Polisen har använt ett obemannat modellflygplan i en belägringssituation – förberedelser också inför hot från luften
Polisen har testat obemannade luftfartyg som närmast är avsedda för amatörmässig användning. De har blivit dagliga arbetsredskap, särskilt i tekniska brotts- och olycksplatsundersökningar. Systemen har också utnyttjats i krävande polisoperationer, till exempel i samband med demonstrationerna på självständighetsdagen och i belägringssituationer.
– Avsikten är att börja utnyttja flygfotografering i högre grad så att den även används vid efterspaning av försvunna personer och övervakningsuppgifter av olika slag. Med ett flygfoto i realtid kan arbetssäkerheten och den operativa lägesbilden förbättras, säger överkommissarie Sami Hätönen vid Polisstyrelsen.
– I juni omringade polisen till exempel en man i Pelkosenniemi efter att mannen avlossat ett flertal skott från ett egnahemshus. För att trygga arbetssäkerheten undersöktes området runt byggnaden från luften, berättar Hätönen.
Avsikten är att skaffa utrustning som är lättare och smidigare att ta i bruk än utrustningen med ett system med fasta vingar som försvarsmakten nyligen presenterat. Polisen kommer ändå att i tillämpliga delar utnyttja försvarsmaktens materiel även i fortsättningen.
– En utvidgning av verksamheten kräver investeringar för vilka vi försöker få finansiering för de två följande åren. Om nödvändig finansiering beviljas framskrider anskaffningarna enligt den normala processen vid konkurrensutsättning, säger Hätönen.
Olaglig flygning har sysselsatt polisen i mycket liten grad
Förutom den egna flygfotograferingsverksamheten förbereder sig polisen på olaglig verksamhet med obemannade luftfartyg och modellflygplan. Detta har tills vidare sysselsatt polisen i överraskande liten grad och inga allvarliga brott eller olyckor har hittills förekommit.
– De vanligaste fallen som kommit till polisens kännedom har gällt flygning i flygförbudszoner. I Helsingfors centrum finns till exempel en omfattande flygförbudszon som inte är allmänt känd och som därför orsakar oavsiktliga förseelser, berättar Hätönen.
Avsikten är att med hjälp av information och förbudsskyltar som sätts upp i flygförbudszonerna öka kunskapen hos dem som flyger obemannade flygfarkoster. Beträffande flygsäkerheten samarbetar polisen särskilt med Trafiksäkerhetsverket och Finavia som ansvarar för flygplatserna.
Användning av obemannad luftfart ett utvecklingsområde inom polisverksamheten
Visionen som definieras i regeringsprogrammet om att trygga myndigheternas funktionsförmåga i hela landet kräver ibruktagande av ny teknologi och innovationer. I en rapport inom den interna säkerheten har dessutom utnyttjande av obemannad luftfart nämnts som ett utvecklingsområde inom polisverksamheten.
Sami Hätönen betonar att polisen utvecklar detta på ett helhetsbetonat sätt.
– Förutom att vi skaffar materiel satsar vi också på utbildning och verksamhetstaktiker. Vissa ändringsbehov har också observerats i lagstiftningen, särskilt i anslutning till motverksamhet. I Finland är bestämmelserna om obemannad luftfart dock toleranta vid en internationell jämförelse, vilket skapar goda förutsättningar även för myndigheternas verksamhet.
VIDEO: Överkommissarie Sami Hätönen berättar hur polisen utnyttjar obemannade luftfartygssystem i olika sektorer av polisverksamheten https://youtu.be/f_G2Sjo50AA (endast på finska).
