assisterade Finska vikens sjöbevakningssektion i platsundersökningen vid den skadade havskabeln C-Lion-1. Gränsbevakningsväsendets expertis, utrustning och maritima specialkunskap har haft en väsentlig betydelse för platsundersökningen.
Havskabeln C-Lion-1, som går mellan Finland och Tyskland och som ägs av Cinia, gick av inom Sveriges särskilda ekonomiska zon under efternatten den 18 november. Kabeln BCS East-West Interlink, som går mellan Sverige och Litauen och som ägs av det svenska bolaget Arelion, hade skadats under söndagsmorgonen den 17 november.
De judiciella myndigheterna i Finland, Sverige och Litauen har med medverkan av Europeiska unionens byrå för straffrättsligt samarbete (Eurojust) inrättat en gemensam utredningsgrupp för att utreda skadorna på havskablarna, eftersom myndigheterna anser det ändamålsenligt att utreda bägge fallen tillsammans. Den gemensamma utredningsgruppen gör samarbetet länderna emellan klarare och snabbare samt möjliggör informationsutbyte utan begäranden om handräckning eller rättshjälp.
I Finland utreds skadan på kabeln C-Lion-1 som misstänkt grov skadegörelse och misstänkt grovt störande av post- och teletrafik. Brottsrubriceringarna kan ändras när förundersökningen framskrider.